LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Klimaat &
Duurzaamheid:

Europees Hof: milieuclubs mogen goedkeuring sjoemeldiesels in rechte aanvechten

Erkende verenigingen voor milieubescherming moeten bij de rechter kunnen opkomen tegen de goedkeuring van voertuigen die uitgerust zijn met mogelijkerwijs verboden ‘manipulatie-instrumenten’, waaronder sjoemelsoftware in diesels. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie vandaag beslist.

Duitsland, waartegen het beroep is gericht, betoogt dat milieuclub Deutsche Umwelthilfe niet bevoegd is om op te komen tegen het bestreden besluit, zodat haar beroep niet-ontvankelijk is. Het Schleswig-Holsteinische Verwaltungsgericht heeft twijfels op dat punt, en heeft het Hof prejudiciële vragen gesteld.

In zijn arrest van vandaag antwoordt het Hof ten eerste dat het Verdrag van Aarhus, gelezen in samenhang met het Handvest, ‘eraan in de weg staat dat een vereniging voor milieubescherming die overeenkomstig het nationale recht procesbevoegdheid heeft, niet voor een nationale rechter kan opkomen tegen een bestuursbesluit waarbij een EG-typegoedkeuring wordt verleend of gewijzigd’.

Verdrag en Handvest ‘verplichten de lidstaten immers om een effectieve rechterlijke bescherming te waarborgen en verbiedt hun dergelijke verenigingen elke mogelijkheid te ontnemen om te doen toezien op de naleving van bepaalde voorschriften van het milieurecht van de Unie’.

Acute risico’s

Het Hof heeft al geoordeeld dat een manipulatie-instrument bij wijze van uitzondering gerechtvaardigd kan zijn indien wordt aangetoond dat het ‘strikt noodzakelijk is om te voorkomen dat voor de motor acute risico’s in de vorm van schade of ongevallen ontstaan wegens een zodanig gebrekkige werking van een onderdeel van het uitlaatgasrecirculatiesysteem dat daardoor tijdens het rijden met een voertuig dat met dit systeem is uitgerust een concreet gevaar ontstaat’.

In onderliggende zaak is het aan de verwijzende Duitse rechter om na te gaan of dit het geval is.

Foto: Khamkéo Vilaysing/Unsplash

ESG Foes in States, Congress Ready Attacks on ‘Woke’ Investing

Republican lawmakers and state attorneys general are preparing to make their most aggressive assaults on environmental, social and governance investing to date after victories in the House and courts. Rep. Patrick McHenry of North Carolina, the likely chairman of the House Financial Services Committee, and Attorney General Patrick Morrisey of

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Thema

Klimaat & Duurzaamheid:

Europees Hof: milieuclubs mogen goedkeuring sjoemeldiesels in rechte aanvechten

Erkende verenigingen voor milieubescherming moeten bij de rechter kunnen opkomen tegen de goedkeuring van voertuigen die uitgerust zijn met mogelijkerwijs verboden ‘manipulatie-instrumenten’, waaronder sjoemelsoftware in diesels. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie vandaag beslist.

Duitsland, waartegen het beroep is gericht, betoogt dat milieuclub Deutsche Umwelthilfe niet bevoegd is om op te komen tegen het bestreden besluit, zodat haar beroep niet-ontvankelijk is. Het Schleswig-Holsteinische Verwaltungsgericht heeft twijfels op dat punt, en heeft het Hof prejudiciële vragen gesteld.

In zijn arrest van vandaag antwoordt het Hof ten eerste dat het Verdrag van Aarhus, gelezen in samenhang met het Handvest, ‘eraan in de weg staat dat een vereniging voor milieubescherming die overeenkomstig het nationale recht procesbevoegdheid heeft, niet voor een nationale rechter kan opkomen tegen een bestuursbesluit waarbij een EG-typegoedkeuring wordt verleend of gewijzigd’.

Verdrag en Handvest ‘verplichten de lidstaten immers om een effectieve rechterlijke bescherming te waarborgen en verbiedt hun dergelijke verenigingen elke mogelijkheid te ontnemen om te doen toezien op de naleving van bepaalde voorschriften van het milieurecht van de Unie’.

Acute risico’s

Het Hof heeft al geoordeeld dat een manipulatie-instrument bij wijze van uitzondering gerechtvaardigd kan zijn indien wordt aangetoond dat het ‘strikt noodzakelijk is om te voorkomen dat voor de motor acute risico’s in de vorm van schade of ongevallen ontstaan wegens een zodanig gebrekkige werking van een onderdeel van het uitlaatgasrecirculatiesysteem dat daardoor tijdens het rijden met een voertuig dat met dit systeem is uitgerust een concreet gevaar ontstaat’.

In onderliggende zaak is het aan de verwijzende Duitse rechter om na te gaan of dit het geval is.

Foto: Khamkéo Vilaysing/Unsplash

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.