LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Tech &
Legal Tech:

Q&A Piet-Hein Boekel, LegalMatters: ‘Een virtuele schoen past altijd’

Met LegalMatters startte Piet-Hein Boekel in 2015 een juridisch adviesbureau dat anno 2022 is uitgegroeid tot specialist op het gebied van merkregistraties. Met de aankoop van fullservice internet bureau MonterMedia breidt het kantoor nu niet alleen haar dienstverlening verder uit, maar begeeft zich ook ‘als eerste juristenkantoor uit Nederland’ in de Metaverse.

Over een paar dagen opent het virtuele kantoor van LegalMatters in Roblox, een wereldwijd virtueel platform met miljoenen gebruikers. Omdat de digitale boardroom nog niet live is, doen we het interview – haast ouderwets – via videobellen. De toga van opa Boekel prijkt op de achtergrond. ‘Die is ooit hier aan de Keizersgracht begonnen en zijn toga uit 1924 heb ik hier hangen uit bijgeloof.’

Wat bezielt een advocaat om een IT bedrijf te kopen?

‘Wij wilden onze know how op het gebied van merkenrecht graag verder uitbreiden en toen heb ik mijn oog laten vallen op een IT bedrijf, MonterMedia.nl. Zij zijn gespecialiseerd in het registreren, beheren en bewaken van domeinnamen en dit past naadloos in de producten die wij al aanboden aan onze cliënten.’

Want domeinnamen zijn eigenlijk ook een soort merknamen?

‘Wij registreren, beheren en beschermen merken wereldwijd voor bedrijven in de fashion-, entertainment- en mediasector. Het registreren, bewaken en beheren van domeinnamen vormt een belangrijk onderdeel daarvan. Dit IT-bedrijf was interessant voor ons omdat het al best veel domeinnamen in beheer heeft – wat goed is voor cross-selling – maar écht interessant zijn de tools waar wij nu over beschikken. Zo kunnen we nu wereldwijd domeinnamen scannen waar de merknaam van onze cliënten in voorkomt.’

En wat is daar het voordeel van?

‘Je ziet steeds vaker phishing e-mails en bijvoorbeeld ook CEO fraude opduiken. Met deze nieuwe tool kunnen we 24/7 monitoren of ergens in de wereld iemand een domeinnaam registreert waarin een merk- of bedrijfsnaam voorkomt. Een tijdje terug verscheen bijvoorbeeld mediamarktoutlet.nl. Zo’n website wordt door iemand ingekleed alsof het van Mediamarkt is. Daar worden wat plaatjes van tv’s op gezet en dan gaan ze twee weken “verkopen” om er daarna snel met de opbrengst vandoor te gaan. Vervolgens krijgen ze bij Mediamarkt boze mensen aan de lijn die vragen waar hun tv blijft.

Maar het zijn niet alleen grote bedrijven die hiermee te maken krijgen. Zo had ik vorige week een notaris aan de telefoon die alleen de .nl domeinnaam voor zijn kantoor had geregistreerd. Vervolgens had een persoon de .com domeinnaam geregistreerd en ook al is zo’n website niet “live”, er kan nog steeds een e-mailadres aan gehangen worden dat met uitzondering van de extensie identiek is aan het echte adres. Zo ook in dit geval, waarna de op de website vermelde referenties e-mails ontvingen met betaalverzoeken. De nieuwe tool waarschuwt je al op het moment van registratie.’

Maar wat kun je op dat moment dan met die informatie?

‘Zodra je een melding van een registratie krijgt, kun je daar gelijk actie op ondernemen. Stel je heet bijvoorbeeld Sunnery James en krijgt een melding dat iemand zojuist bijvoorbeeld sunneryjamestickets.com heeft geregistreerd zonder jou iets te vragen, dan kun je ervan uitgaan dat die daar niet de beste bedoelingen mee heeft. Wij kunnen die domeinnaam dan – afhankelijk van de extensie – opeisen via een domeinnaam-arbitrageprocedure met het criterium dat iemand deze naam te kwader trouw heeft geregistreerd.’

En hoe bewijs je dat iemand te kwader trouw is?

‘Daar zijn verschillende tactieken voor. Het belangrijkste is dat jij een eerdere merkregistratie hebt en de ander pas later een daarop lijkende domeinnaam heeft geregistreerd. Soms zie je dat ze advertenties op de site zetten, of ze bieden het domein voor veel geld te koop aan. Het is altijd met de bedoeling er snel veel geld mee te verdienen. Als er na registratie nog niets met een naam is gebeurd, sturen we ook wel eens een e-mail naar zo’n partij. Zo van: we willen die domeinnaam graag kopen, wat kost dat? En dan zeggen ze bijvoorbeeld: nou dat kost heel veel centjes. Dat is dan is ook alweer een teken dat ze de naam eigenlijk alleen maar hebben geregistreerd om misbruik te maken van de merknaam.’

