LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Culturele Zaken:

Mode

Dit eigenwijze modehuis verkoopt geen kleding online

In een tijd dat de meeste luxe modehuizen online collecties verkopen, blijft Chanel een buitenbeentje. Ook op sites als Net-a-porter, Mytheresa of Stylebop, die volop designers collecties verkopen, zul je het merk – laat staan die gewilde tas van Chanel – niet vinden.

Overigens kun je via chanel.com wel parfums kopen, zonnebrillen en beauty. Tip: beauty producten zijn vaak sneller via de Chanel webstore verkrijgbaar dan in stenen winkels, sommige items zijn zelfs exclusief online.

Maar hoeveel mensen zouden niet veel liever ook een tweedjasje willen bestellen, of schoenen, of de nieuwste Gabrielle tas? Massa’s!

En daar zit ’m nou net de crux. Massa’s nagellakjes en parfums verkopen; prima. Dat doet Chanel graag. Maar om exclusief te blijven moet het verlangen naar mode bewaakt worden. Chanelbaas Bruno Pavlovsky kreeg dit advies ingefluisterd door de momenteel meest koopkrachtige klanten, de Chinezen.

Aan Business of Fashion vertelde Pavlovsky: ‘Elke keer als ik China bezoek en klanten spreek, zeggen ze “wat de plannen ook zijn, begin geen e-commerce. Vanaf het moment dat je dat gaat doen zal het merk (Chanel) niet meer exclusief zijn.”’ 

Naar China, het land met de meeste inwoners en misschien wel de meeste rijkaards, luistert de Chanelbaas (nog) wel.

Meer Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van

Lees verder >

Het perfecte pleitpak

In een van mijn vorige bijdragen raadde ik enkele duurzame basics aan, waaronder ‘een mooi pak’ voor vrouwen. Goed, een vage omschrijving is dat wel.

Lees verder >

Andere Culturele Zaken:

Muziek

Boeken

Varia

Tips

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Delen:

Culturele Zaken:

Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van het dorp. Elke dag, na schooltijd, bewonderde ik ze in de etalage. Op de binnenzool ontcijferde ik ‘Le Chic Paris’. Een obsessie was geboren – ook voor Parijs overigens.

’s Avonds droomde ik mezelf trippelend in slaap. ’s Morgens zanikte ik mijn moeder gek; ik was écht toe aan nieuwe schoenen, en wel mét hak. Want: mijn vriendinnen hadden ze al, alleen ik niet. Mèh. Op een dag ging ze overstag. Toen ik op mijn eerste stiletto’s een rondje wankelde, schudde ze haar hoofd en keek meewarig.

Ik moest aan het voorval denken toen ik afgelopen week werd ontvangen voor een perspresentatie bij Christian Louboutin. Wie kent hem niet. Zonder publiciteitscampagnes veroverde de Fransman zo’n vijftien jaar geleden in rap tempo de wereld met duizelingwekkend hoge pumps, feilloos herkenbaar aan de scharlaken rode zolen. Een verkoopster vertelde me eens dat sommige klanten hun Loubi’s alleen droegen in de slaapkamer. ‘Schoenen zijn seks’, is niet voor niks een bekende uitspraak van de ontwerper.

Met ‘Loubies’ op het hoogtepunt van roem, probeerden veel merken een graantje mee te pikken van de hype, simpelweg door het roodverven van de zolen. Plagiaat. In 2010 vond Louboutin het tijd om actie te ondernemen, met een website: stopfake.christianlouboutin.com. De site rapporteerde adressen van websites die valse Louboutins verkochten, foto’s van neppers en een video waarop honderden paren valse Louboutins worden vernietigd.

Legal Blah Blah

Stopfake bestaat nog steeds; check Louboutin.com, ga naar het kopje Legal Blah Blah, klik op Stopfake en scrol door een eindeloze lijst met honderden meldingen van opgeteld tienduizenden nep Louboutin-artikelen. Niet eens alles is bijgeschreven op de lijst, de laatste melding is van 24 januari 2022 met een beslagname door de Zwitserse douane van 95 nepartikelen. In 2020 confisqueerde de Nederlandse douane 110 valse Louboutin producten.

Echter, wat Christian Louboutin nog altijd frustreert, is dat andere merken aan de haal kunnen gaan met zijn rode zolen. In april 2011 klaagde hij het Franse modehuis Yves Saint Laurent aan vanwege het gebruik van de rode zool. Opeens werd er serieus gezaagd aan de poten van het stiletto-imperium van Christian Louboutin.

De schoenontwerper eiste dat YSL een aantal schoenen met rode zolen uit de verkoop moest halen, hij vond dat rode zolen zijn handelsmerk waren, en begon een rechtszaak nadat Yves Saint Laurent een tussencollectie had uitgebracht met opnieuw vier modellen met rode zolen. Maar YSL gaf de rode zool niet zomaar op. Ook omdat het merk kon aantonen dat ze in de jaren zeventig al eens schoenen met rode zolen hadden verkocht.

Louboutin delfde het onderspit. Volgens rechter Victor Marrero van het Federal District Court in Manhattan kon Christian Louboutin vooralsnog niet genoeg aantonen waarom zijn rode zool handelsmerkbescherming verdient.  Marrero: ‘Want in de mode-industrie speelt kleur een versierende en esthetische rol die essentieel is voor een gezonde concurrentie.’ Louboutin was diep teleurgesteld in de beslissing van de rechter. De verloren rechtszaak maakte sindsdien de weg vrij voor andere merken om hun slag te slaan met rode zolen.

Casual

Terug naar de Loubishow-presentatie afgelopen week, waar onder andere genderfluid plateau-laarsjes met tien centimeter hoge zolen stonden te shinen, hoorde ik het verrassende nieuws dat de verkoop in de Amsterdamse Louboutinwinkel – in tegenstelling tot alle andere wereldwijd – voor ruim zestig procent bestaat uit sneakers!

Het getal onderstreept weer eens de voorkeur van Nederlanders voor casual. Het is dan ook twijfelachtig dat de voorspelde comeback van de hak in Nederland voet aan de grond krijgt. Tenzij collectief het nadeel van gemakschoeisel indaalt: uitgezakte, verbrede wreven liggen op de loer. Het maakt het dragen van sierlijke pumps vrijwel onmogelijk.

Terugblikkend op mijn ontluikende hakkenobsessie: die stond natuurlijk symbool voor de hang naar een wild leven, uitgaan, jongens, glamour.  Maar wild leven op sneakers? Sneakers zijn meer iets voor de day after.

Muziek

Boeken

Varia

Tip

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.