LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Tech &
Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? Q&A met Bryter: ‘Lego voor juristen’

In 2018 richtten Michael Grupp (foto), Micha-Manuel Bues en Michael Hübl (foto) in Berlijn het legal tech bedrijf BRYTER op. In hun vorige rollen als advocaat en ondernemer zagen ze de enorme behoefte aan gebruiksvriendelijke automatiseringssoftware en creëerden een no-code service automation platform waarmee juristen zelf digitale applicaties kunnen bouwen. De Jurist benaderde Bryter om meer te weten te komen over hun tools en de toepassing hiervan.

Waar is in jullie ervaring onder juristen de meeste vraag naar?

‘Er bestaat vooral behoefte aan het automatiseren van veelvoorkomende werkzaamheden die – nog steeds – handmatig moeten worden gedaan. Daar gaat vaak enorm veel tijd aan verloren, nog los van dat het risico op het maken van fouten hierin vrij groot is. Deze repetitieve, vaak terugkerende klussen zijn veelal eenvoudig te standaardiseren en automatiseren. Dat scheelt tijd en ook een hoop frustratie.’

Hoe kan Bryter juristen helpen met hun werkzaamheden?

‘Wij stellen advocaten en bedrijfsjuristen in staat om zelf digitale applicaties te bouwen en in gebruik te nemen, zonder dat hier programmeervaardigheden voor nodig zijn. Bryter wordt ook wel “Lego voor juristen” genoemd omdat het de digitale bouwstenen biedt waarmee repetitieve beslissingen en juridische workflows eenvoudig kunnen worden geautomatiseerd.

Hoeveel kantoren en bedrijven werken er al met jullie Legostenen?

‘Wereldwijd wordt momenteel door meer dan 100 advocatenkantoren en bedrijfsjuridische afdelingen gebruikgemaakt van Bryter. Denk hierbij aan counsels bij McDonalds, ING en Tech Data, en professionele servicekantoren als Deloitte, PwC en KPMG. Wat advocatenkantoren betreft mogen we onder meer Simmons & Simmons, Ashurst, Addleshaw Goddard en Hogan Lovells tot onze klanten rekenen.’

Heb je speciale software nodig en kunnen ook kleinere ondernemingen bij jullie terecht?

‘Het enige dat je nodig hebt, is een webbrowser zodat je kunt inloggen. Het hele platform is volledig cloud based. Zowel voor kleine als grotere ondernemingen bieden we een kosteneffectieve oplossing. Je kunt instappen op een voor jou geschikt niveau en als je bedrijf groeit, kun je naar wens opschalen. Doordat we een oplossing bieden waarmee juristen gelijk van alles kunnen regelen – document-, beslissings- en workflowautomatisering én de tools om selfservicetoepassingen te bouwen, allemaal met toegang tot out-of-the-box integraties – is het ook gelijk een investering die veel toegevoegde waarde biedt.’

Hoe werkt complexe documentautomatisering in combinatie met een juridische workflow?

‘Een dagelijks terugkerend onderdeel in de werkzaamheden van elk juridisch team is het beoordelen, onderhandelen, wijzigen en uitvoeren van contracten. Met Bryter wordt de volledige functionaliteit van documentautomatisering gecombineerd met een krachtige “beslissingsmotor”, waardoor de hele juridische workflow wordt gestroomlijnd. Om een voorbeeld te geven: voor non-disclosure agreements (NDA’s) gebruiken juridische teams bijvoorbeeld de visuele “drag-and-drop” editor om snel en eenvoudig een workflow te creëren die het maken en ondertekenen van NDA’s automatiseert. Technologieën zoals e-signing worden hierin geïntegreerd en vervolgens wordt alles geüpload naar het relevante documentbeheersysteem.’

Kunnen jullie een voorbeeld geven van wat voor juridische teams nog meer mogelijk is?

‘Juridische teams moeten tientallen binnenkomende verzoeken om hulp filteren, beheren en beantwoorden. Deze workflows kunnen met onze digitale bouwstenen worden geautomatiseerd, waarna de meer routinematige juridische diensten op basis van selfservice beschikbaar kunnen worden gemaakt. Zowel interne als externe klanten geef je op die manier toegang tot advies, gestandaardiseerde contracten en antwoorden op veelgestelde vragen.’

Werken jullie momenteel aan een nieuw product?

‘We releasen voortdurend nieuwe features en updates waarbij we de feedback die we van onze klanten ontvangen als uitgangspunt nemen. Een voorbeeld hiervan is dat juridische teams nu een eigen chatbot kunnen bouwen waarmee ze veelvoorkomende vragen en verzoeken beter kunnen managen.’

