LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

President CBb: ‘Bedrijven buigen te snel voor toezichthouders uit angst voor publiciteit’

Bedrijven binden te snel in bij discussies met hun toezichthouder uit angst voor negatieve publiciteit. Dit komt doordat waakhonden als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) verplicht zijn hun sancties publiek te maken. Vermeende overtreders buigen daardoor te snel voor de toezichthouders.

Ze laten daarmee ook de kans lopen om een onafhankelijke rechter naar hun zaak te laten kijken. Toezichthouders moeten om die reden de mogelijkheid krijgen om overtredingen niet direct bekend te maken. Dat zegt president Theo Simons van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een interview de Jurist.

Naming en shaming

Zijn uitspraken zijn opvallend omdat toezichthouders de laatste tijd juist steeds vaker verplicht worden om hun straffen openbaar te maken. Het idee achter deze zogeheten naming en shaming is dat het bedrijven extra afschrikt om overtredingen te begaan. Toezichthouders kunnen de maatschappij op deze manier waarschuwen voor foute ondernemingen, een sterke wens van de Tweede Kamer. Die beklaagde zich in het verleden vaak dat het werk van toezichthouders onzichtbaar bleef omdat veel van hun acties onder de geheimhouding vallen.

Hoewel het CBb niet heel erg bekend is, behandelt het college zaken wel veel zaken die grote gevolgen kunnen hebben. Zo zette het CBb eerder dit jaar een streep door het besluit om KPN en VodafoneZiggo te dwingen andere partijen toe te laten tot haar netwerk. Dat betekent de facto het einde van de mogelijkheid voor de ACM om in te grijpen.

Balans doorgeslagen

Simons begrijpt dat er transparantie moet zijn over het optreden van toezichthouders, maar hij vindt dat de balans is doorgeslagen. ‘Het wettelijke systeem voor de toezichthouders is de laatste jaren opgeschoven van “kunnen” naar “moeten” publiceren. Dat is heel rigide’, zegt Simons.

Waakhonden als ACM, AFM, De Nederlandsche Bank (DNB), de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kunnen zelfstandig sancties opleggen, waaronder miljoenenboetes. Bedrijven kunnen dat nog aanvechten door in beroep te gaan bij de rechter, en daarna in hoger beroep bij het CBb. Maar ondernemingen doen zichzelf tekort als ze uit angst voor negatieve publiciteit al bij voorbaat inbinden, zegt Simons. ‘Wellicht was er bij de rechter of uiteindelijk bij ons in hoger beroep een betere uitkomst gekomen, of waren de conclusies van de toezichthouder helemaal van tafel geveegd.’

Het CBb heeft toezichthouders de afgelopen jaren meerdere keren teruggefloten. Zo schrapte het college vorig jaar twee miljoenenboetes voor accountants EY en PwC die toezichthouder AFM had uitgedeeld.

Uitstel

Bedrijven kunnen de publicatie wel aanvechten bij de rechter. Bijvoorbeeld zeven bedrijven deden dat in 2019 tegen de ACM waarbij in twee gevallen de rechter besloot dat bedrijven nog niet aan de schandpaal mochten worden genageld.

De ACM kondigde juist vorig jaar aan meer boetes op te willen leggen en minder zaken in onderling overleg met bedrijven op te lossen. Simons steunt die lijn, omdat het zal leiden tot meer formele besluiten die voorgelegd kunnen worden aan de rechter.

De kartelwaakhond richtte zich voorheen juist op ‘wenkbrauwgesprekken’, waarbij ondernemingen de kans kregen hun zaken op orde te brengen, zonder formele maatregelen. Dat gebeurde dan wel onder de dreiging dat de toezichthouder alsnog dwang kon inzetten met boetes, lasten onder dwangsom of zogeheten bindende aanwijzingen.

Het CBb handelde vorig jaar ruim 1600 zaken af. Er liggen nog 3000 zaken op de plank, waarvan de helft zaken zijn over de hoeveelheid fosfaat die agrarische bedrijven mogen uitstoten. Het College vierde 1 juli het 65-jarig bestaan.

