Het is een kwestie waar veel rechters en toezichthouders zich vandaag de dag mee bezig houden: het verschil in perceptie tussen bedrijven die stellen groen te zijn, en milieuactivisten die stellen dat die bedrijven veel te weinig doen om het predicaat groen te verdienen. U weet wel: het glas is half vol of half leeg.
Shell maakte vandaag bekend met allerlei partners te beginnen met de bouw van de ‘grootste groene waterstoffabriek’ van Europa op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Naar verwachting is de fabriek in 2025 operationeel. Aan ronkende teksten op de webstek van Shell natuurlijk geen gebrek: ‘Samen kickstarten we de Nederlandse waterstofeconomie’.
Het is het tweede bericht op de homepage van het bedrijf. In het openingsbericht vraagt Shell of we mee gaan naar de Formule 1-race op Zandvoort. ‘Bij Shell maak je (…) kans om onze gast te worden op Zandvoort op 2, 3 en 4 september 2022. En dat wil je! Want dan maak je de race – waar heel Nederland al maandenlang naartoe leeft – van dichtbij mee. Het hele weekend toegang tot de race en het exclusieve Beach House? Check. Meedoen? Simpel!’
‘Duurzaamste Grand Prix’
Dat past allemaal precies, want de organisatie van de race in het duinengebied maakte eerder deze week bekend dat het ‘de duurzaamste Grand Prix’ op de F1-kalender wil worden. ‘Waar in 2021 nog 3.500 parkeerplekken waren gereserveerd bij Beverwijk, vanwaar reizigers met pendelbussen naar het circuit gebracht konden worden, worden die in 2022 niet meer gebruikt.’
Het was altijd al de doelstelling om van de Grand Prix binnen drie jaar een autoluw evenement te maken, aldus manager mobiliteitsplan Roy Hirs in de Volkskrant. ‘Het is heel krachtig en uniek om bij een evenement van deze omvang te zeggen: wij faciliteren geen regulier bezoekersverkeer.’
‘Heel krachtig en uniek’: daar denken milieuorganisaties dan weer heel anders over. Die willen namelijk helemaal geen Formule 1 op steenworp afstand van kwetsbaar duingebied. Via tal van rechtszaken probeerden zij de race te verbieden. Momenteel loopt er nog een ultieme poging bij de Raad van State.
Ook allemaal actueel deze week: Fossielvrij NL die de KLM voor de rechter daagt wegens de beweerde CO2-compensatie, boeren die zeggen dat ze prima bezig zijn en hoogleraar toegepaste economie Barbara Baarsma die het boek ‘Groene Groei’ in de markt zet.
Mijn stelling: het spoor van vernieling dat de mensheid aanricht op aarde wordt groen gewassen.