‘Het recht is niet klaar voor digitale discriminatie’

Computers en andere slimme systemen maken steeds vaker geautomatiseerde beslissingen over mensen. Deze ‘digitale differentiatie’ wordt ingezet door webwinkels, de overheid en tal van andere partijen. Daarbij ontstaat het risico op nieuwe vormen van discriminatie, waarbij bevolkingsgroepen benadeeld worden. Dat stelt Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en recht aan de

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Tech & Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? Q&A met Bryter: ‘Lego voor juristen’

In 2018 richtten Michael Grupp (foto), Micha-Manuel Bues en Michael Hübl (foto) in Berlijn het legal tech bedrijf BRYTER op. In hun vorige rollen als advocaat en ondernemer zagen ze de enorme behoefte aan gebruiksvriendelijke automatiseringssoftware en creëerden een no-code service automation platform waarmee juristen zelf digitale applicaties kunnen bouwen. De Jurist benaderde Bryter om meer te weten te komen over hun tools en de toepassing hiervan.

Waar is in jullie ervaring onder juristen de meeste vraag naar?

‘Er bestaat vooral behoefte aan het automatiseren van veelvoorkomende werkzaamheden die – nog steeds – handmatig moeten worden gedaan. Daar gaat vaak enorm veel tijd aan verloren, nog los van dat het risico op het maken van fouten hierin vrij groot is. Deze repetitieve, vaak terugkerende klussen zijn veelal eenvoudig te standaardiseren en automatiseren. Dat scheelt tijd en ook een hoop frustratie.’

Hoe kan Bryter juristen helpen met hun werkzaamheden?

‘Wij stellen advocaten en bedrijfsjuristen in staat om zelf digitale applicaties te bouwen en in gebruik te nemen, zonder dat hier programmeervaardigheden voor nodig zijn. Bryter wordt ook wel “Lego voor juristen” genoemd omdat het de digitale bouwstenen biedt waarmee repetitieve beslissingen en juridische workflows eenvoudig kunnen worden geautomatiseerd.

Hoeveel kantoren en bedrijven werken er al met jullie Legostenen?

‘Wereldwijd wordt momenteel door meer dan 100 advocatenkantoren en bedrijfsjuridische afdelingen gebruikgemaakt van Bryter. Denk hierbij aan counsels bij McDonalds, ING en Tech Data, en professionele servicekantoren als Deloitte, PwC en KPMG. Wat advocatenkantoren betreft mogen we onder meer Simmons & Simmons, Ashurst, Addleshaw Goddard en Hogan Lovells tot onze klanten rekenen.’

Heb je speciale software nodig en kunnen ook kleinere ondernemingen bij jullie terecht?

‘Het enige dat je nodig hebt, is een webbrowser zodat je kunt inloggen. Het hele platform is volledig cloud based. Zowel voor kleine als grotere ondernemingen bieden we een kosteneffectieve oplossing. Je kunt instappen op een voor jou geschikt niveau en als je bedrijf groeit, kun je naar wens opschalen. Doordat we een oplossing bieden waarmee juristen gelijk van alles kunnen regelen – document-, beslissings- en workflowautomatisering én de tools om selfservicetoepassingen te bouwen, allemaal met toegang tot out-of-the-box integraties – is het ook gelijk een investering die veel toegevoegde waarde biedt.’

Hoe werkt complexe documentautomatisering in combinatie met een juridische workflow?

‘Een dagelijks terugkerend onderdeel in de werkzaamheden van elk juridisch team is het beoordelen, onderhandelen, wijzigen en uitvoeren van contracten. Met Bryter wordt de volledige functionaliteit van documentautomatisering gecombineerd met een krachtige “beslissingsmotor”, waardoor de hele juridische workflow wordt gestroomlijnd. Om een voorbeeld te geven: voor non-disclosure agreements (NDA’s) gebruiken juridische teams bijvoorbeeld de visuele “drag-and-drop” editor om snel en eenvoudig een workflow te creëren die het maken en ondertekenen van NDA’s automatiseert. Technologieën zoals e-signing worden hierin geïntegreerd en vervolgens wordt alles geüpload naar het relevante documentbeheersysteem.’

Kunnen jullie een voorbeeld geven van wat voor juridische teams nog meer mogelijk is?

‘Juridische teams moeten tientallen binnenkomende verzoeken om hulp filteren, beheren en beantwoorden. Deze workflows kunnen met onze digitale bouwstenen worden geautomatiseerd, waarna de meer routinematige juridische diensten op basis van selfservice beschikbaar kunnen worden gemaakt. Zowel interne als externe klanten geef je op die manier toegang tot advies, gestandaardiseerde contracten en antwoorden op veelgestelde vragen.’

Werken jullie momenteel aan een nieuw product?

‘We releasen voortdurend nieuwe features en updates waarbij we de feedback die we van onze klanten ontvangen als uitgangspunt nemen. Een voorbeeld hiervan is dat juridische teams nu een eigen chatbot kunnen bouwen waarmee ze veelvoorkomende vragen en verzoeken beter kunnen managen.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.