Consumenten die op zoek zijn naar een goedkoper contract voor elektriciteit en/of gas kunnen dit meestal niet goed vinden. Dat blijkt uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook is de ACM onderzoek gestart bij de drie grootste energieleveranciers – Eneco, Essent en Vattenfall – om te controleren of de tarieven van deze bedrijven niet onredelijk zijn.
De ACM vindt dat leveranciers transparanter moeten zijn over de tarieven die ze bij nieuwe klanten in rekening brengen, bijvoorbeeld door alle tarieven op hun website te publiceren en bijvoorbeeld het meest aantrekkelijke tarief een prominente plaats te geven. Ook bekijkt de ACM bekijkt hoe de tarieven van Eneco, Essent en Vattenfall worden vastgesteld en hoe de bedrijven de kosten die zij maken toerekenen aan hun verschillende tarieven. De ACM kiest er voor deze 3 leveranciers onder de loep te nemen omdat meer dan de helft van alle huishoudens een energiecontract bij 1 van deze bedrijven heeft. Als zou blijken dat bepaalde tarieven onredelijk zijn, neemt de ACM maatregelen.
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt dat er een verschil is van vele honderden euro’s per jaar voor een gemiddeld gezin op zoek naar een nieuw energiecontract. Vaste contracten worden nauwelijks aangeboden. Uit de monitor blijkt ook dat er vaak ook grote verschillen zijn tussen verschillende contracten bij dezelfde leverancier. Modelcontracten – de standaardcontracten die altijd voor alle consumenten beschikbaar moeten zijn en waarmee leveranciers onderling dus gemakkelijk te vergelijken zouden moeten zijn – zijn doorgaans het duurst.
Gebruiksprofielen
Met de Monitor Consumentenmarkt Energie kunnen consumenten voor verschillende gebruiksprofielen (op basis van woningtype en aantal bewoners) nagaan wat de tariefverschillen tussen leveranciers voor nieuwe klanten waren op 1 februari. Hierbij kan de consument kiezen om wel of geen rekening te houden met het prijsplafond. De energiemonitor geeft inzicht in de verschillen tussen tarieven en laat zien welke leverancier op 1 februari voor een bepaald verbruiksprofiel het laagste tarief had.
De tarieven in de monitor worden 1x per maand aangepast, voor het actuele tarief moeten consumenten dus nog steeds op de website van leveranciers kijken of op een prijsvergelijkingssite als de bedrijven daar weer hun tarieven gaan tonen. De ACM zal de komende maanden meer informatie over de energiemarkt aan de monitor toevoegen.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Uit onze monitor blijkt dat er grote verschillen zijn en dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Niet alle leveranciers doen moeite om klanten te werven en het aanbod is lastig met elkaar te vergelijken. Leveranciers moeten transparant zijn over hun tarieven en zorgen dat hun aanbod goed te vinden is.’