Met ingang van 28 mei 2022 gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. ‘Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn’, aldus toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk maken voor welke zaken het platform verantwoordelijk is, en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. ACM gaat toezicht houden op deze regels.
Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, ‘is onder alle omstandigheden verboden’. Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.
Online marktplaatsen of platformen
Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt.
Als de consument een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor hij niet met geld maar met zijn persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.