Energieleveranciers Vattenfall en Greenchoice zeggen toe mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims op hun websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Daarnaast doneren zij respectievelijk €950.000 en €450.000 aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarom legt de ACM geen sancties op.
De ACM zag in de energiesector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Bij Vattenfall en Greenchoice bleek bijvoorbeeld dat ze zichzelf duurzaam neerzetten door vergelijkingen te gebruiken. ‘Het was echter niet duidelijk op basis waarvan de vergelijking werd gemaakt en met wie of wat vergeleken werd’, schrijft de toezochthouder.
Tijdens het onderzoek hebben de bedrijven aanboden hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende twee jaar controleren. De toezichthouder sluit niet uit dat wanneer zij in de toekomst een overtreding vaststelt dit tot een boete zal leiden.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun websites zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over duurzaamheid. En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen. Bovendien nemen zij maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren. Wij waarderen het dat de bedrijven een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie voor de vage claims.’
De ACM heeft de regels uitgelegd in de Leidraad duurzaamheidsclaims. Daarin staan de vijf vuistregels voor duurzaamheidsclaims:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft;
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn;
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf;
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.