De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de eigenaar van een webwinkel in accessoires voor mobiele telefoons (zoals opladers en kabels) een boete van €10.000 op voor het belemmeren van het onderzoek naar overtredingen. De ACM was een onderzoek gestart naar deze webwinkel op basis van klachten van consumenten.
De toezichthouder vroeg de eigenaar meermaals om informatie. De eigenaar reageerde niet op de vorderingen van de ACM. De ACM kan alleen effectief toezicht houden als bedrijven en personen medewerking verlenen aan dat toezicht. Zij zijn dat ook wettelijk verplicht.
De webwinkel verkocht accessoires voor mobiele telefoons, laptops, smarthorloges en dergelijke. De website is inmiddels uit de lucht. In 2021 ontving de ACM veel meldingen van consumenten over deze webwinkel.
De maximale boete die de ACM kan opleggen voor niet meewerken bedraagt €900.000. De nu opgelegde boete is ‘significant lager met het oog op de omvang van de webwinkel en het feit dat een boete wordt opgelegd aan een natuurlijk persoon’. Deze kan nog bezwaar aantekenen tegen dit besluit van de ACM.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Ons toezicht is erop gericht dat consumenten met vertrouwen online kunnen kopen. Hiertoe pakken wij bedrijven die de regels overtreden aan. Daarbij is het belangrijk dat we als toezichthouder ons werk kunnen doen. Bedrijven en personen zijn daarom verplicht om mee te werken aan zo’n onderzoek. Wij geven met deze boete een duidelijk signaal af: meewerken aan onderzoek van de ACM is niet vrijblijvend.’