LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws vanuit juridisch perspectief

Dagelijks op de hoogte blijven?
U kunt zich nu al inschrijven op onze nieuwsbrief.

Thema

Toezicht:

Gezamenlijke Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen

TikTok gaat met een label onderscheid maken tussen commerciële content – reclame – en niet-commerciële content. Dat is de uitkomst van gesprekken van het bedrijf met Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

‘Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is’, aldus de ACM. De aanleiding voor de gesprekken was de klacht vanuit de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden BEUC en de Consumentenbond in Nederland over TikTok, eigendom van het Chinese bedrijf Bytedance.

Gebruikers kunnen melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Gezamenlijke Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen

TikTok gaat met een label onderscheid maken tussen commerciële content – reclame – en niet-commerciële content. Dat is de uitkomst van gesprekken van het bedrijf met Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

‘Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is’, aldus de ACM. De aanleiding voor de gesprekken was de klacht vanuit de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden BEUC en de Consumentenbond in Nederland over TikTok, eigendom van het Chinese bedrijf Bytedance.

Gebruikers kunnen melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Nieuwsbrief:

Zodra onze site life gaat zal LEGALE ZAKEN een dagelijks nieuwsbrief gaan verzorgen met de laatste updates op juridisch zakelijk vlak.

Lekker makkelijk als u dagelijks
up-to-date wilt blijven.

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.