De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier DGB een boete van €400.000 opgelegd voor het misleiden van consumenten bij het telefonisch verkopen van energiecontracten. DGB zette andere bedrijven in om consumenten op te bellen om energiecontracten te verkopen. Deze tussenpersonen vertelden bij de verkoopgesprekken niet dat ze namens DGB belden om een energiecontract aan te bieden.
Ook werd belangrijke informatie over bijvoorbeeld de looptijd, opzegboetes, het tarief en het totale jaarbedrag niet of pas laat in het gesprek gemeld.
De tussenpersonen vertelden bijvoorbeeld dat zij belden naar aanleiding van klachten over telefonische werving door een andere energiemaatschappij, en boden aan om ervoor te zorgen dat mensen niet meer werden gebeld. Andere consumenten werd verteld dat er iets was misgegaan bij een overstap en dat er nog een herberekening voor het verlagen van het tarief moest worden uitgevoerd.
Consumenten werden ook niet goed voorgelicht over de voorwaarden voor het vergoeden van de overstapboete van de oude leverancier, aldus de ACM. Dat DBG zelf ook een overstapboete in rekening kon brengen als het nieuwe contract vóór het einde van de looptijd werd stopgezet, werd vaak verzwegen.
Misleiding
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘Het is belangrijk dat consumenten weten door welke energieleverancier zij worden gebeld. Ook moet het meteen duidelijk zijn dat een bedrijf probeert een nieuw energiecontract te verkopen. Consumenten moeten daarbij ook direct de juiste informatie krijgen zodat ze aan de hand daarvan kunnen besluiten of ze een contract wel of niet afsluiten. Omdat uit dit onderzoek bleek dat DGB zich niet aan de regels heeft gehouden en consumenten heeft misleid, leggen we het bedrijf nu deze boete op.’
De ACM startte in 2021 al een onderzoek naar werving door energieleveranciers omdat er via het consumentenloket ACM ConsuWijzer veel klachten over telefonische werving binnenkwamen. DGB kan bezwaar maken en in beroep gaan tegen het besluit.