Volgens het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) heeft De Nederlandsche Bank (DNB) niet bewezen dat de manier van screenen van klanten door Bunq Bank in strijd is met de wet. ‘Bunq heeft in de procedure uitvoerig uiteengezet dat en hoe haar methode, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, werkt en waarom die het risico’s op witwassen klein maakt. DNB heeft daar onvoldoende tegenover gesteld’, aldus het CBb in een persbericht.
Bunq is een onlinebank zonder filialen. Al het bankverkeer gaat via een app. Een belangrijk verwijt dat DNB Bunq maakt is dat Bunq’s methode om particuliere klanten te screenen op de antiwitwasregels, tekortschiet.
Als een particulier zich als nieuwe klant meldt, kent Bunq die klant een standaard gebruikersprofiel toe. Bunq gaat ervan uit dat het overgrote deel van de klanten zich volgens dat gebruikersprofiel gedraagt. Dat gebruikersprofiel is tot stand gekomen aan de hand van data-analyse en kunstmatige intelligentie. Dit profiel zou een laag risico op witwassen hebben. In het profiel is bijvoorbeeld het bedrag dat op de rekening mag staan en het aantal maandelijkse betalingen begrensd. DNB vindt dat Bunq met deze methode onvoldoende specifieke informatie over de nieuwe klant inwint om de risico’s goed te kunnen inschatten.
Het CBb oordeelt echter dat DNB niet heeft bewezen dat deze manier van screenen in strijd is met de wet. ‘De wet kent open normen en schrijft niet exact voor op welke wijze banken hun klanten moeten screenen’, aldus het College.
Dit heeft tot gevolg dat DNB niet heeft bewezen dat Bunq te kort schiet bij het monitoren van particuliere klanten aan de hand van het standaard gebruikersprofiel. Volgens het CBb heeft DNB ook niet bewezen dat Bunq bij zakelijke klanten die al een rekening hadden lopen, onvoldoende informatie heeft ingewonnen bij het openen van de rekening. ‘DNB heeft niet duidelijk gemaakt waarom Bunq aan die klanten extra vragen moet stellen over het doel en het gebruik van hun rekening. Dit betekent dat DNB ook de overtreding wat betreft de transactiemonitoring bij deze klanten niet heeft bewezen’, aldus het College.
Het CBb vindt dat DNB wel heeft bewezen dat Bunq andere antiwitwasregels heeft overtreden. Het gaat dan onder andere om de verplichting om onderzoek te doen naar de bron van de financiële middelen van een klant. Ook heeft Bunq de regels overtreden die vanwege het risico op corruptie voorschrijven dat een bank verscherpt onderzoek moet doen naar klanten met een belangrijke publieke functie. De uitspraak van het CBb is een einduitspraak.