LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

De ACM legt boete op voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete van €50.000 op aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst, maar in werkelijkheid was het doel om de consumenten vouchers voor stedentrips te verkopen.

Bedrijven mogen consumenten niet misleiden bij de verkoop van een product of dienst, aldus de toezichthouder. Ook is het verboden om consumenten onder druk te zetten om te betalen voor een aankoop waarmee ze niet hebben ingestemd. De ACM treedt op tegen bedrijven die agressieve of misleidende verkooppraktijken hanteren, aangezien deze het vertrouwen van consumenten schaden.

Sinds 1 juli 2021 gelden bovendien strengere regels voor bedrijven die consumenten bellen om iets te verkopen. Zij mogen alleen consumenten bellen die daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd of die recent klant zijn geweest bij dat bedrijf voor dit product.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten onder druk zetten om te betalen voor iets waarmee zij helemaal niet hebben ingestemd, is een agressieve handelspraktijk. Zulke praktijken mogen nooit lonend zijn voor ondernemers. Daarom leggen wij een deze boete op. Daarbij houden we rekening met de ernst en duur van de overtreding, maar ook met de omzet en omvang van het bedrijf. Ons advies aan consumenten is: zeg dat je geen interesse hebt, dat je niet meer gebeld wilt worden en verbreek de verbinding.’

Travelance zegt inmiddels gestopt te zijn met deze verkooppraktijk. Het bedrijf kan nog bezwaar maken tegen het boetebesluit van de ACM.

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Onderneming voor een jaar stilgelegd: dieren slecht verzorgd

De rechtbank Overijssel heeft een agrarische onderneming voor de duur van 1 jaar stilgelegd. Naar aanleiding van inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit is gebleken dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan economische delicten door niet de zorg te geven aan haar dieren die op grond van

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

De ACM legt boete op voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete van €50.000 op aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst, maar in werkelijkheid was het doel om de consumenten vouchers voor stedentrips te verkopen.

Bedrijven mogen consumenten niet misleiden bij de verkoop van een product of dienst, aldus de toezichthouder. Ook is het verboden om consumenten onder druk te zetten om te betalen voor een aankoop waarmee ze niet hebben ingestemd. De ACM treedt op tegen bedrijven die agressieve of misleidende verkooppraktijken hanteren, aangezien deze het vertrouwen van consumenten schaden.

Sinds 1 juli 2021 gelden bovendien strengere regels voor bedrijven die consumenten bellen om iets te verkopen. Zij mogen alleen consumenten bellen die daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd of die recent klant zijn geweest bij dat bedrijf voor dit product.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten onder druk zetten om te betalen voor iets waarmee zij helemaal niet hebben ingestemd, is een agressieve handelspraktijk. Zulke praktijken mogen nooit lonend zijn voor ondernemers. Daarom leggen wij een deze boete op. Daarbij houden we rekening met de ernst en duur van de overtreding, maar ook met de omzet en omvang van het bedrijf. Ons advies aan consumenten is: zeg dat je geen interesse hebt, dat je niet meer gebeld wilt worden en verbreek de verbinding.’

Travelance zegt inmiddels gestopt te zijn met deze verkooppraktijk. Het bedrijf kan nog bezwaar maken tegen het boetebesluit van de ACM.

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.