Na een actie van Europese toezichthouders – waaronder de ACM – heeft het Amerikaanse online platform Wish handelaren verboden gebruik te maken van schijnkortingen op zijn platforms. Daarnaast is Wish per 25 mei jongstleden gestopt met het voeren van gepersonaliseerde prijzen.
De ACM heeft bij de aanpak van Wish samengewerkt met andere Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie. ‘De resultaten gelden in ieder geval voor de landen van de Europese Unie’, schrijft de ACM. Het moederbedrijf van Wish, ContextLogic.Inc, is een groot Amerikaans platform dat online artikelen zoals kleding, interieurartikelen en elektronica verkoopt aan consumenten onder meer in een groot aantal Europese landen.
Volgens de ACM verleidden handelaren op het platform van Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet hadden gevoerd. Hierdoor leek het of het om een interessante aanbieding ging, waardoor consumenten verleid konden worden tot een aankoop die ze met de juiste informatie wellicht niet hadden gedaan. ‘Dit mag niet. Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend’, aldus de ACM.
Gepersonaliseerde prijzen
Daarnaast werd gebruikgemaakt van gepersonaliseerde prijzen op het platform van Wish. Deze waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument, terwijl het bedrijf dit niet duidelijk vermeldde. De ACM: ‘Bedrijven mogen alleen onder strenge transparantie voorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Zij moeten dit in ieder geval duidelijk vermelden vóór de aankoop en consumenten moeten ook begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden.
Nadat de ACM en de Europese toezichthouders de voorwaarden had geconcretiseerd, besloot het bedrijf per 25 mei te stoppen met het personaliseren van prijzen. ‘De komende tijd wordt het bedrijf in de gaten gehouden op het nakomen van de toezeggingen.’
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Online verkopers moeten ook in de steeds meer digitale wereld transparant zijn over de manier waarop prijzen tot stand komen. Consumenten moeten op basis van juiste informatie hun keuze kunnen maken. De regels gelden onverkort voor bedrijven die hun oorsprong buiten de Europese unie hebben, maar zich ook richten op consumenten in de Europese Unie. Wij zijn dan ook tevreden met de toezeggingen van Wish.’