LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Carrière:

Drie tips in een krappe arbeidsmarkt

Je zou denken: waar is iedereen gebleven die kan en wil werken? De tekorten zijn overal schrikbarend en ook de juridische wereld kent dit probleem. Er is dus een gevecht om dezelfde soort potentiële kandidaten en die vang je over het algemeen niet alleen met hogere salarissen. Een recent onderzoek wijst uit dat de overheid nog steeds een populaire werkgever is vanwege de normale werktijden, de stabiliteit en over het algemeen een fijne werkomgeving. Dat is wat de starter belangrijk vindt.

Ik voeg er nog een paar aan toe, zodat u misschien toch een aantrekkelijke werkgever gaat worden en in de krappe vijver goed kan vissen.

  1. Heeft deze zaak echt haast? Het is natuurlijk voor iedere manager verleidelijk elke zaak die er op je bord komt, voortvarend te behandelen. Maar als je daarin doorslaat lijkt alles haast te hebben, net zoals ieder appje een kwestie van leven of dood lijkt te zijn. Onzin. Wil je je mensen niet over de kling jagen en bovendien een goed voorbeeld zijn, bekijk dat bij ieder nieuw project of zaak wat er daadwerkelijk nu moet gebeuren of wat ook morgen of overmorgen kan. Maak een planning. Ik heb vele jaren trainingen gegeven aan juridische professionals over het opleiden van jonge professionals en steevast was het probleem: de manager zelf was een totale chaoot als het op plannen aankwam. Plannen is een kwestie van intelligentie (zien wanneer er wat moet gebeuren) en van kracht. Een planning moet je namelijk ook bewaken en dat vraagt energie en moed.
  2. One size fits all. Dat mag misschien voor bepaalde sokken gelden, maar niet voor de opleiding en begeleiding van je mensen. Verschillende mensen hebben een verschillende vorm van aanpak nodig. De een gedijt het best zonder structuur en wil graag alles zelf uitzoeken, een ander heeft juist behoefte aan een heldere structuur vooraf. Probeer deze verschillen te ontdekken en je wordt een betere werkgever.
  3. Ik ben geweldig, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een goede manager ben. Dit mantra zou ik wel eens bij een aantal leidinggevenden boven hun bureau willen hangen. Er lopen werkelijk briljante, reuze deskundige en humorvolle juristen op kantoor. Met dat alles hebben ze een fantastische praktijk en goede relaties met cliënten opgebouwd. Maar dat wil geenszins zeggen dat ze ook kunnen leidinggeven. Behoed je zelf voor die arrogantie en probeer in alle nederigheid te leren hoe je het beste, veel verschillende mensen, kunt aansturen.

Deze tips gelden natuurlijk voor personeel in vaste dienst. Krijg je je sectie of afdeling niet compleet, dan is er altijd nog de interimmer. Maar zelfs daar is de markt niet overvloedig en heeft de interimmer veelal de keuze.

Volg je mijn tips blindelings, dan is dat uiteraard geen garantie dat mensen verbonden blijven aan jouw onderneming. Maar dan resteert wel dat het jezelf minder stress heeft gekost om anderen te begeleiden. En met een beetje geluk praat een goede begeleiding zich rond en kun je daardoor fijne vissen vangen in een krappe arbeidsmarkt.

Ferdinand Grapperhaus nieuwe topman Deloitte Legal

Ferdinand Grapperhaus is door Deloitte per 1 februari aangesteld als nieuwe topman van de tak die zich op juridische dienstverlening richt. De benoeming is aanvankelijk stilgehouden, in verband met de persoonlijke beveiliging van de oud-minister. Dat bevestigt het accountantskantoor na vragen van het FD. CDA’er Grapperhaus (1959) was van 2017 tot

Lees Verder >

Een nieuwe Job

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Carrière:

Drie tips in een krappe arbeidsmarkt

Je zou denken: waar is iedereen gebleven die kan en wil werken? De tekorten zijn overal schrikbarend en ook de juridische wereld kent dit probleem. Er is dus een gevecht om dezelfde soort potentiële kandidaten en die vang je over het algemeen niet alleen met hogere salarissen. Een recent onderzoek wijst uit dat de overheid nog steeds een populaire werkgever is vanwege de normale werktijden, de stabiliteit en over het algemeen een fijne werkomgeving. Dat is wat de starter belangrijk vindt.

Ik voeg er nog een paar aan toe, zodat u misschien toch een aantrekkelijke werkgever gaat worden en in de krappe vijver goed kan vissen.

  1. Heeft deze zaak echt haast? Het is natuurlijk voor iedere manager verleidelijk elke zaak die er op je bord komt, voortvarend te behandelen. Maar als je daarin doorslaat lijkt alles haast te hebben, net zoals ieder appje een kwestie van leven of dood lijkt te zijn. Onzin. Wil je je mensen niet over de kling jagen en bovendien een goed voorbeeld zijn, bekijk dat bij ieder nieuw project of zaak wat er daadwerkelijk nu moet gebeuren of wat ook morgen of overmorgen kan. Maak een planning. Ik heb vele jaren trainingen gegeven aan juridische professionals over het opleiden van jonge professionals en steevast was het probleem: de manager zelf was een totale chaoot als het op plannen aankwam. Plannen is een kwestie van intelligentie (zien wanneer er wat moet gebeuren) en van kracht. Een planning moet je namelijk ook bewaken en dat vraagt energie en moed.
  2. One size fits all. Dat mag misschien voor bepaalde sokken gelden, maar niet voor de opleiding en begeleiding van je mensen. Verschillende mensen hebben een verschillende vorm van aanpak nodig. De een gedijt het best zonder structuur en wil graag alles zelf uitzoeken, een ander heeft juist behoefte aan een heldere structuur vooraf. Probeer deze verschillen te ontdekken en je wordt een betere werkgever.
  3. Ik ben geweldig, maar dat wil nog niet zeggen dat ik een goede manager ben. Dit mantra zou ik wel eens bij een aantal leidinggevenden boven hun bureau willen hangen. Er lopen werkelijk briljante, reuze deskundige en humorvolle juristen op kantoor. Met dat alles hebben ze een fantastische praktijk en goede relaties met cliënten opgebouwd. Maar dat wil geenszins zeggen dat ze ook kunnen leidinggeven. Behoed je zelf voor die arrogantie en probeer in alle nederigheid te leren hoe je het beste, veel verschillende mensen, kunt aansturen.

Deze tips gelden natuurlijk voor personeel in vaste dienst. Krijg je je sectie of afdeling niet compleet, dan is er altijd nog de interimmer. Maar zelfs daar is de markt niet overvloedig en heeft de interimmer veelal de keuze.

Volg je mijn tips blindelings, dan is dat uiteraard geen garantie dat mensen verbonden blijven aan jouw onderneming. Maar dan resteert wel dat het jezelf minder stress heeft gekost om anderen te begeleiden. En met een beetje geluk praat een goede begeleiding zich rond en kun je daardoor fijne vissen vangen in een krappe arbeidsmarkt.

Eerdere Berichten

Juridicum Vitae: Bram Reinke

Als legal counsel bij het dynamische Panattoni Europe focust Bram Reinke op vastgoed en internationaal ondernemingsrecht. De eerste vier jaar van zijn carrière was hij

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.