LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws vanuit juridisch perspectief

Dagelijks op de hoogte blijven?
U kunt zich nu al inschrijven op onze nieuwsbrief.

Thema

Toezicht:

Nieuwe regels voor fintech: ‘herroepingsknop’ op de site en ‘eerlijke onlinesystemen’

De Europese Commissie heeft een hervorming goedgekeurd van de huidige EU-regels voor de verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten. ‘Het voorstel zal de consumentenrechten versterken en de grensoverschrijdende verlening van financiële diensten op de eengemaakte markt bevorderen’, schrijft de Commissie.

Deze markt heeft volgens de Europese Commissie een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt door de digitalisering van de sector en de nieuwe soorten financiële diensten die sinds de invoering van de regels in 2002 zijn ontwikkeld. Deze ontwikkelingen zijn nog versterkt door de COVID-19-pandemie, die sterk heeft bijgedragen tot een toename van het aantal onlinetransacties, aldus de Commissie.

Nieuw is bijvoorbeeld de ‘herroepingsknop’ die fintech bedrijven en andere aanbieders op hun site moeten aanbrengen. Die knop moet het makkelijker maken het herroepingsrecht uit te oefenen. Bovendien is de handelaar verplicht een kennisgeving van het herroepingsrecht te sturen als de precontractuele informatie minder dan een dag voor de sluiting van de overeenkomst wordt ontvangen.

Het voorstel legt de verkoper verder de verplichting op om vooraf bepaalde informatie te verstrekken, waaronder bijvoorbeeld het e-mailadres van de handelaar, eventuele verborgen kosten of het risico dat met de financiële dienst verbonden is. Informatie moet ook duidelijk zichtbaar op het scherm worden weergegeven en er worden regels ingevoerd voor het gebruik van pop-ups of gelaagde links om informatie te verstrekken. De nieuwe regels zullen er ook voor zorgen dat de consument genoeg tijd krijgt om de ontvangen informatie te bestuderen, ten minste een dag vóór de eigenlijke ondertekening.

Eerlijke onlinesystemen

Ook komen er speciale regels ter bescherming van consumenten bij het online sluiten van overeenkomsten voor financiële diensten. Het voorstel verplicht handelaren ertoe om eerlijke en transparante onlinesystemen op te zetten en een passende toelichting te geven bij het gebruik van online-instrumenten, bijvoorbeeld robo-advies of chatboxen. ‘De regels geven de consument ook de mogelijkheid om menselijke tussenkomst te vragen als de interactie met dergelijke online-instrumenten niet het gewenste resultaat oplevert’, aldus de Commissie.

Tot slot geeft het voorstel geeft meer slagkracht aan de bevoegde handhavende autoriteiten. ‘Er zullen strengere sancties gelden voor op afstand gesloten overeenkomsten voor financiële diensten in geval van wijdverspreide grensoverschrijdende inbreuken, met een maximumboete van ten minste 4% van de jaaromzet’, aldus de Commissie.

Věra Jourová, vicevoorzitter voor Waarden en Transparantie stelt dat consumenten kiezen steeds vaker voor onlinediensten, ook als het gaat om financiën, en dat is volgens haar een goede zaak. Maar we moeten er ook voor zorgen dat de spelregels gelijke tred houden met de nieuwste ontwikkelingen. Consumenten hebben duidelijke informatie en een vangnet nodig als er iets misgaat’.

Volgens Didier Reynders, commissaris voor Justitie hebben digitalisering en de toename van het aantal nieuwe financiële producten hebben deze sector de afgelopen twintig jaar ingrijpend veranderd. ‘(…) Recente lockdowns als gevolg van de COVID-crisis hebben aangetoond dat een efficiënter en actueler regelgevingskader voor financiële diensten op afstand relevanter is dan ooit.De risico’s en uitdagingen kunnen variëren, maar wij stellen altijd de veiligheid van de consument voorop.’

Volgende stappen

Het voorstel van de Commissie zal nu door de Raad en het Europees Parlement worden besproken.

