LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Kennispartner

Fraude en
Witwassen:

Omkoping: vage normen creëren een grijs gebied

De krantenkoppen gingen afgelopen weken niet alleen over het knotsgekke WK en de zinderende finale in Qatar, hetzelfde land werd ook veelvuldig in verband gebracht met verdenkingen van corruptie in het Europese Parlement. Er is nog veel onduidelijk over het strafrechtelijk onderzoek dat door het Belgisch Openbaar Ministerie is gestart, maar de media spreken over een grootschalig corruptieschandaal.

De ‘Qatar-affaire’ maakt in elk geval veel los en de eerste reactie vanuit Europa ziet op het aanscherpen van de regels. De eerste Ontwerpresolutie (link onderaan) als reactie op de vermoedens van corruptie door Qatar is een feit.

In de Resolutie is te lezen dat corruptie het fundament van de democratische instellingen aantast. Tevens wordt aandacht besteed aan het feit dat het imago van de Europese instellingen door toedoen van dit corruptieschandaal wordt geschaad. Gelet hierop zullen werkprocedures drastisch worden aangepast zodat het vertrouwen kan worden herwonnen en het Europees Parlement als model kan dienen voor een verantwoordelijke en ethische parlementaire democratie. Grote woorden, maar wat betekent dit concreet?

Allereerst wordt volledige medewerking verleend aan alle onderzoeksinstanties die bijdragen aan dit onderzoek. Verder zal een speciale onderzoekscommissie in het leven worden geroepen om corruptie en de invloed van derde landen in het Europees Parlement te onderzoeken. Deze commissie zal ook aanbevelingen moeten opstellen voor maatregelen die moeten worden genomen om corruptie in de toekomst te voorkomen. Ook zal de gedragscode voor de parlementsleden worden herzien en worden verbeterd.

Verder zien de voorgenomen regels met name op de aanscherping van regels omtrent lobbyisten. De lobbypraktijken staan overduidelijk in de spotlights. Zo stelt de Resolutie dat strengere transparantieregels ingevoerd dienen te worden. Ook zal de buitenlandse financiering voor lobbyactiviteiten bij de EU in kaart moeten worden gebracht.

Verder worden alle leden en personeelsleden opgedragen zich te onthouden van ontmoetingen met niet geregistreerde lobbyisten en om lobbyvergaderingen openbaar te maken. De groep van personen die verplicht is ontmoetingen met belangenbehartigers bekend te maken zal worden uitgebreid, zodat ook niet via via achter de schermen gelobbyd kan worden.

Inkomsten nevenactiviteiten

De financiële banden tussen parlementsleden en lobbyisten liggen ook onder vuur. Eén van de maatregelen die genomen zal worden is dat de inkomsten van nevenactiviteiten volledig transparant zullen worden. Gesponsorde toespraken, evenementen, artikelen en optredens zullen in elk geval worden verboden. Kortom, een duidelijke set aan regels om de transparantie rondom lobbypraktijken te vergroten.

In elk geval is duidelijk dat de lobbypraktijken weer onder vuur liggen en belangenbehartiging snel in verband wordt gebracht met corruptie. Dat meer regels en richtlijnen komen omtrent lobbywerkzaamheden is niets nieuws. Eerder dit jaar werd een initiatiefnota van de Kamerleden Dassen en Omtzigt van 9 mei 2022 om de integriteit van bewindspersonen en de ambtelijke top te bevorderen ingediend. De gedachte hierachter is dat lobbywerk, dat in beginsel legaal is, kan leiden tot integriteitsrisico’s en strafbare corruptie zoals bedoeld in artikel 363 Sr: passieve ambtelijke omkoping. Daarvan is kort gezegd sprake wanneer een ambtenaar een gift, belofte of dienst aanneemt wetende of redelijkerwijs vermoedende dat dit is gedaan teneinde hem te bewegen iets te doen of na te laten. De omgekeerde situatie is strafbaar gesteld in artikel 177 Sr (actieve ambtelijke omkoping).

