Vliegmaatschappij Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan in haar marketingcommunicatie nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er ‘mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims over CO2-compensatie op de website van Ryanair staan’. Ryanair heeft de aanpassingen in heel Europa doorgevoerd. De ACM heeft de andere Europese consumententoezichthouders hierover geïnformeerd.
Claims over CO2-compensatie moeten juist, duidelijk en volledig zijn, aldus de toezichthouder. ‘Voor consumenten moet duidelijk zijn hoe CO2 wordt gecompenseerd, hoeveel er wordt gecompenseerd, hoe dit berekend is en of het onafhankelijk gecertificeerd is. De ACM ziet hierop toe.’
De ACM heeft onderzoek gedaan naar ‘CO2-compensatie claims’ in de luchtvaartsector, en daaruit bleek onder andere dat Ryanair bijvoorbeeld vermeldde ‘vlieg groener naar […]’. Dat zou de indruk kunnen wekken dat vliegen ‘groener’ kon met Ryanair, terwijl vliegen een sterk vervuilende manier van vervoer is.
Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan bij de CO2-compensatie-optie bij het online verkopen van vliegtickets. Er wordt duidelijk gemeld dat door CO2-compensatie vliegen niet duurzamer wordt en teksten zoals ‘vlieg groener naar’ zijn aangepast naar feitelijke teksten, zoals ‘compenseer je geschatte CO2 uitstoot’. Ook zijn icoontjes zoals groene blaadjes verwijderd en is er meer duidelijkheid omtrent de projecten waar de CO2-compensatie aan wordt besteed.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over de duurzaamheidsclaims die ze doen. Vliegen blijft – ook met CO2-compensatie – een sterk vervuilende manier van vervoer. Het aanbieden van CO2-compensatie mag, maar het moet niet de indruk wekken dat vliegen hierdoor duurzaam is. We vinden het belangrijk dat Ryanair de website heeft aangepast en duidelijk maakt wat CO2-compensatie inhoudt.’