Twee klanten uit de failliete boedel van Energieflex zijn met behoud van contract overgegaan naar nieuwe leverancier Innova. Dat heeft de rechtbank Amsterdam eerder deze maand bepaald in twee verschillende zaken. Volgens de kantonrechter had Innova het goedkopere energiecontract moeten voortzetten dat de klant bij Flexenergie had.
Flexenergie, ook bekend onder de merknaam Energieflex, ging in 2018 ten onder. Klanten werden ondergebracht bij Innova Energie. Eén klant was het niet eens met de overstap naar dit duurdere energiebedrijf. Hij zegde het nieuwe contract meteen op en liet rekeningen onbetaald. De kantonrechter geeft deze klant nu gelijk. Innova Energie had de door haar overgenomen klanten van Flexenergie moeten berichten dat zij de overeenkomsten met Flexenergie heeft overgenomen, onder de voorwaarden die golden bij Flexenergie, aldus de kantonrechter.
CDA-Kamerlid Henri Bontenbal heeft meteen schriftelijke vragen gesteld aan minister Rob Jetten (Economische Zaken en Klimaat) over de uitspraak van de kantonrechter. Bontenbal wil van de bewindsman weten of het vonnis ook gevolgen heeft voor klanten van het failliet gegane Welkom Energie. Bij het faillissement van Welkom Energie kocht Eneco het volledige klantenbestand over. Die klanten behielden niet hun oude contract, maar moesten het veel hogere variabele tarief van Eneco gaan betalen.
Voormalige klanten van Welkom Energie die vinden dat zij te veel hebben betaald door hun overstap naar Eneco, kunnen volgens de Consumentenbond op basis van het Flexenergie-vonnis de rechter gaan vragen om compensatie.
Grillige markt
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat weten de uitspraak nog te bestuderen. De ACM waarschuwt wel alvast dat geen enkel energiebedrijf in de huidige grillige markt nog bereid zal zijn om klanten van een failliete concurrent over te nemen tegen de lagere tarieven uit oude contracten.
Bij een definitief faillissement van een energieleverancier zijn er normaal gesproken twee mogelijkheden: óf de leverancier die failliet gaat vindt een nieuwe leverancier die het klantenbestand overneemt en daarbij alle lopende contracten honoreert, óf – zoals bij Flexenergie is gebeurd – de ACM wijst een of meerdere noodleveranciers aan, die (delen van) het klantenbestand verplicht moeten overnemen. In dat laatste geval krijgen de klanten een nieuw variabel contract van de nieuwe leverancier, met de op dat moment geldende tarieven.