LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

Privacyzaak tennisbond naar Europese Hof van Justitie

Kan een zuiver commercieel belang een ‘gerechtvaardigd belang’ zijn voor het verwerken van persoonsgegevens? Die prejudiciële vraag heeft de Rechtbank Amsterdam voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie. Aanleiding: de boete van €525.000 die de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) kreeg opgelegd van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wegens het doorgeven van persoonsgegevens van leden aan sponsoren.

De sponsoren kregen de persoonsgegevens van de leden voor het voeren van ‘promotionele acties’. De ledenraad van de KNLTB verstrekte daarvoor in 2007 en 2017 toestemming. Op een door KNLTB aangemaakte webpagina ‘Fanmarketing en data’ werden leden gewezen op hun recht om bezwaar aan te tekenen tegen het verstrekken van hun persoonsgegevens aan sponsoren. De bond heeft daarmee gekozen om af te wijken van de tot dan toe geldende ‘opt-in’ en over te stappen naar de zogenoemde ‘opt-out’ methode: de toestemming wordt verondersteld te zijn gegeven, tenzij het lid daartegen bezwaar maakt.

De rechtbank Amsterdam wil nu van het Europese Hof van Justitie weten of dit door de beugel kan. ‘Kan elk belang een gerechtvaardigd belang zijn, mits dat belang niet in strijd is met de wet? Meer specifiek gesteld: is een zuiver commercieel belang en het belang zoals hier aan orde, het verstrekken van persoonsgegevens tegen betaling zonder toestemming van de betreffende persoon, onder omstandigheden aan te merken als een gerechtvaardigd belang? Zo ja, welke omstandigheden bepalen of een zuiver commercieel belang een gerechtvaardigd belang is?’

De KNLTB stelt zich op het standpunt dat de samenwerking met de sponsoren is ingegeven door een breder belang, en dat dat een ‘gerechtvaardigd belang’ is in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). ‘Eiseres werkt samen met sponsoren om naar eigen zeggen meer betekenis te kunnen geven aan de sport, haar visie en het lidmaatschap van haar leden’, aldus de bond. De AP is het daar niet mee eens.

Klik hier voor de verwijzingsuitspraak

ACM jaarverslag: 2022 in teken van turbulentie energiemarkt

Instabiele markten vragen om een stevige en wendbare toezichthouder om ongewenste uitkomsten voor mensen en bedrijven te voorkomen. Dit schrijft de ACM in haar jaarverslag over 2022. Volgens de toezichthouder ‘een jaar waarin de hele samenleving hard werd geraakt door de turbulentie op de energiemarkt’. Als gevolg van de sterk

Lees Verder >

WhatsApp informeert voortaan duidelijk over wijziging voorwaarden

WhatsApp gaat gebruikers van zijn berichtenapp voortaan duidelijk informeren over wijzigingen die het bedrijf doorvoert in zijn algemene voorwaarden. Dit is het resultaat van de gesprekken die de Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie, onder leiding van de Zweedse en de Ierse toezichthouder, met het bedrijf hebben gevoerd. Het bedrijf

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Privacyzaak tennisbond naar Europese Hof van Justitie

Kan een zuiver commercieel belang een ‘gerechtvaardigd belang’ zijn voor het verwerken van persoonsgegevens? Die prejudiciële vraag heeft de Rechtbank Amsterdam voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie. Aanleiding: de boete van €525.000 die de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) kreeg opgelegd van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wegens het doorgeven van persoonsgegevens van leden aan sponsoren.

De sponsoren kregen de persoonsgegevens van de leden voor het voeren van ‘promotionele acties’. De ledenraad van de KNLTB verstrekte daarvoor in 2007 en 2017 toestemming. Op een door KNLTB aangemaakte webpagina ‘Fanmarketing en data’ werden leden gewezen op hun recht om bezwaar aan te tekenen tegen het verstrekken van hun persoonsgegevens aan sponsoren. De bond heeft daarmee gekozen om af te wijken van de tot dan toe geldende ‘opt-in’ en over te stappen naar de zogenoemde ‘opt-out’ methode: de toestemming wordt verondersteld te zijn gegeven, tenzij het lid daartegen bezwaar maakt.

De rechtbank Amsterdam wil nu van het Europese Hof van Justitie weten of dit door de beugel kan. ‘Kan elk belang een gerechtvaardigd belang zijn, mits dat belang niet in strijd is met de wet? Meer specifiek gesteld: is een zuiver commercieel belang en het belang zoals hier aan orde, het verstrekken van persoonsgegevens tegen betaling zonder toestemming van de betreffende persoon, onder omstandigheden aan te merken als een gerechtvaardigd belang? Zo ja, welke omstandigheden bepalen of een zuiver commercieel belang een gerechtvaardigd belang is?’

De KNLTB stelt zich op het standpunt dat de samenwerking met de sponsoren is ingegeven door een breder belang, en dat dat een ‘gerechtvaardigd belang’ is in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). ‘Eiseres werkt samen met sponsoren om naar eigen zeggen meer betekenis te kunnen geven aan de sport, haar visie en het lidmaatschap van haar leden’, aldus de bond. De AP is het daar niet mee eens.

Klik hier voor de verwijzingsuitspraak

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.