Beloftes

Aangezien de corruptiebepalingen in Nederland ruim zijn geformuleerd kunnen lobbywerkzaamheden onbedoeld al snel daaronder vallen. Men denkt misschien in eerste instantie dat omkoping alleen kan plaatsvinden als iemand een groot geldbedrag in zijn schoot geworpen krijgt, maar beloftes vallen ook onder de strafbaarstelling. Het is niet ondenkbaar dat lobbywerkzaamheden gepaard gaan met beloftes, dus waar liggen de grenzen van de corruptiebepalingen?

Het ligt daarom mijns inziens voor de hand om niet alleen transparantieregels op te stellen, maar vooral ook de focus te leggen op duidelijke handvatten die helderheid bieden over wat wel en niet mag. Vage normen creëren immers zelf een grijs gebied.

Door: Judith de Boer

Klik hier voor de Ontwerpresolutie

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Over:

Als je wordt verdacht van fraude of een geschil hebt met de Belastingdienst en je integriteit staat op het spel, dan zoek je een veilige haven. Een specialist die je zakelijk en privé beschermt. Als het OM je op de hielen zit, kun je bij Hertoghs advocaten vertrouwen op de ongeëvenaarde expertise van het kantoor met de grootste bewijsdrang. Het gaat niet om gelijk hebben, maar gelijk krijgen. Daarom gebruiken wij de wet als wapen.

Eerdere berichten

Andere Kennispartners

Overzicht pagina:

Kennispartner

Fraude en
Witwassen:

Omkoping: vage normen creëren een grijs gebied

De krantenkoppen gingen afgelopen weken niet alleen over het knotsgekke WK en de zinderende finale in Qatar, hetzelfde land werd ook veelvuldig in verband gebracht met verdenkingen van corruptie in het Europese Parlement. Er is nog veel onduidelijk over het strafrechtelijk onderzoek dat door het Belgisch Openbaar Ministerie is gestart, maar de media spreken over een grootschalig corruptieschandaal.

De ‘Qatar-affaire’ maakt in elk geval veel los en de eerste reactie vanuit Europa ziet op het aanscherpen van de regels. De eerste Ontwerpresolutie (link onderaan) als reactie op de vermoedens van corruptie door Qatar is een feit.

In de Resolutie is te lezen dat corruptie het fundament van de democratische instellingen aantast. Tevens wordt aandacht besteed aan het feit dat het imago van de Europese instellingen door toedoen van dit corruptieschandaal wordt geschaad. Gelet hierop zullen werkprocedures drastisch worden aangepast zodat het vertrouwen kan worden herwonnen en het Europees Parlement als model kan dienen voor een verantwoordelijke en ethische parlementaire democratie. Grote woorden, maar wat betekent dit concreet?

Allereerst wordt volledige medewerking verleend aan alle onderzoeksinstanties die bijdragen aan dit onderzoek. Verder zal een speciale onderzoekscommissie in het leven worden geroepen om corruptie en de invloed van derde landen in het Europees Parlement te onderzoeken. Deze commissie zal ook aanbevelingen moeten opstellen voor maatregelen die moeten worden genomen om corruptie in de toekomst te voorkomen. Ook zal de gedragscode voor de parlementsleden worden herzien en worden verbeterd.

Verder zien de voorgenomen regels met name op de aanscherping van regels omtrent lobbyisten. De lobbypraktijken staan overduidelijk in de spotlights. Zo stelt de Resolutie dat strengere transparantieregels ingevoerd dienen te worden. Ook zal de buitenlandse financiering voor lobbyactiviteiten bij de EU in kaart moeten worden gebracht.

Verder worden alle leden en personeelsleden opgedragen zich te onthouden van ontmoetingen met niet geregistreerde lobbyisten en om lobbyvergaderingen openbaar te maken. De groep van personen die verplicht is ontmoetingen met belangenbehartigers bekend te maken zal worden uitgebreid, zodat ook niet via via achter de schermen gelobbyd kan worden.

Inkomsten nevenactiviteiten

De financiële banden tussen parlementsleden en lobbyisten liggen ook onder vuur. Eén van de maatregelen die genomen zal worden is dat de inkomsten van nevenactiviteiten volledig transparant zullen worden. Gesponsorde toespraken, evenementen, artikelen en optredens zullen in elk geval worden verboden. Kortom, een duidelijke set aan regels om de transparantie rondom lobbypraktijken te vergroten.

