LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Toezicht:

Decathlon en H&M op de vingers getikt om duurzaamheidsclaims

Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe misleidende duurzaamheidsclaims op hun kleding en websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Daarnaast doneren zij respectievelijk €400.000 euro en €500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder legt daarom geen sancties op.

De ACM zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de ACM in het voorjaar van 2021 kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. In het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals ‘Ecodesign’ en ‘Conscious’ zonder hierbij direct bij de claim duidelijk het duurzaamheidsvoordeel te benoemen.

Tijdens het onderzoek boden de bedrijven aan hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te willen doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende 2 jaar controleren.

Vertrouwen

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun producten of website zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten. En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen.’

Decathlon en H&M nemen maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren. Van den Bergh: ‘We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie voor de vage duurzaamheidsclaims. De schenkingen zijn aan onafhankelijke organisaties die bijdragen aan duurzaamheid en kleding.’

Primeur: maatregel AFM tegen ‘finfluencer’

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een last onder dwangsom van € €5.000 per dag tot een maximum van € 50.000 opgelegd aan Marry Plat, een zogeheten finfluencer’ op sociale media: dat zijn influencers die zich op sociale media uitspreken over beleggen. Het is de eerste keer dat de toezichthouder

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Decathlon en H&M op de vingers getikt om duurzaamheidsclaims

Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M zeggen toe misleidende duurzaamheidsclaims op hun kleding en websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Daarnaast doneren zij respectievelijk €400.000 euro en €500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder legt daarom geen sancties op.

De ACM zag in de kledingsector veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims. Daarom heeft de ACM in het voorjaar van 2021 kledingaanbieders aangesproken om hun claims kritisch te bekijken. Daarna heeft de ACM haar onderzoek voortgezet bij onder andere Decathlon en H&M. In het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat Decathlon en H&M hun producten aanbieden met algemene termen zoals ‘Ecodesign’ en ‘Conscious’ zonder hierbij direct bij de claim duidelijk het duurzaamheidsvoordeel te benoemen.

Tijdens het onderzoek boden de bedrijven aan hun werkwijze te willen aanpassen en hiervoor een toezegging te willen doen. De ACM gaat de toezeggingen gedurende 2 jaar controleren.

Vertrouwen

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun producten of website zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten. En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen.’

Decathlon en H&M nemen maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren. Van den Bergh: ‘We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie voor de vage duurzaamheidsclaims. De schenkingen zijn aan onafhankelijke organisaties die bijdragen aan duurzaamheid en kleding.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.