LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Klimaat &
Duurzaamheid:

Eerste Kamer: inwerkingtreding Omgevingswet op 1 januari blijft uitgangspunt

De Eerste Kamer vindt dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023 het uitgangspunt moet blijven. Dit moet provincies, gemeenten en waterschappen in staat stellen hun voorbereidingen daarop in te richten en ervoor zorgen dat de uitvoering geen vertraging oploopt.

Een meerderheid – bestaande uit VVD, CDA, Fractie-Nanninga, OSF, SGP, ChristenUnie, 50PLUS, FVD en Fractie-Frentrop – stemde dinsdag 12 juli voor de motie-Rietkerk die dit uitspreekt. De fracties van GroenLinks, D66, PvdA, PVV, SP, PvdD en Fractie-Otten stemden tegen de motie.

De motie verzoekt de regering de Kamer in oktober te informeren over de voortgang van de voorbereidingen – van in het bijzonder de ICT – op de inwerkingtreding van de wet per 1 januari volgend jaar. Aan de stemming zijn meerdere debatten en overleggen met minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening voorafgegaan. Hierbij kwamen zorgen van de Kamer aan de orde over onder andere het functioneren van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), de externe uitvoeringsorganisaties, en de voorbereiding van provincies, waterschappen en gemeenten op de wet.

Nog geen definitief ‘Ja’

Centrale vraag was of de inwerkingtreding van de wet per 1 januari 2023 verantwoord is of niet. Minister De Jonge wil de wet op 1 januari 2023 in werking laten treden en had de Eerste Kamer daarom gevraagd voor 1 juli aanstaande een besluit te nemen over het door hem voorgehangen ontwerp-koninklijk besluit waarin de datum van 1 januari volgend jaar is vastgelegd.

In de Kamer leefde echter de wens dat de ICT-problemen bij het digitale loket voor omgevingsvergunningen eerst moeten zijn opgelost voordat de wet op 1 januari aanstaande kan ingaan. In oktober wordt onder meer een nieuw advies verwacht van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT). Dit advies komt er op verzoek van de Eerste Kamer.

Daarna wil een meerderheid van de Kamer definitief besluiten over de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het volgende plenaire debat over dit onderwerp staat gepland voor 1 november 2022.

De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten, van 26 verschillende wetten naar 1 wet, van 60 Algemene Maatregelen van Bestuur naar 4 en van 75 ministeriële regelingen naar 1 Omgevingsregeling. Daarnaast zorgt de wet voor één digitaal loket ‘dat het makkelijker maakt vergunningen aan te vragen en sneller inzichtelijk maakt welke regelgeving wanneer van toepassing is. De wet voorziet in randvoorwaarden om als één overheid te acteren en biedt instrumenten om (landelijke) regie te voeren.’ 

Bedrijven zeggen meer aandacht te hebben voor duurzaamheid

Een groot deel van de Nederlandse bedrijven en organisaties is naar eigen zeggen meer aandacht gaan besteden aan duurzaamheid. Van de 316 organisaties die meededen aan onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Tilburg University en de Universiteit Maastricht, geeft driekwart aan nu meer bezig te zijn met verduurzaming dan

Lees Verder >

Coalitiepartijen steggelen over wet verantwoord ondernemen

De coalitiepartijen steggelen over een wet die maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) beter moet vastleggen. D66 en ChristenUnie willen dat Nederland haast gaat maken met de wet die bedrijven moet verplichten te rapporteren over bijvoorbeeld milieuschade, uitbuiting en kinderarbeid. Lees verder bij BNR

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Gelukkig 2023!

De redactie van Legale Zaken wenst u een gelukkig en voorspoedig 2023. Dat het het ‘jaar van de afkoeling’ mag worden: (geo)politiek, virologisch en klimatologisch.

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Thema

Klimaat & Duurzaamheid:

Eerste Kamer: inwerkingtreding Omgevingswet op 1 januari blijft uitgangspunt

De Eerste Kamer vindt dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023 het uitgangspunt moet blijven. Dit moet provincies, gemeenten en waterschappen in staat stellen hun voorbereidingen daarop in te richten en ervoor zorgen dat de uitvoering geen vertraging oploopt.

Een meerderheid – bestaande uit VVD, CDA, Fractie-Nanninga, OSF, SGP, ChristenUnie, 50PLUS, FVD en Fractie-Frentrop – stemde dinsdag 12 juli voor de motie-Rietkerk die dit uitspreekt. De fracties van GroenLinks, D66, PvdA, PVV, SP, PvdD en Fractie-Otten stemden tegen de motie.

De motie verzoekt de regering de Kamer in oktober te informeren over de voortgang van de voorbereidingen – van in het bijzonder de ICT – op de inwerkingtreding van de wet per 1 januari volgend jaar. Aan de stemming zijn meerdere debatten en overleggen met minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening voorafgegaan. Hierbij kwamen zorgen van de Kamer aan de orde over onder andere het functioneren van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), de externe uitvoeringsorganisaties, en de voorbereiding van provincies, waterschappen en gemeenten op de wet.

Nog geen definitief ‘Ja’

Centrale vraag was of de inwerkingtreding van de wet per 1 januari 2023 verantwoord is of niet. Minister De Jonge wil de wet op 1 januari 2023 in werking laten treden en had de Eerste Kamer daarom gevraagd voor 1 juli aanstaande een besluit te nemen over het door hem voorgehangen ontwerp-koninklijk besluit waarin de datum van 1 januari volgend jaar is vastgelegd.

In de Kamer leefde echter de wens dat de ICT-problemen bij het digitale loket voor omgevingsvergunningen eerst moeten zijn opgelost voordat de wet op 1 januari aanstaande kan ingaan. In oktober wordt onder meer een nieuw advies verwacht van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT). Dit advies komt er op verzoek van de Eerste Kamer.

Daarna wil een meerderheid van de Kamer definitief besluiten over de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het volgende plenaire debat over dit onderwerp staat gepland voor 1 november 2022.

De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten, van 26 verschillende wetten naar 1 wet, van 60 Algemene Maatregelen van Bestuur naar 4 en van 75 ministeriële regelingen naar 1 Omgevingsregeling. Daarnaast zorgt de wet voor één digitaal loket ‘dat het makkelijker maakt vergunningen aan te vragen en sneller inzichtelijk maakt welke regelgeving wanneer van toepassing is. De wet voorziet in randvoorwaarden om als één overheid te acteren en biedt instrumenten om (landelijke) regie te voeren.’ 

ACM: Ryanair duidelijker over CO2-compensatie

Vliegmaatschappij Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan in haar marketingcommunicatie nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er ‘mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims over CO2-compensatie

Read More >

Eerdere Berichten

Gelukkig 2023!

De redactie van Legale Zaken wenst u een gelukkig en voorspoedig 2023. Dat het het ‘jaar van de afkoeling’ mag worden: (geo)politiek, virologisch en klimatologisch.

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.