De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft reisbemiddelaar Tix een symbolische boete opgelegd van €1000 omdat het klanten €55 annuleringskosten liet betalen tijdens het begin van de coronacrisis. Tix had consumenten hierover niet vooraf geïnformeerd. De ACM houdt rekening met de uitzonderlijke situatie waarin de reisbranche verkeerde en kiest daarom voor de symbolische boete.
In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument.
Dit werkte ook zo bij Tix. De reisbemiddelaar hield echter €55 per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. ‘Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd’, aldus de ACM. Medio maart 2020 paste Tix de algemene voorwaarden hierop aan.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.’