TikTok gaat met een label onderscheid maken tussen commerciële content – reclame – en niet-commerciële content. Dat is de uitkomst van gesprekken van het bedrijf met Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
‘Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is’, aldus de ACM. De aanleiding voor de gesprekken was de klacht vanuit de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden BEUC en de Consumentenbond in Nederland over TikTok, eigendom van het Chinese bedrijf Bytedance.
Gebruikers kunnen melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen.’