Transparency International: meer UBO-transparantie door ‘wereldwijd handelsregister’

Transparency International Nederland wil dat er meer duidelijkheid komt over de ‘ultimate beneficial owner’ (UBO) van een Nederlandse dochterbedrijf van een multinational. Het huidige UBO-register biedt volgens de organisatie op dat punt onvoldoende inzicht. Multinationale ondernemingen zouden daarom een administratieve verplichting moeten krijgen zich te registreren bij de Global Legal Entity

Lees Verder >

De ACM legt boete op voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt een boete van €50.000 op aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips. Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst, maar in werkelijkheid was het doel om de consumenten

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Nieuwe regels voor fintech: ‘herroepingsknop’ op de site en ‘eerlijke onlinesystemen’

De Europese Commissie heeft een hervorming goedgekeurd van de huidige EU-regels voor de verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten. ‘Het voorstel zal de consumentenrechten versterken en de grensoverschrijdende verlening van financiële diensten op de eengemaakte markt bevorderen’, schrijft de Commissie.

Deze markt heeft volgens de Europese Commissie een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt door de digitalisering van de sector en de nieuwe soorten financiële diensten die sinds de invoering van de regels in 2002 zijn ontwikkeld. Deze ontwikkelingen zijn nog versterkt door de COVID-19-pandemie, die sterk heeft bijgedragen tot een toename van het aantal onlinetransacties, aldus de Commissie.

Nieuw is bijvoorbeeld de ‘herroepingsknop’ die fintech bedrijven en andere aanbieders op hun site moeten aanbrengen. Die knop moet het makkelijker maken het herroepingsrecht uit te oefenen. Bovendien is de handelaar verplicht een kennisgeving van het herroepingsrecht te sturen als de precontractuele informatie minder dan een dag voor de sluiting van de overeenkomst wordt ontvangen.

Het voorstel legt de verkoper verder de verplichting op om vooraf bepaalde informatie te verstrekken, waaronder bijvoorbeeld het e-mailadres van de handelaar, eventuele verborgen kosten of het risico dat met de financiële dienst verbonden is. Informatie moet ook duidelijk zichtbaar op het scherm worden weergegeven en er worden regels ingevoerd voor het gebruik van pop-ups of gelaagde links om informatie te verstrekken. De nieuwe regels zullen er ook voor zorgen dat de consument genoeg tijd krijgt om de ontvangen informatie te bestuderen, ten minste een dag vóór de eigenlijke ondertekening.

Eerlijke onlinesystemen

Ook komen er speciale regels ter bescherming van consumenten bij het online sluiten van overeenkomsten voor financiële diensten. Het voorstel verplicht handelaren ertoe om eerlijke en transparante onlinesystemen op te zetten en een passende toelichting te geven bij het gebruik van online-instrumenten, bijvoorbeeld robo-advies of chatboxen. ‘De regels geven de consument ook de mogelijkheid om menselijke tussenkomst te vragen als de interactie met dergelijke online-instrumenten niet het gewenste resultaat oplevert’, aldus de Commissie.

Tot slot geeft het voorstel geeft meer slagkracht aan de bevoegde handhavende autoriteiten. ‘Er zullen strengere sancties gelden voor op afstand gesloten overeenkomsten voor financiële diensten in geval van wijdverspreide grensoverschrijdende inbreuken, met een maximumboete van ten minste 4% van de jaaromzet’, aldus de Commissie.

Věra Jourová, vicevoorzitter voor Waarden en Transparantie stelt dat consumenten kiezen steeds vaker voor onlinediensten, ook als het gaat om financiën, en dat is volgens haar een goede zaak. Maar we moeten er ook voor zorgen dat de spelregels gelijke tred houden met de nieuwste ontwikkelingen. Consumenten hebben duidelijke informatie en een vangnet nodig als er iets misgaat’.

Volgens Didier Reynders, commissaris voor Justitie hebben digitalisering en de toename van het aantal nieuwe financiële producten hebben deze sector de afgelopen twintig jaar ingrijpend veranderd. ‘(…) Recente lockdowns als gevolg van de COVID-crisis hebben aangetoond dat een efficiënter en actueler regelgevingskader voor financiële diensten op afstand relevanter is dan ooit.De risico’s en uitdagingen kunnen variëren, maar wij stellen altijd de veiligheid van de consument voorop.’

Volgende stappen

Het voorstel van de Commissie zal nu door de Raad en het Europees Parlement worden besproken.

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Nieuwsbrief:

Zodra onze site life gaat zal LEGALE ZAKEN een dagelijks nieuwsbrief gaan verzorgen met de laatste updates op juridisch zakelijk vlak.

Lekker makkelijk als u dagelijks
up-to-date wilt blijven.

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.