LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

Platform Wish stopt met schijnkortingen na actie Europese toezichthouders

Na een actie van Europese toezichthouders – waaronder de ACM – heeft het Amerikaanse online platform Wish handelaren verboden gebruik te maken van schijnkortingen op zijn platforms. Daarnaast is Wish per 25 mei jongstleden gestopt met het voeren van gepersonaliseerde prijzen.

De ACM heeft bij de aanpak van Wish samengewerkt met andere Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie. ‘De resultaten gelden in ieder geval voor de landen van de Europese Unie’, schrijft de ACM. Het moederbedrijf van Wish, ContextLogic.Inc, is een groot Amerikaans platform dat online artikelen zoals kleding, interieurartikelen en elektronica verkoopt aan consumenten onder meer in een groot aantal Europese landen.

Volgens de ACM verleidden handelaren op het platform van Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet hadden gevoerd. Hierdoor leek het of het om een interessante aanbieding ging, waardoor consumenten verleid konden worden tot een aankoop die ze met de juiste informatie wellicht niet hadden gedaan. ‘Dit mag niet. Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend’, aldus de ACM.

Gepersonaliseerde prijzen

Daarnaast werd gebruikgemaakt van gepersonaliseerde prijzen op het platform van Wish. Deze waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument, terwijl het bedrijf dit niet duidelijk vermeldde. De ACM: ‘Bedrijven mogen alleen onder strenge transparantie voorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Zij moeten dit in ieder geval duidelijk vermelden vóór de aankoop en consumenten moeten ook begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden.

Nadat de ACM en de Europese toezichthouders de voorwaarden had geconcretiseerd, besloot het bedrijf per 25 mei te stoppen met het personaliseren van prijzen. ‘De komende tijd wordt het bedrijf in de gaten gehouden op het nakomen van de toezeggingen.’

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Online verkopers moeten ook in de steeds meer digitale wereld transparant zijn over de manier waarop prijzen tot stand komen. Consumenten moeten op basis van juiste informatie hun keuze kunnen maken. De regels gelden onverkort voor bedrijven die hun oorsprong buiten de Europese unie hebben, maar zich ook richten op consumenten in de Europese Unie. Wij zijn dan ook tevreden met de toezeggingen van Wish.’

Huiszoeking bij Belgische tak DPG Media om mogelijke prijsafspraken

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft huiszoekingen uitgevoerd bij de Belgische tak van uitgever DPG Media. De toezichthouder vermoedt dat er verboden afspraken zijn gemaakt in de aanbestedingsprocedure voor een nieuw contract om kranten en tijdschriften te leveren. De BMA noemt bedrijven waarbij huiszoekingen zijn gedaan niet bij naam. Maar een

Lees Verder >

ACM keurt tarievenstijgingen bij netbeheerders elektriciteit goed

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de tariefvoorstellen van de regionale netbeheerders en TenneT – de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet – voor het jaar 2023 goedgekeurd. Netbeheerders hebben in oktober 2022 aangegeven de transporttarieven met gemiddeld €10 per maand te moeten verhogen omdat zij door de hoge energieprijzen

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Platform Wish stopt met schijnkortingen na actie Europese toezichthouders

Na een actie van Europese toezichthouders – waaronder de ACM – heeft het Amerikaanse online platform Wish handelaren verboden gebruik te maken van schijnkortingen op zijn platforms. Daarnaast is Wish per 25 mei jongstleden gestopt met het voeren van gepersonaliseerde prijzen.

De ACM heeft bij de aanpak van Wish samengewerkt met andere Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie. ‘De resultaten gelden in ieder geval voor de landen van de Europese Unie’, schrijft de ACM. Het moederbedrijf van Wish, ContextLogic.Inc, is een groot Amerikaans platform dat online artikelen zoals kleding, interieurartikelen en elektronica verkoopt aan consumenten onder meer in een groot aantal Europese landen.

Volgens de ACM verleidden handelaren op het platform van Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet hadden gevoerd. Hierdoor leek het of het om een interessante aanbieding ging, waardoor consumenten verleid konden worden tot een aankoop die ze met de juiste informatie wellicht niet hadden gedaan. ‘Dit mag niet. Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend’, aldus de ACM.

Gepersonaliseerde prijzen

Daarnaast werd gebruikgemaakt van gepersonaliseerde prijzen op het platform van Wish. Deze waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument, terwijl het bedrijf dit niet duidelijk vermeldde. De ACM: ‘Bedrijven mogen alleen onder strenge transparantie voorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Zij moeten dit in ieder geval duidelijk vermelden vóór de aankoop en consumenten moeten ook begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden.

Nadat de ACM en de Europese toezichthouders de voorwaarden had geconcretiseerd, besloot het bedrijf per 25 mei te stoppen met het personaliseren van prijzen. ‘De komende tijd wordt het bedrijf in de gaten gehouden op het nakomen van de toezeggingen.’

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘Online verkopers moeten ook in de steeds meer digitale wereld transparant zijn over de manier waarop prijzen tot stand komen. Consumenten moeten op basis van juiste informatie hun keuze kunnen maken. De regels gelden onverkort voor bedrijven die hun oorsprong buiten de Europese unie hebben, maar zich ook richten op consumenten in de Europese Unie. Wij zijn dan ook tevreden met de toezeggingen van Wish.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.