LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Culturele Zaken:

Boeken

‘Ik wil de waarheid’ van Liesbeth Zegveld

Lef valt advocaat Liesbeth Zegveld niet te ontzeggen: ze durfde het aan om de nabestaanden van Molukse daders van de treinkaping bij De Punt bij te staan in een zaak over de geweldinstructies aan de mariniers die een eind maakten aan de gijzeling van passagiers. Waren de mariniers op pad gestuurd met het bevel – gegeven door de legertop of zelfs de regering – om geen van de kapers in leven te laten?

Daar maak je geen vrienden mee, althans niet bij de mariniers en ook bij veel andere Nederlanders. De omgekeerde wereld: de daders worden neergezet als slachtoffers.

In het onlangs verschenen boek ‘Ik wil de waarheid’ beschrijft Zegveld de zaak van A tot Z. Ze winnen de zaak niet. Zegveld weet meteen hoe laat het is als de voorzitter van het Gerechtshof de uitspraak opent met vaststelling dat het aan eisers is om te bewijzen. Daar gaat de zaak op stuk. Een eerdere hobbel over de verjaring van de zaak wist Zegveld wel met succes te nemen.

Het is een lezens- en lovenswaardig verhaal, waarbij Zegveld duidelijk maakt dat het haar persoonlijk ook niet in de koude kleren is gaan zitten. Het is hard werken, tegen de berg op, de spanningen lopen soms hoog op.

Niet napleiten

Je kunt wel een punt maken van de titel. Zegveld wil de waarheid, maar dat is wel háár waarheid: het toegepaste geweld bij de bevrijdingsactie kan niet anders dan het doden van alle kapers ten doel hebben gehad. Daar is ze heel stellig in, ook al heeft ze de zaak verloren.

Bij aanvang van het boek stelt Zegveld verder dat ze niet wil napleiten. ‘Pleiten hebben we gedaan in de rechtszaal. Ik denk dat alles ook wel gezegd is. Als een van de rechters die in deze zaak heeft geoordeeld, dit boek leest, zal hij of zij geen nieuwe argumenten vinden.’

Maar napleiten doet ze natuurlijk wel met dit boek. Ze zegt ook onomwonden: ‘Laat ik eerlijk zijn, natuurlijk had ik willen winnen. En ik vind ook dat we hadden moeten winnen.’

Het is aan de lezer om eigen conclusies te trekken. Maar lef: dat staat buiten kijf.

Meer Boeken

Andere Culturele Zaken:

Muziek

Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van het dorp. Elke dag, na

Lees verder >

Varia

Tips

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Delen:

Culturele Zaken:

Boeken

Law Gazette: Best law books of the year 2022

How would you like to swap lives with someone else? Perhaps wake up in another lawyer’s body who has a trophy life partner, is a partner in a top firm and has a Bentley motor car. Sounds too good to be true. Perhaps the rich man’s life is not all you hoped for.

This is a great tale about two solicitors who have an operation at the same time and in the same hospital. Only one wakes up and he is in the wrong body. He is a partner in a major London firm and has an overweight body and several almost uncontrollable desires and appetites. The story is about how to live, not in just another’s shoes, but in their body. Things do not go well and our hero has several adventures, including going to his own funeral and seeing another man creeping around his widow.

The idea for Hosting Andrew came to the author when he awoke from a minor operation a few years ago and experienced the change from deep, anaesthetics-induced sleep to waking to joy and relief to be alive and surrounded by family.

Lees verder bij Law Gazette

Muziek

Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van

Lees verder >

Varia

Tip

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.