Dus jullie kunnen nu eigenlijk proactief cliënten bijstaan in de strijd tegen merkmisbruik?

‘Ja, we deden vanuit LegalMatters vaak al proefaankopen van namaakspullen. Zoals Crocs schoenen die we te veel op het originele model vonden lijken. Op basis van zo’n product en de intellectuele eigendomsrechten konden we daar dan effectief tegen optreden. Nu kunnen we een stap verder gaan, omdat we voordat die namaakschoenen überhaupt online te koop kunnen worden aangeboden al in de gaten hebben of iemand van plan is misbruik van een merknaam te gaan maken.

We hebben overigens ook een tool waarmee we kunnen zien wat er allemaal speelt op social media en daar zo nodig tegen optreden. Het gaat sowieso verder dan alleen maar domeinnamen, want we kunnen ook zien of logo’s van onze cliënten online worden gebruikt. We zien die vaak op online platforms waar mensen spullen proberen te verkopen, zoals Amazon of Bol.com.’

Jullie halen met de aankoop ook kennis van de Metaverse in huis. Wat is jouw advies aan bedrijven die virtueel actief willen worden?

‘Ik denk dat je vooral goed helder moet hebben wat je daar met je bedrijf wilt bereiken en uitstralen want er liggen absoluut kansen. Als je bijvoorbeeld actief bent in de schoenmode dan is aanwezig zijn in een wereld als Roblox echt heel goed om de klanten van morgen te ontmoeten. Er zijn momenteel 165 miljoen maandelijkse gebruikers en als je daar een markt weet te veroveren heb je aan customer service ook geen omkijken, want een virtuele schoen past altijd. En ik denk dat mensen echt behoefte hebben om ook in de virtuele wereld de connectie te maken met een fysiek bestaand merk.’

Hoe zit het eigenlijk met namaakproducten in de virtuele wereld?

‘Een tijd geleden waren ongeautoriseerde Nike shirts op Roblox in omloop. Nike heeft denk ik gewoon een sommatiebrief gestuurd naar Roblox, want volgens mij zijn kopers van die shirts gecompenseerd door Roblox. Vervolgens heeft Nike zijn eigen Nike Land in Roblox gemaakt. Vans zit er trouwens ook; die hebben een heel skatepark gebouwd met een skateshop waar je virtuele skateboards en schoenen kunt kopen.’

Er valt daar dus ook echt geld te verdienen?

‘Ja, en er gaat best veel geld in om. Omdat wij bedrijven helpen bij het beschermen van merken en zagen dat heel veel van onze cliënten en hun merken in dat spel actief zijn, was het voor ons een logische stap om daar zelf ook in aanwezig te zijn. De nu aangekochte kennis komt daarbij goed van pas.’‘Nft staat voor ‘non fungible token’ en het is eigenlijk gewoon een digitaal contract wat zegt dat dit specifieke virtuele item van jou is.’

Daarnaast hebben jullie nu ook specialistische kennis van nft’s in huis, maar wat zijn dit eigenlijk?

‘Nft staat voor non fungible token en het is eigenlijk gewoon een digitaal contract wat zegt dat dit specifieke virtuele item van jou is. Een digitaal bewijs dat je de eigenaar bent van een stukje software, iets waarvoor mensen soms heel veel geld willen betalen. Zo kun je op een platform waar in nft’s wordt gehandeld bijvoorbeeld op een aapje klikken, de bored ape, en de nft daarvan kun je kopen voor ruim 357.000 dollar.’

Dus een nft is een digitaal document dat je de bezitter bent van een virtueel iets?

‘Ja, en dan vraag ik me soms ook af: wat kun je daarmee? Maar ja, het is wat de gek ervoor geeft. Je kunt iets virtueels natuurlijk ook koppelen aan iets fysieks. Om nog een keer Crocs als voorbeeld te gebruiken: die hadden op de Paris fashion show virtuele schoenen laten ontwikkelen en die hebben ze ge-nft’d. Dat digitale bewijs wordt geveild – de opbrengst daarvan gaat naar een goed doel – en degene die de nft koopt krijgt er ook een fysiek model van dat virtuele product bij.’

