De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de klachten over de verhoogde tarieven van Schiphol voor luchtvaartmaatschappijen afgewezen. Volgens de ACM zijn de tariefstijgingen als gevolg van corona niet onredelijk, en heeft Schiphol de tarieven conform de wet vastgesteld.
De ACM kreeg klachten van tien maatschappijen en drie brancheorganisaties, die vooral bezwaarlijk vonden hoe Schiphol de coronaverliezen heeft verrekend. De eerste tariefsverhoging is 1 april 2022 ingegaan.
Volgens de ACM had Schiphol geen andere verdeling van de coronaverliezen hoeven te hanteren. De verdeling die Schiphol heeft gebruikt is ‘in lijn met het uitgangspunt van kostenoriëntatie in de Wet luchtvaart’.
De verrekening van door Schiphol gemaakte kosten met luchtvaartmaatschappijen kan twee kanten op werken. Zo moet Schiphol eventuele overwinsten verrekenen met maatschappijen, als bijvoorbeeld de verkeers- en vervoersaantallen hoger zijn dan begroot. Bij tegenvallers kan het omgekeerde gebeuren.
‘Schiphol moet meevallers in de tarieven doorgeven, maar mag er ook tegenvallers in verrekenen. In de nieuwe tarieven zijn daadwerkelijke kosten verrekend, wat ook volgt uit het wettelijk kader. Daarom zijn de tariefstijgingen die daar de uitkomst van zijn niet onredelijk’, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.
Belastingbetaler
De coronaverliezen zijn daadwerkelijk geleden, dus als Schiphol die kosten zelf zou dragen komen ze uiteindelijk voor rekening van de belastingbetaler omdat de Nederlandse Staat en de gemeente Amsterdam de grootste aandeelhouders van Schiphol zijn. ‘Door de manier waarop Schiphol nu de tarieven heeft vastgesteld, worden de tegenvallers neergelegd bij de gebruikers van de luchthaven’, aldus de ACM.
De ACM heeft verschillende elementen van de tariefopbouw getoetst en geoordeeld dat elk element voldoet aan de wet. De tarieven zijn gebaseerd op gemaakte kosten, en het bedrag dat Schiphol in de tarieven heeft verrekend is conform de wet. ‘Ook bij vergelijking met de tarieven van andere luchthavens ziet de ACM geen indicatie dat Schiphol’s tarieven onredelijk hoog zijn, mede gezien de kwaliteit van de dienstverlening. Naar aanleiding van voorlopige bevindingen van de ACM vóór de vaststelling van de tarieven, heeft Schiphol overigens het te verrekenen bedrag met €45 mln verlaagd’, stelt de toezichthouder.