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Onderneming voor een jaar stilgelegd: dieren slecht verzorgd

De rechtbank Overijssel heeft een agrarische onderneming voor de duur van 1 jaar stilgelegd. Naar aanleiding van inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit is gebleken dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan economische delicten door niet de zorg te geven aan haar dieren die op grond van

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

President CBb: ‘Bedrijven buigen te snel voor toezichthouders uit angst voor publiciteit’

Bedrijven binden te snel in bij discussies met hun toezichthouder uit angst voor negatieve publiciteit. Dit komt doordat waakhonden als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) verplicht zijn hun sancties publiek te maken. Vermeende overtreders buigen daardoor te snel voor de toezichthouders.

Ze laten daarmee ook de kans lopen om een onafhankelijke rechter naar hun zaak te laten kijken. Toezichthouders moeten om die reden de mogelijkheid krijgen om overtredingen niet direct bekend te maken. Dat zegt president Theo Simons van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een interview de Jurist.

Naming en shaming

Zijn uitspraken zijn opvallend omdat toezichthouders de laatste tijd juist steeds vaker verplicht worden om hun straffen openbaar te maken. Het idee achter deze zogeheten naming en shaming is dat het bedrijven extra afschrikt om overtredingen te begaan. Toezichthouders kunnen de maatschappij op deze manier waarschuwen voor foute ondernemingen, een sterke wens van de Tweede Kamer. Die beklaagde zich in het verleden vaak dat het werk van toezichthouders onzichtbaar bleef omdat veel van hun acties onder de geheimhouding vallen.

Hoewel het CBb niet heel erg bekend is, behandelt het college zaken wel veel zaken die grote gevolgen kunnen hebben. Zo zette het CBb eerder dit jaar een streep door het besluit om KPN en VodafoneZiggo te dwingen andere partijen toe te laten tot haar netwerk. Dat betekent de facto het einde van de mogelijkheid voor de ACM om in te grijpen.

Balans doorgeslagen

Simons begrijpt dat er transparantie moet zijn over het optreden van toezichthouders, maar hij vindt dat de balans is doorgeslagen. ‘Het wettelijke systeem voor de toezichthouders is de laatste jaren opgeschoven van “kunnen” naar “moeten” publiceren. Dat is heel rigide’, zegt Simons.

Waakhonden als ACM, AFM, De Nederlandsche Bank (DNB), de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kunnen zelfstandig sancties opleggen, waaronder miljoenenboetes. Bedrijven kunnen dat nog aanvechten door in beroep te gaan bij de rechter, en daarna in hoger beroep bij het CBb. Maar ondernemingen doen zichzelf tekort als ze uit angst voor negatieve publiciteit al bij voorbaat inbinden, zegt Simons. ‘Wellicht was er bij de rechter of uiteindelijk bij ons in hoger beroep een betere uitkomst gekomen, of waren de conclusies van de toezichthouder helemaal van tafel geveegd.’

Het CBb heeft toezichthouders de afgelopen jaren meerdere keren teruggefloten. Zo schrapte het college vorig jaar twee miljoenenboetes voor accountants EY en PwC die toezichthouder AFM had uitgedeeld.

Uitstel

Bedrijven kunnen de publicatie wel aanvechten bij de rechter. Bijvoorbeeld zeven bedrijven deden dat in 2019 tegen de ACM waarbij in twee gevallen de rechter besloot dat bedrijven nog niet aan de schandpaal mochten worden genageld.

De ACM kondigde juist vorig jaar aan meer boetes op te willen leggen en minder zaken in onderling overleg met bedrijven op te lossen. Simons steunt die lijn, omdat het zal leiden tot meer formele besluiten die voorgelegd kunnen worden aan de rechter.

De kartelwaakhond richtte zich voorheen juist op ‘wenkbrauwgesprekken’, waarbij ondernemingen de kans kregen hun zaken op orde te brengen, zonder formele maatregelen. Dat gebeurde dan wel onder de dreiging dat de toezichthouder alsnog dwang kon inzetten met boetes, lasten onder dwangsom of zogeheten bindende aanwijzingen.

Het CBb handelde vorig jaar ruim 1600 zaken af. Er liggen nog 3000 zaken op de plank, waarvan de helft zaken zijn over de hoeveelheid fosfaat die agrarische bedrijven mogen uitstoten. Het College vierde 1 juli het 65-jarig bestaan.

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.