LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Tech &
Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? De aftrap: Q&A met Alex Ritter van Nalanda

Data kunnen een zegen zijn, maar ook een vloek, want waar stond ook alweer dat regeltje dat nu zo van belang is? En hoe schoon je data zo efficiënt mogelijk op? Nalanda Technology, onderdeel van de OLM Group, werd in 2013 opgericht door Peter O’Hara, David Rivett en Tim Barrett om Nalytics te introduceren. Alex Ritter van Nalanda Amsterdam legt uit hoe hun oplossing de juridische praktijk helpt, en wat zij nog meer kunnen betekenen voor juristen.

Kun je kort uitleggen wat jullie precies doen?

‘Wij helpen kantoren om efficiënter te werken met ongestructureerde data. Daarbij moet je denken aan alle informatie die niet in een database is opgeslagen, maar bijvoorbeeld in een Word bestand of Excel sheet staat. Ook presentaties, e-mails, wetteksten en eigenlijk alle documenten waar een jurist in de praktijk mee te maken kan hebben en die belangrijke informatie bevatten. Hierin gegevens terugvinden kan nogal een uitdaging zijn en daarbij helpen wij, waarbij gegevens naar wens ook kunnen worden geanalyseerd en gevisualiseerd.’

Jullie creëren ook oplossingen op maat, wat is een goed voorbeeld hiervan?

‘Voor het notariaat hebben we bijvoorbeeld de tool Land Registry Compare ontwikkeld die kadasteruittreksels vergelijkt. Zeker wanneer het om grote aantallen uittreksels gaat, kost het (kandidaat)notarissen en paralegals enorm veel tijd om deze handmatig te controleren. Vooral bij tijdsdruk bestaat daarbij de kans op het maken van fouten. Onze tool spoort snel verschillen tussen de uittreksels op zodat juristen gelijk hun aandacht daarop kunnen richten.’

Wat is RPA en wat kun je ermee?

‘Klanten willen ontzorgd worden, en voor juristen is dat niet anders. We onderzoeken daarom voortdurend wat we kunnen toevoegen en één voorbeeld daarvan is Robotic Process Automation (RPA), waarvoor we samenwerken met software partners. Met RPA kun je heel goed handelingen van een medewerker nabootsen, zoals het classificeren van e-mails. Je haalt hiermee de robot uit de jurist, die daardoor meer tijd heeft om bijvoorbeeld met cliënten te praten. Binnen Finance wordt RPA al een hele tijd ingezet, en we zien dat het nu ook binnen de advocatuur begint te landen.’

Hoe gebruiksvriendelijk is jullie platform?

‘Ons originele zoekplatform is heel geavanceerd. Data scientists kunnen daarmee overweg maar we merkten al snel dat dit voor de gemiddelde – niet al te tech savvy – persoon te ingewikkeld was. Daarom hebben we een heel eenvoudige applicatie bovenop het basisplatform gebouwd, waardoor het vinden van een antwoord op een vraag hooguit vier of vijf muisclicks kost.’

Over kosten gesproken … hoe betaalbaar zijn de oplossingen die jullie bieden?

‘Ik zeg altijd dat innoveren niet duur of complex hoeft te zijn. Aan onze tools hangt weliswaar een prijskaartje, maar we bieden verschillende licentiemodellen. Eén daarvan is ‘pay as you go’, wat je zou kunnen vergelijken met een deelauto. Als je niet dagelijks een auto nodig hebt, is het voordeliger af en toe een auto te reserveren. Wij hebben een dergelijk model ontwikkeld voor de juridische praktijk waarbij tools worden afgenomen op basis van het gebruik. Dan praat je hooguit over enkele honderden euro’s. Een krantenabonnement is soms duurder.’

Heb je als gebruiker bepaalde hard- of software nodig?

‘Vanaf het begin van de ontwikkeling van het platform hebben wij ons gericht op werken in de cloud. De tools zijn eenvoudig te installeren en te beheren en vergen geen speciale investeringen. Bij advocatenkantoren merken we wel dat ze vaak nog helemaal niet klaar zijn voor de cloud, of bijvoorbeeld afspraken hadden met de klant dat alles on-premise (via lokaal geïnstalleerde automatiseringssoftware, red.) moet gebeuren. Dat kunnen we verzorgen als dit de voorkeur heeft maar in principe is de basis: de cloud met dubbele authenticatie.’

Hoeveel kantoren werken al met jullie oplossingen?

‘Allen & Overy en Van Doorne zijn al klanten van ons. Verder zijn we met veel andere kantoren in gesprek, alleen kan ik daar niks over meedelen. Men kent ons, men wil graag met de systemen werken maar het gaat vrij traag, zeker als je Nederland vergelijkt met andere landen. Er zijn allerlei barrières, soms vanuit security, soms vanuit inkoop. Uiteindelijk is het aan de partners zelf om innovatie te omarmen en ermee aan de slag te gaan.’

Zijn jullie tools ook interessant voor legal counsel?

‘We richten ons primair op de advocatuur, maar zeker in Nederland kijken we ook naar hoe we bedrijfsjuristen kunnen ontzorgen. Een general counsel of functionaris gegevensbeschermer heeft immers ook behoefte aan het sneller laten analyseren van contracten of opschonen van data in diverse systemen.’

