LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

ACM: Strengere regels voor online verkopers, verbod op nepreviews

Met ingang van 28 mei 2022 gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. ‘Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn’, aldus toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk maken voor welke zaken het platform verantwoordelijk is, en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. ACM gaat toezicht houden op deze regels.

Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, ‘is onder alle omstandigheden verboden’. Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Online marktplaatsen of platformen

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt.

Als de consument een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor hij niet met geld maar met zijn persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.

ACM: RTL mag Talpa niet overnemen

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de conclusie getrokken dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn. Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs. Daarom bereidt de ACM nu het

Lees Verder >

ACM start onderzoeken naar mededinging in geneesmiddelensector

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bij drie bedrijven in de geneesmiddelensector informatie opgevraagd aanleiding van signalen over praktijken die de concurrentie kunnen verstoren. De bedrijven zijn verplicht de informatie aan de ACM te geven. De informatieverzoeken gaan onder andere over geneesmiddelen met zeer hoge prijzen en de voorwaarden

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Algoritmetoezicht AP van start

Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming), staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) en Aleid Wolfsen (voorzitter AP) hebben gisteren het startsein gegeven voor de nieuwe activiteiten van de

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

ACM: Strengere regels voor online verkopers, verbod op nepreviews

Met ingang van 28 mei 2022 gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. ‘Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn’, aldus toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk maken voor welke zaken het platform verantwoordelijk is, en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. ACM gaat toezicht houden op deze regels.

Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, ‘is onder alle omstandigheden verboden’. Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Online marktplaatsen of platformen

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt.

Als de consument een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor hij niet met geld maar met zijn persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.

Eerdere Berichten

Algoritmetoezicht AP van start

Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming), staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) en Aleid Wolfsen (voorzitter AP) hebben gisteren het startsein gegeven voor de nieuwe activiteiten van de

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.