WhatsApp gaat gebruikers van zijn berichtenapp voortaan duidelijk informeren over wijzigingen die het bedrijf doorvoert in zijn algemene voorwaarden. Dit is het resultaat van de gesprekken die de Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie, onder leiding van de Zweedse en de Ierse toezichthouder, met het bedrijf hebben gevoerd.
Het bedrijf gaat gebruikers melden wat precies de wijzigingen zijn, en wat de gevolgen van die wijzigingen zijn. Daarnaast zal WhatsApp het gebruikers makkelijk maken om gewijzigde voorwaarden te weigeren. Het bedrijf zal dan duidelijk zijn over de gevolgen die dat heeft, bijvoorbeeld dat je dan geen gebruik meer kunt maken van de dienst.
Een van de vragen die gebruikers zich stelden bij het accepteren van nieuwe voorwaarden was of hun persoonsgegevens voor reclamedoeleinden gedeeld zouden worden met Meta (het moederbedrijf van Whatsapp, Facebook en Instagram) of derden. Hiervan heeft WhatsApp nu verduidelijkt dat dit niet het geval is.
WhatsApp heeft ook concrete toezeggingen gedaan voor toekomstige wijzigingen van de voorwaarden. Het aanbod om de gewijzigde voorwaarden te accepteren of te weigeren moet even duidelijk zijn. Daarnaast zal WhatsApp bij het aanbod een samenvatting geven van de wijzigingen, zo nodig met links naar extra informatie. Verder moet de gebruiker zijn keuze kunnen uitstellen, als de keuze op dat moment niet uitkomt.