LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Toezicht:

ACM: mobiele verkoper airconditioning moet consumenten wettelijke bedenktijd geven

Bestair Technics gaat consumenten de mogelijkheid geven om binnen de wettelijke bedenktijd van hun aankoop af te zien. Dit gebeurt na een interventie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bestair verkoopt vanuit een mobiele showroom en op afspraak airconditioningssystemen aan consumenten. Het bedrijf dacht daarom dat het consumenten geen wettelijke bedenktijd hoefde te geven.

Dit klopt niet, aldus de toezichthouder. ‘Om consumenten goed te beschermen geldt ook bij verkoop buiten de verkoopruimte, zoals aan huis, de bedenktijd van 14 dagen. Het bedrijf informeert consumenten inmiddels wel juist over de bedenktijd.’

Bestair informeert consumenten voortaan juist over de wettelijke bedenktijd en hanteert deze ook. ‘Alle consumenten die in de afgelopen periode binnen de bedenktijd van hun overeenkomst af wilden maar van Bestair ten onrechte te horen kregen dat dit niet kon, heeft Bestair benaderd om tot een oplossing te komen. Zij kunnen als zij dat willen alsnog van hun overeenkomst af’, aldus de ACM.

Druk

Bij verkoop buiten de verkoopruimte (op straat of aan de deur) kunnen consumenten druk ervaren of te maken krijgen met onverwachte situaties, ook als zij zelf om een bezoek gevraagd hebben. Klanten kunnen binnen 14 dagen nadat het product is geleverd van de aankoop af zonder dat ze daarvoor een reden hoeven op te geven. Als een consument hierover niet of onjuist wordt geïnformeerd, wordt de termijn waarbinnen de consument van zijn aankoop af kan verlengd tot maximaal één jaar of tot 14 dagen nadat de consument alsnog goed is geïnformeerd.

Een uitzondering hierop is als er sprake is van maatwerk: een speciaal voor de klant gemaakt product, zoals een fotoboek of maatkleding. Dan geldt de wettelijke bedenktijd niet.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Juist bij verkoop buiten de verkoopruimte is het belangrijk dat de consument zich nog kan bedenken, ook als het bedrijf op afspraak langs komt. Het is voor consumenten belangrijk om te weten dat zij hier recht op hebben. Het is goed dat Bestair zijn werkwijze hierop nu heeft aangepast.’

Politie: steeds meer signalen over frauduleuze beleggingsproducten

De Fraudehelpdesk, de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de politie ontvangen steeds vaker signalen over frauduleuze beleggingsproducten. In juli van dit jaar bedroeg de geleden schade door beleggingsfraude €1,3 mln, een maand later was dit bedrag meer dan verdubbeld naar €2,7 mln, meldt de politie. Omdat mensen niet of nauwelijks

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

ACM: mobiele verkoper airconditioning moet consumenten wettelijke bedenktijd geven

Bestair Technics gaat consumenten de mogelijkheid geven om binnen de wettelijke bedenktijd van hun aankoop af te zien. Dit gebeurt na een interventie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bestair verkoopt vanuit een mobiele showroom en op afspraak airconditioningssystemen aan consumenten. Het bedrijf dacht daarom dat het consumenten geen wettelijke bedenktijd hoefde te geven.

Dit klopt niet, aldus de toezichthouder. ‘Om consumenten goed te beschermen geldt ook bij verkoop buiten de verkoopruimte, zoals aan huis, de bedenktijd van 14 dagen. Het bedrijf informeert consumenten inmiddels wel juist over de bedenktijd.’

Bestair informeert consumenten voortaan juist over de wettelijke bedenktijd en hanteert deze ook. ‘Alle consumenten die in de afgelopen periode binnen de bedenktijd van hun overeenkomst af wilden maar van Bestair ten onrechte te horen kregen dat dit niet kon, heeft Bestair benaderd om tot een oplossing te komen. Zij kunnen als zij dat willen alsnog van hun overeenkomst af’, aldus de ACM.

Druk

Bij verkoop buiten de verkoopruimte (op straat of aan de deur) kunnen consumenten druk ervaren of te maken krijgen met onverwachte situaties, ook als zij zelf om een bezoek gevraagd hebben. Klanten kunnen binnen 14 dagen nadat het product is geleverd van de aankoop af zonder dat ze daarvoor een reden hoeven op te geven. Als een consument hierover niet of onjuist wordt geïnformeerd, wordt de termijn waarbinnen de consument van zijn aankoop af kan verlengd tot maximaal één jaar of tot 14 dagen nadat de consument alsnog goed is geïnformeerd.

Een uitzondering hierop is als er sprake is van maatwerk: een speciaal voor de klant gemaakt product, zoals een fotoboek of maatkleding. Dan geldt de wettelijke bedenktijd niet.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Juist bij verkoop buiten de verkoopruimte is het belangrijk dat de consument zich nog kan bedenken, ook als het bedrijf op afspraak langs komt. Het is voor consumenten belangrijk om te weten dat zij hier recht op hebben. Het is goed dat Bestair zijn werkwijze hierop nu heeft aangepast.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.