Concurrentie tussen cloudaanbieders moet beter

Uit een marktstudie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat het voor gebruikers van zakelijke clouddiensten moeilijk is om van aanbieder te wisselen, bijvoorbeeld omdat ze hoge vergoedingen vragen voor het verplaatsen van data. Ook kunnen gebruikers clouddiensten van verschillende aanbieders niet goed combineren. Hierdoor zijn er volgens

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Tech & Legal Tech:

Q&A Piet-Hein Boekel, LegalMatters: ‘Een virtuele schoen past altijd’

Met LegalMatters startte Piet-Hein Boekel in 2015 een juridisch adviesbureau dat anno 2022 is uitgegroeid tot specialist op het gebied van merkregistraties. Met de aankoop van fullservice internet bureau MonterMedia breidt het kantoor nu niet alleen haar dienstverlening verder uit, maar begeeft zich ook ‘als eerste juristenkantoor uit Nederland’ in de Metaverse.

Over een paar dagen opent het virtuele kantoor van LegalMatters in Roblox, een wereldwijd virtueel platform met miljoenen gebruikers. Omdat de digitale boardroom nog niet live is, doen we het interview – haast ouderwets – via videobellen. De toga van opa Boekel prijkt op de achtergrond. ‘Die is ooit hier aan de Keizersgracht begonnen en zijn toga uit 1924 heb ik hier hangen uit bijgeloof.’

Wat bezielt een advocaat om een IT bedrijf te kopen?

‘Wij wilden onze know how op het gebied van merkenrecht graag verder uitbreiden en toen heb ik mijn oog laten vallen op een IT bedrijf, MonterMedia.nl. Zij zijn gespecialiseerd in het registreren, beheren en bewaken van domeinnamen en dit past naadloos in de producten die wij al aanboden aan onze cliënten.’

Want domeinnamen zijn eigenlijk ook een soort merknamen?

‘Wij registreren, beheren en beschermen merken wereldwijd voor bedrijven in de fashion-, entertainment- en mediasector. Het registreren, bewaken en beheren van domeinnamen vormt een belangrijk onderdeel daarvan. Dit IT-bedrijf was interessant voor ons omdat het al best veel domeinnamen in beheer heeft – wat goed is voor cross-selling – maar écht interessant zijn de tools waar wij nu over beschikken. Zo kunnen we nu wereldwijd domeinnamen scannen waar de merknaam van onze cliënten in voorkomt.’

En wat is daar het voordeel van?

‘Je ziet steeds vaker phishing e-mails en bijvoorbeeld ook CEO fraude opduiken. Met deze nieuwe tool kunnen we 24/7 monitoren of ergens in de wereld iemand een domeinnaam registreert waarin een merk- of bedrijfsnaam voorkomt. Een tijdje terug verscheen bijvoorbeeld mediamarktoutlet.nl. Zo’n website wordt door iemand ingekleed alsof het van Mediamarkt is. Daar worden wat plaatjes van tv’s op gezet en dan gaan ze twee weken “verkopen” om er daarna snel met de opbrengst vandoor te gaan. Vervolgens krijgen ze bij Mediamarkt boze mensen aan de lijn die vragen waar hun tv blijft.

Maar het zijn niet alleen grote bedrijven die hiermee te maken krijgen. Zo had ik vorige week een notaris aan de telefoon die alleen de .nl domeinnaam voor zijn kantoor had geregistreerd. Vervolgens had een persoon de .com domeinnaam geregistreerd en ook al is zo’n website niet “live”, er kan nog steeds een e-mailadres aan gehangen worden dat met uitzondering van de extensie identiek is aan het echte adres. Zo ook in dit geval, waarna de op de website vermelde referenties e-mails ontvingen met betaalverzoeken. De nieuwe tool waarschuwt je al op het moment van registratie.’

Maar wat kun je op dat moment dan met die informatie?

‘Zodra je een melding van een registratie krijgt, kun je daar gelijk actie op ondernemen. Stel je heet bijvoorbeeld Sunnery James en krijgt een melding dat iemand zojuist bijvoorbeeld sunneryjamestickets.com heeft geregistreerd zonder jou iets te vragen, dan kun je ervan uitgaan dat die daar niet de beste bedoelingen mee heeft. Wij kunnen die domeinnaam dan – afhankelijk van de extensie – opeisen via een domeinnaam-arbitrageprocedure met het criterium dat iemand deze naam te kwader trouw heeft geregistreerd.’

En hoe bewijs je dat iemand te kwader trouw is?

