De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie.
De ACM wil dat het gebruik van persoonlijke informatie om bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren wordt afgeremd. Op de persoon afgestemde prijzen van diensten en producten zouden alleen mogen ‘als het gunstig is voor consumenten’. De ACM vindt dat de Europese consumentenregels op dat punt aangescherpt moeten worden.
Bedrijven willen graag hun producten en diensten verkopen in een concurrerende markt. Daarvoor gebruiken ze online ook technieken die niet altijd gunstig zijn voor consumenten. De ACM vindt dat websites, apps en games in hun vormgeving en de techniek consumenten niet mogen benadelen. Dat betekent bijvoorbeeld geen ‘dark patterns’ (een gebruikersinterface op een website of app die zorgvuldig is ontworpen om gebruikers ertoe te verleiden dingen te doen die ze anders misschien niet zouden doen, zoals het kopen van een extra verzekering bij hun aankoop of het inschrijven voor een abonnement), geen misleidende vormgeving van de site of app en geen misleidende druk uitoefenen.
De ACM adviseert ook om een aantal technieken aan banden te leggen, zeker als ze gericht zijn op kinderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor digitale munten, bijvoorbeeld in games en platforms, en voor lootboxes. Een lootbox is een virtuele schatkist of doos vol items die spelers in allerlei games kunnen kopen. Van tevoren weten spelers niet wat er in een lootbox zit. Lootboxes in bijvoorbeeld games lijken veel op gokken en kunnen leiden tot verslaving. Ze worden vaak op agressieve wijze aangeboden en geven een verkeerd beeld van de winstkansen.
Digitale munten vertroebelen volgens de ACM het zicht op echt geld. Ze hebben ook verschillende namen en waardes in de apps en games. ‘Dat geeft verwarring bij consumenten en kan leiden tot bestedingen die consumenten anders niet hadden gedaan.’
Verleidelijke digitale omgevingen
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding. Maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen , “slimme” marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen. Daarom moeten we goed kijken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en suggesties doen voor verbeteringen. Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.’
Foto: Christian Schröder/Pixabay