LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

ACM: Ryanair duidelijker over CO2-compensatie

Vliegmaatschappij Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan in haar marketingcommunicatie nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er ‘mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims over CO2-compensatie op de website van Ryanair staan’. Ryanair heeft de aanpassingen in heel Europa doorgevoerd. De ACM heeft de andere Europese consumententoezichthouders hierover geïnformeerd.

Claims over CO2-compensatie moeten juist, duidelijk en volledig zijn, aldus de  toezichthouder. ‘Voor consumenten moet duidelijk zijn hoe CO2 wordt gecompenseerd, hoeveel er wordt gecompenseerd, hoe dit berekend is en of het onafhankelijk gecertificeerd is. De ACM ziet hierop toe.’

De ACM heeft onderzoek gedaan naar ‘CO2-compensatie claims’ in de luchtvaartsector, en daaruit bleek onder andere dat Ryanair bijvoorbeeld vermeldde ‘vlieg groener naar […]’. Dat zou de indruk kunnen wekken dat vliegen ‘groener’ kon met Ryanair, terwijl vliegen een sterk vervuilende manier van vervoer is.

Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan bij de CO2-compensatie-optie bij het online verkopen van vliegtickets. Er wordt duidelijk gemeld dat door CO2-compensatie vliegen niet duurzamer wordt en teksten zoals ‘vlieg groener naar’ zijn aangepast naar feitelijke teksten, zoals ‘compenseer je geschatte CO2 uitstoot’. Ook zijn icoontjes zoals groene blaadjes verwijderd en is er meer duidelijkheid omtrent de projecten waar de CO2-compensatie aan wordt besteed.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over de duurzaamheidsclaims die ze doen. Vliegen blijft – ook met CO2-compensatie – een sterk vervuilende manier van vervoer. Het aanbieden van CO2-compensatie mag, maar het moet niet de indruk wekken dat vliegen hierdoor duurzaam is. We vinden het belangrijk dat Ryanair de website heeft aangepast en duidelijk maakt wat CO2-compensatie inhoudt.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Onderneming voor een jaar stilgelegd: dieren slecht verzorgd

De rechtbank Overijssel heeft een agrarische onderneming voor de duur van 1 jaar stilgelegd. Naar aanleiding van inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit is gebleken dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan economische delicten door niet de zorg te geven aan haar dieren die op grond van

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

ACM: Ryanair duidelijker over CO2-compensatie

Vliegmaatschappij Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan in haar marketingcommunicatie nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er ‘mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims over CO2-compensatie op de website van Ryanair staan’. Ryanair heeft de aanpassingen in heel Europa doorgevoerd. De ACM heeft de andere Europese consumententoezichthouders hierover geïnformeerd.

Claims over CO2-compensatie moeten juist, duidelijk en volledig zijn, aldus de  toezichthouder. ‘Voor consumenten moet duidelijk zijn hoe CO2 wordt gecompenseerd, hoeveel er wordt gecompenseerd, hoe dit berekend is en of het onafhankelijk gecertificeerd is. De ACM ziet hierop toe.’

De ACM heeft onderzoek gedaan naar ‘CO2-compensatie claims’ in de luchtvaartsector, en daaruit bleek onder andere dat Ryanair bijvoorbeeld vermeldde ‘vlieg groener naar […]’. Dat zou de indruk kunnen wekken dat vliegen ‘groener’ kon met Ryanair, terwijl vliegen een sterk vervuilende manier van vervoer is.

Ryanair heeft drie aanpassingen gedaan bij de CO2-compensatie-optie bij het online verkopen van vliegtickets. Er wordt duidelijk gemeld dat door CO2-compensatie vliegen niet duurzamer wordt en teksten zoals ‘vlieg groener naar’ zijn aangepast naar feitelijke teksten, zoals ‘compenseer je geschatte CO2 uitstoot’. Ook zijn icoontjes zoals groene blaadjes verwijderd en is er meer duidelijkheid omtrent de projecten waar de CO2-compensatie aan wordt besteed.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over de duurzaamheidsclaims die ze doen. Vliegen blijft – ook met CO2-compensatie – een sterk vervuilende manier van vervoer. Het aanbieden van CO2-compensatie mag, maar het moet niet de indruk wekken dat vliegen hierdoor duurzaam is. We vinden het belangrijk dat Ryanair de website heeft aangepast en duidelijk maakt wat CO2-compensatie inhoudt.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.