De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete van €50.000 op aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst, maar in werkelijkheid was het doel om de consumenten vouchers voor stedentrips te verkopen.
Bedrijven mogen consumenten niet misleiden bij de verkoop van een product of dienst, aldus de toezichthouder. Ook is het verboden om consumenten onder druk te zetten om te betalen voor een aankoop waarmee ze niet hebben ingestemd. De ACM treedt op tegen bedrijven die agressieve of misleidende verkooppraktijken hanteren, aangezien deze het vertrouwen van consumenten schaden.
Sinds 1 juli 2021 gelden bovendien strengere regels voor bedrijven die consumenten bellen om iets te verkopen. Zij mogen alleen consumenten bellen die daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd of die recent klant zijn geweest bij dat bedrijf voor dit product.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten onder druk zetten om te betalen voor iets waarmee zij helemaal niet hebben ingestemd, is een agressieve handelspraktijk. Zulke praktijken mogen nooit lonend zijn voor ondernemers. Daarom leggen wij een deze boete op. Daarbij houden we rekening met de ernst en duur van de overtreding, maar ook met de omzet en omvang van het bedrijf. Ons advies aan consumenten is: zeg dat je geen interesse hebt, dat je niet meer gebeld wilt worden en verbreek de verbinding.’
Travelance zegt inmiddels gestopt te zijn met deze verkooppraktijk. Het bedrijf kan nog bezwaar maken tegen het boetebesluit van de ACM.