Concurrentie tussen cloudaanbieders moet beter

Uit een marktstudie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat het voor gebruikers van zakelijke clouddiensten moeilijk is om van aanbieder te wisselen, bijvoorbeeld omdat ze hoge vergoedingen vragen voor het verplaatsen van data. Ook kunnen gebruikers clouddiensten van verschillende aanbieders niet goed combineren. Hierdoor zijn er volgens

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Tech & Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? De aftrap: Q&A met Alex Ritter van Nalanda

Data kunnen een zegen zijn, maar ook een vloek, want waar stond ook alweer dat regeltje dat nu zo van belang is? En hoe schoon je data zo efficiënt mogelijk op? Nalanda Technology, onderdeel van de OLM Group, werd in 2013 opgericht door Peter O’Hara, David Rivett en Tim Barrett om Nalytics te introduceren. Alex Ritter van Nalanda Amsterdam legt uit hoe hun oplossing de juridische praktijk helpt, en wat zij nog meer kunnen betekenen voor juristen.

Kun je kort uitleggen wat jullie precies doen?

‘Wij helpen kantoren om efficiënter te werken met ongestructureerde data. Daarbij moet je denken aan alle informatie die niet in een database is opgeslagen, maar bijvoorbeeld in een Word bestand of Excel sheet staat. Ook presentaties, e-mails, wetteksten en eigenlijk alle documenten waar een jurist in de praktijk mee te maken kan hebben en die belangrijke informatie bevatten. Hierin gegevens terugvinden kan nogal een uitdaging zijn en daarbij helpen wij, waarbij gegevens naar wens ook kunnen worden geanalyseerd en gevisualiseerd.’

Jullie creëren ook oplossingen op maat, wat is een goed voorbeeld hiervan?

‘Voor het notariaat hebben we bijvoorbeeld de tool Land Registry Compare ontwikkeld die kadasteruittreksels vergelijkt. Zeker wanneer het om grote aantallen uittreksels gaat, kost het (kandidaat)notarissen en paralegals enorm veel tijd om deze handmatig te controleren. Vooral bij tijdsdruk bestaat daarbij de kans op het maken van fouten. Onze tool spoort snel verschillen tussen de uittreksels op zodat juristen gelijk hun aandacht daarop kunnen richten.’

Wat is RPA en wat kun je ermee?

‘Klanten willen ontzorgd worden, en voor juristen is dat niet anders. We onderzoeken daarom voortdurend wat we kunnen toevoegen en één voorbeeld daarvan is Robotic Process Automation (RPA), waarvoor we samenwerken met software partners. Met RPA kun je heel goed handelingen van een medewerker nabootsen, zoals het classificeren van e-mails. Je haalt hiermee de robot uit de jurist, die daardoor meer tijd heeft om bijvoorbeeld met cliënten te praten. Binnen Finance wordt RPA al een hele tijd ingezet, en we zien dat het nu ook binnen de advocatuur begint te landen.’

Hoe gebruiksvriendelijk is jullie platform?

‘Ons originele zoekplatform is heel geavanceerd. Data scientists kunnen daarmee overweg maar we merkten al snel dat dit voor de gemiddelde – niet al te tech savvy – persoon te ingewikkeld was. Daarom hebben we een heel eenvoudige applicatie bovenop het basisplatform gebouwd, waardoor het vinden van een antwoord op een vraag hooguit vier of vijf muisclicks kost.’

Over kosten gesproken … hoe betaalbaar zijn de oplossingen die jullie bieden?

‘Ik zeg altijd dat innoveren niet duur of complex hoeft te zijn. Aan onze tools hangt weliswaar een prijskaartje, maar we bieden verschillende licentiemodellen. Eén daarvan is ‘pay as you go’, wat je zou kunnen vergelijken met een deelauto. Als je niet dagelijks een auto nodig hebt, is het voordeliger af en toe een auto te reserveren. Wij hebben een dergelijk model ontwikkeld voor de juridische praktijk waarbij tools worden afgenomen op basis van het gebruik. Dan praat je hooguit over enkele honderden euro’s. Een krantenabonnement is soms duurder.’

Heb je als gebruiker bepaalde hard- of software nodig?

‘Vanaf het begin van de ontwikkeling van het platform hebben wij ons gericht op werken in de cloud. De tools zijn eenvoudig te installeren en te beheren en vergen geen speciale investeringen. Bij advocatenkantoren merken we wel dat ze vaak nog helemaal niet klaar zijn voor de cloud, of bijvoorbeeld afspraken hadden met de klant dat alles on-premise (via lokaal geïnstalleerde automatiseringssoftware, red.) moet gebeuren. Dat kunnen we verzorgen als dit de voorkeur heeft maar in principe is de basis: de cloud met dubbele authenticatie.’

Hoeveel kantoren werken al met jullie oplossingen?

‘Allen & Overy en Van Doorne zijn al klanten van ons. Verder zijn we met veel andere kantoren in gesprek, alleen kan ik daar niks over meedelen. Men kent ons, men wil graag met de systemen werken maar het gaat vrij traag, zeker als je Nederland vergelijkt met andere landen. Er zijn allerlei barrières, soms vanuit security, soms vanuit inkoop. Uiteindelijk is het aan de partners zelf om innovatie te omarmen en ermee aan de slag te gaan.’

Zijn jullie tools ook interessant voor legal counsel?

‘We richten ons primair op de advocatuur, maar zeker in Nederland kijken we ook naar hoe we bedrijfsjuristen kunnen ontzorgen. Een general counsel of functionaris gegevensbeschermer heeft immers ook behoefte aan het sneller laten analyseren van contracten of opschonen van data in diverse systemen.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.