In elk geval is duidelijk dat de lobbypraktijken weer onder vuur liggen en belangenbehartiging snel in verband wordt gebracht met corruptie. Dat meer regels en richtlijnen komen omtrent lobbywerkzaamheden is niets nieuws. Eerder dit jaar werd een initiatiefnota van de Kamerleden Dassen en Omtzigt van 9 mei 2022 om de integriteit van bewindspersonen en de ambtelijke top te bevorderen ingediend. De gedachte hierachter is dat lobbywerk, dat in beginsel legaal is, kan leiden tot integriteitsrisico’s en strafbare corruptie zoals bedoeld in artikel 363 Sr: passieve ambtelijke omkoping. Daarvan is kort gezegd sprake wanneer een ambtenaar een gift, belofte of dienst aanneemt wetende of redelijkerwijs vermoedende dat dit is gedaan teneinde hem te bewegen iets te doen of na te laten. De omgekeerde situatie is strafbaar gesteld in artikel 177 Sr (actieve ambtelijke omkoping).

Beloftes

Aangezien de corruptiebepalingen in Nederland ruim zijn geformuleerd kunnen lobbywerkzaamheden onbedoeld al snel daaronder vallen. Men denkt misschien in eerste instantie dat omkoping alleen kan plaatsvinden als iemand een groot geldbedrag in zijn schoot geworpen krijgt, maar beloftes vallen ook onder de strafbaarstelling. Het is niet ondenkbaar dat lobbywerkzaamheden gepaard gaan met beloftes, dus waar liggen de grenzen van de corruptiebepalingen?

Het ligt daarom mijns inziens voor de hand om niet alleen transparantieregels op te stellen, maar vooral ook de focus te leggen op duidelijke handvatten die helderheid bieden over wat wel en niet mag. Vage normen creëren immers zelf een grijs gebied.

Door: Judith de Boer

Klik hier voor de Ontwerpresolutie

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Eerdere berichten

Crypto’s in de mix

De FIOD slingerde onlangs een persbericht in de ether over de arrestatie van een man die wordt verdacht van witwassen vanwege zijn betrokkenheid bij Tornado

Lees Verder >

Andere Kennispartners

Overzicht pagina:

Over:

Als je wordt verdacht van fraude of een geschil hebt met de Belastingdienst en je integriteit staat op het spel, dan zoek je een veilige haven. Een specialist die je zakelijk en privé beschermt. Als het OM je op de hielen zit, kun je bij Hertoghs advocaten vertrouwen op de ongeëvenaarde expertise van het kantoor met de grootste bewijsdrang. Het gaat niet om gelijk hebben, maar gelijk krijgen. Daarom gebruiken wij de wet als wapen.

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Oops:

De archieven met al het zakelijk juridisch nieuws, de artikelen van onze kennispartners, opiniestukken, juridicum vitae’s, al onze themas en meer dan 150 scherpe interviews zijn alleen beschikbaar voor onze abonnees. 

Profiteer nu van onze welkoms actie: 10% korting
op een L|Z jaarabonnement. € 110,- i.p.v. € 120,-
Alle prijzen zijn ex 9% BTW.

Veel dank en leesplezier. De redactie.

Deze Pop-up niet meer zien – log dan even in.

Nee, bedankt!
Terug naar de home page.

Oops:

De archieven met al het zakelijk juridisch nieuws, de artikelen van onze kennispartners, opiniestukken, juridicum vitae’s, al onze themas en meer dan 150 scherpe interviews zijn alleen beschikbaar voor onze abonnees. 

Profiteer nu van onze welkoms actie: 10% korting
op een L|Z jaarabonnement. € 110,- i.p.v. € 120,-
Alle prijzen zijn ex 9% BTW.

Veel dank en leesplezier. De redactie.

Heeft u al een account log dan eenmalig in en deze pop-up verschijnt niet meer.

Nee, bedankt!
Terug naar de home page.