Het was weer eens een weekje voor legal tech-platitudes: ‘Door uurtje factuurtje innoveren advocaten nauwelijks’, schrijft Mr naar aanleiding van de technologiebeurs Lexpo. Elders: ‘Legal tech betekent niet dat de jurist zonder werk zit’. En: ‘Als je minder tijd kwijt bent aan saai papierwerk, zou het best kunnen zijn dat er meer tijd komt voor zaken die eveneens belangrijk zijn; goed luisteren naar je cliënt, meer tijd besteden aan een onderhandelingsgesprek met je wederpartij.’
Het gaat me niet om de juistheid of onjuistheid van de uitspraken, maar om de platgeslagen dogmatiek. Deze verhalen horen we al vijftien jaar, zo niet langer. Zelden komt er een vernieuwend of inspirerend inzicht langs als het gaat om legal tech. Telkens weer de advocaten in hun gouden kooi van uurtje factuurtje, en de digitale vernieuwers die daarom geen poot tussen de deur krijgen.
Volgens mij is er wat anders aan de hand: de enorme versplintering van het aanbod aan legal tech, en het ontbreken van een product dat echt een doorbraak forceert. Legal tech bedrijven komen allemaal afzonderlijk met software voor termijnbewaking, tijdschrijven, factureren, klantcontacten, procederen en het doorzoeken en samenstellen van documenten. De een heeft combinatie van dit en dit, de ander een combinatie van dat en dat.
Echt geïntegreerde oplossingen lijken te ontbreken. Advocaten en andere juristen zien simpelweg door de bomen het bos niet meer. Ze hebben volgens mij ook geen zin om meerdere producten los aan te schaffen. Nog afgezien van uitzoekwerk om het kaf van het koren te scheiden. Met andere woorden: de markt werkt gewoon niet goed.
En dan is er nog het feit dat advocaten en techneuten vaak niet dezelfde taal spreken. Op de beurs van Lexpo staat altijd een hele trits binnenlandse en buitenlandse aanbieders van legal tech, maar ze hebben doorgaans weinig aanloop. Het ziet er soms uit alsof de advocaten de stands liever mijden. Of advocaten gaan niet naar Lexpo, omdat dat vooral een rondreizend techneutenfeestje is waar advocaten-bashing een telkens terugkerend ritueel is.
Misschien is het voor legal tech-bedrijven toch slim om nog eens te kijken naar die verdomde old school uitgeefwereld, waar contentintegratie – producten van verschillende juridische uitgevers toegankelijk via één digitaal instappunt – een succes is gebleken.