Prijsvergelijkers van telecomabonnementen kunnen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een certificaat aanvragen dat aangeeft dat de dienst voldoet aan een set van acht kwaliteitscriteria. Dit is mogelijk sinds de recente wijziging van de Telecommunicatiewet op basis van de Europese Telecomcode. ‘Het is bedoeld om bezoekers het vertrouwen te geven dat de vergelijkingssite onafhankelijke, actuele en duidelijke informatie geeft over telecomabonnementen’, aldus de toezichthouder.
Websites waar consumenten prijzen kunnen vergelijken voor producten en diensten moeten zich sowieso houden aan de regels voor eerlijke handel. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij duidelijk de prijs en de juiste informatie moeten laten zien, begrijpelijke taal gebruiken en vermelden wie de eigenaar van de website is.
Om in aanmerking te komen voor een certificaat van de ACM, moeten de prijsvergelijkingssites van telecomabonnementen daarnaast ook aan criteria voldoen die onder meer zien op de onafhankelijkheid van de site, de gelijke behandeling van de aanbieders in de zoekresultaten, transparantie over de wijze van vergelijken en nauwkeurigheid en actualiteit. Ook moeten bezoekers fouten eenvoudig kunnen melden.
Als prijsvergelijkers een certificaat van de ACM hebben gekregen, mogen ze dit op hun website vermelden. De ACM meldt dit ook op haar eigen website. Het certificaat heeft geen einddatum, maar wanneer prijsvergelijkers niet meer aan alle eisen voldoen, kan de ACM hun certificaat intrekken. Prijsvergelijkers kunnen de certificering aanvragen bij de ACM. Ze zijn overigens niet verplicht om een certificaat aan te vragen.
Energiecontracten
Zodra de nieuwe Energiewet van kracht is, krijgen ook prijsvergelijkers van energiecontracten de mogelijkheid om een certificaat van de ACM aan te vragen. In de nieuwe energieregelgeving komen eisen voor prijsvergelijkingssites van energiecontracten. Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe Energiewet in werking treedt, schrijft de ACM.
‘Als je een prijsvergelijkingswebsite bezoekt die een certificaat van de ACM heeft, kun je er van op aan dat de informatie betrouwbaar is’, aldus Edwin van Houten, directeur van de directie Consumenten van de ACM. ‘Dit helpt consumenten bij het maken van goed geïnformeerde keuzes.’