LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Toezicht:

Reisbemiddelaar krijgt ‘symbolische boete’ voor niet informeren consument tijdens begin corona

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reisbemiddelaar Tix een symbolische boete opgelegd van €1000 omdat het klanten €55 annuleringskosten liet betalen tijdens het begin van de coronacrisis. Tix had consumenten hierover niet vooraf geïnformeerd. De ACM houdt rekening met de uitzonderlijke situatie waarin de reisbranche verkeerde en kiest daarom voor de symbolische boete.

In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument.

Dit werkte ook zo bij Tix. De reisbemiddelaar hield echter €55 per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. ‘Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd’, aldus de ACM. Medio maart 2020 paste Tix de algemene voorwaarden hierop aan.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Onderneming voor een jaar stilgelegd: dieren slecht verzorgd

De rechtbank Overijssel heeft een agrarische onderneming voor de duur van 1 jaar stilgelegd. Naar aanleiding van inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit is gebleken dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan economische delicten door niet de zorg te geven aan haar dieren die op grond van

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Toezicht:

Reisbemiddelaar krijgt ‘symbolische boete’ voor niet informeren consument tijdens begin corona

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reisbemiddelaar Tix een symbolische boete opgelegd van €1000 omdat het klanten €55 annuleringskosten liet betalen tijdens het begin van de coronacrisis. Tix had consumenten hierover niet vooraf geïnformeerd. De ACM houdt rekening met de uitzonderlijke situatie waarin de reisbranche verkeerde en kiest daarom voor de symbolische boete.

In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument.

Dit werkte ook zo bij Tix. De reisbemiddelaar hield echter €55 per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. ‘Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd’, aldus de ACM. Medio maart 2020 paste Tix de algemene voorwaarden hierop aan.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.