‘Daar zijn verschillende tactieken voor. Het belangrijkste is dat jij een eerdere merkregistratie hebt en de ander pas later een daarop lijkende domeinnaam heeft geregistreerd. Soms zie je dat ze advertenties op de site zetten, of ze bieden het domein voor veel geld te koop aan. Het is altijd met de bedoeling er snel veel geld mee te verdienen. Als er na registratie nog niets met een naam is gebeurd, sturen we ook wel eens een e-mail naar zo’n partij. Zo van: we willen die domeinnaam graag kopen, wat kost dat? En dan zeggen ze bijvoorbeeld: nou dat kost heel veel centjes. Dat is dan is ook alweer een teken dat ze de naam eigenlijk alleen maar hebben geregistreerd om misbruik te maken van de merknaam.’

Dus jullie kunnen nu eigenlijk proactief cliënten bijstaan in de strijd tegen merkmisbruik?

‘Ja, we deden vanuit LegalMatters vaak al proefaankopen van namaakspullen. Zoals Crocs schoenen die we te veel op het originele model vonden lijken. Op basis van zo’n product en de intellectuele eigendomsrechten konden we daar dan effectief tegen optreden. Nu kunnen we een stap verder gaan, omdat we voordat die namaakschoenen überhaupt online te koop kunnen worden aangeboden al in de gaten hebben of iemand van plan is misbruik van een merknaam te gaan maken.

We hebben overigens ook een tool waarmee we kunnen zien wat er allemaal speelt op social media en daar zo nodig tegen optreden. Het gaat sowieso verder dan alleen maar domeinnamen, want we kunnen ook zien of logo’s van onze cliënten online worden gebruikt. We zien die vaak op online platforms waar mensen spullen proberen te verkopen, zoals Amazon of Bol.com.’

Jullie halen met de aankoop ook kennis van de Metaverse in huis. Wat is jouw advies aan bedrijven die virtueel actief willen worden?

‘Ik denk dat je vooral goed helder moet hebben wat je daar met je bedrijf wilt bereiken en uitstralen want er liggen absoluut kansen. Als je bijvoorbeeld actief bent in de schoenmode dan is aanwezig zijn in een wereld als Roblox echt heel goed om de klanten van morgen te ontmoeten. Er zijn momenteel 165 miljoen maandelijkse gebruikers en als je daar een markt weet te veroveren heb je aan customer service ook geen omkijken, want een virtuele schoen past altijd. En ik denk dat mensen echt behoefte hebben om ook in de virtuele wereld de connectie te maken met een fysiek bestaand merk.’

Hoe zit het eigenlijk met namaakproducten in de virtuele wereld?

‘Een tijd geleden waren ongeautoriseerde Nike shirts op Roblox in omloop. Nike heeft denk ik gewoon een sommatiebrief gestuurd naar Roblox, want volgens mij zijn kopers van die shirts gecompenseerd door Roblox. Vervolgens heeft Nike zijn eigen Nike Land in Roblox gemaakt. Vans zit er trouwens ook; die hebben een heel skatepark gebouwd met een skateshop waar je virtuele skateboards en schoenen kunt kopen.’

Er valt daar dus ook echt geld te verdienen?

‘Ja, en er gaat best veel geld in om. Omdat wij bedrijven helpen bij het beschermen van merken en zagen dat heel veel van onze cliënten en hun merken in dat spel actief zijn, was het voor ons een logische stap om daar zelf ook in aanwezig te zijn. De nu aangekochte kennis komt daarbij goed van pas.’‘Nft staat voor ‘non fungible token’ en het is eigenlijk gewoon een digitaal contract wat zegt dat dit specifieke virtuele item van jou is.’

Daarnaast hebben jullie nu ook specialistische kennis van nft’s in huis, maar wat zijn dit eigenlijk?

‘Nft staat voor non fungible token en het is eigenlijk gewoon een digitaal contract wat zegt dat dit specifieke virtuele item van jou is. Een digitaal bewijs dat je de eigenaar bent van een stukje software, iets waarvoor mensen soms heel veel geld willen betalen. Zo kun je op een platform waar in nft’s wordt gehandeld bijvoorbeeld op een aapje klikken, de bored ape, en de nft daarvan kun je kopen voor ruim 357.000 dollar.’

Dus een nft is een digitaal document dat je de bezitter bent van een virtueel iets?

‘Ja, en dan vraag ik me soms ook af: wat kun je daarmee? Maar ja, het is wat de gek ervoor geeft. Je kunt iets virtueels natuurlijk ook koppelen aan iets fysieks. Om nog een keer Crocs als voorbeeld te gebruiken: die hadden op de Paris fashion show virtuele schoenen laten ontwikkelen en die hebben ze ge-nft’d. Dat digitale bewijs wordt geveild – de opbrengst daarvan gaat naar een goed doel – en degene die de nft koopt krijgt er ook een fysiek model van dat virtuele product bij.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.