LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Tech &
Legal Tech:

Wat is er te koop in legal tech? Q&A met Fleur de Roos van Legalloyd

Er is veel aanbod op het gebied van legal tech en dat maakt het soms lastig om door de bomen het bos te zien. In gesprekken met initiatiefnemers onderzoekt de Jurist wat zoal (on)mogelijk is, en belicht daarbij – naast een product of dienst – ook het legal tech bedrijf zelf. Deze week : Legalloyd. Fleur de Roos, Chief Operating Officer (COO) en advocaat licht toe wat het bedrijf doet, en waarom.

Waarin onderscheiden jullie je van overige aanbieders van legal tech?

‘Wat ons onderscheidt is dat wij geïntegreerde dienstverlening aanbieden. Daarmee bedoel ik dat we zowel legal tech als specialistische juridische diensten leveren, en dat als enige ook combineren. Al onze advocaten werken bovendien zelf met de door ons ontwikkelde software en kennen deze producten door en door. Zodoende weten ze waar ze het over hebben in een gesprek met de klant. We slijten geen softwareproducten, maar bieden onze klanten passende oplossingen.’

Ik begrijp dat de advocaten zelf ook programmeren. Betekent dit dat jullie custom made oplossingen kunnen bouwen?

‘Dat kunnen we zeker en zo hebben we bijvoorbeeld een legal flow systeem gebouwd. Dat moet je overigens niet sec zien als contract management, maar echt als een automatisering van het hele proces. De afdeling legal hoeft hierbij alleen nog een snelle check te doen of de mensen van sales alles juist hebben ingevuld; ze vinken dit af, zetten een handtekening en klaar. Een stuk sneller dan contracten met leveranciers in Word documentjes waarvoor allerlei verschillende templates worden gebruikt en waarvan nooit helder is wat de juiste versie is. Ons legal flow systeem biedt veel meer gebruiksgemak voor iedereen in de onderneming, en ook zeker voor legal.’

‘Wij hebben specialismes in huis waar je als legal counsel mee te maken kunt hebben. Naast ondernemingsrecht bijvoorbeeld ook financieel recht en insolventierecht.’

Zijn al jullie producten zo gebruiksvriendelijk?

‘User experience staat bij ons heel hoog in het vaandel. Wij hebben veel klanten die echt van de nieuwe generatie zijn – om het zo maar te zeggen – en die eigenlijk ook niks anders meer willen. Die zitten bijvoorbeeld niet te wachten op een ellenlang telefoongesprek met een advocaat waarbij duizend vragen worden gesteld en de teller al die tijd doorloopt. Zij willen liever in een online omgeving de benodigde gegevens inkloppen en aan de slag gaan. Dat is wel iets waarin de juridische dienstverlening in het algemeen nog heel erg achterloopt, maar het is een kwestie van tijd voordat niemand meer accepteert dat het gaat zoals het nu nog gaat.’

‘We besteden bij Legalloyd echt tijd aan het neerzetten van onze cultuur. We denken na over wie we zijn en waarom we zijn wie we zijn. Ik denk dat van oudsher advocatenkantoren zich al snel vereenzelvigen met de inhoud van het werk dat ze doen maar zich bijvoorbeeld niet afvragen waarom ze op aarde zijn. Dat is dus iets waar wij in ieder geval wel mee bezig zijn: het nut van ons bestaan (als bedrijf) en wat onze bijdrage is aan de maatschappij. Ik denk trouwens dat elk bedrijf zich dat – zeker in deze tijd – zou moeten afvragen, al is het maar omdat je dan zelf elke dag met veel plezier aan de slag kan gaan met iets waarin je gelooft. Dit zou ik alle juristen ook willen meegeven: als je wilt dat de sector vooruitkomt, dan moet je bij je eigen groep beginnen. Ga er samen voor zitten en zorg dat iedereen blij is met de uitkomst.’

Jullie klanten zijn hoofdzakelijk bedrijven, kun je een voorbeeld geven van wat zij via jullie regelen?

‘Ons platform is heel transparant wat betreft kosten. Ook general counsels van grote bedrijven hebben naast de ingewikkelder zaken vaak wat meer eenvoudige werkzaamheden die moeten worden verricht. Wij kunnen in beide gevallen helpen. We helpen nu bijvoorbeeld een groot concern met de corporate housekeeping van hun bv’s. Voor alle juridische handelingen rondom de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en de jaarrekeningen kun je een dure advocaat inhuren, maar dit soort zaken zijn ook door een junior jurist laten regelen met behulp van onze software.’

Waar kan een bedrijfsjurist nog meer voordeel bij hebben?

‘Wij hebben specialismes in huis waar je als legal counsel mee te maken kunt hebben. Naast ondernemingsrecht bijvoorbeeld ook financieel recht en insolventierecht. Naast het voordelig regelen van laagdrempelige zaken, kunnen zij ook bij ons ook terecht met een lastig vraagstuk. Wij denken ook dat steeds meer bedrijven in de toekomst op zoek zullen gaan naar deze combinatie. Het bedrijfsleven van nu wil op allerlei fronten geholpen worden en graag ook door één partij die al alle informatie over hen heeft.’

Werken jullie met een abonnement en wat zijn de kosten?

‘Wij bieden twee abonnementen aan waarbij je toegang hebt tot onze software en in die software-omgeving kun je zelf contracten genereren. Het gaat dan om laagdrempelige contracten waarvoor je liever niet uurtje-factuurtje betaalt. Vanuit die omgeving kun je ook contact opnemen met juristen en advocaten via een helpdesk, een chat, en je kan ons ook gewoon bellen. Voor het instapmodel betaal je €29 per maand en de geavanceerdere versie – inclusief laagdrempelige toegang tot onze advocaten – kost €49 per maand.’

Hoe zie jij de toekomst van legal tech?

‘Het aanbod van legal tech kan een beetje gefragmenteerd overkomen. Er is van alles op de markt maar wat is nou de grote vernieuwing? Daarin is iedereen nog een beetje zoekende en dat vind ik fascinerend om te volgen. Het probleem is momenteel ook dat er een heleboel aanbieders zijn die allemaal een heel klein stukje van de puzzel aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld een prachtige tool aanschaffen voor de ondertekening van een stuk, maar that’s it. Ik denk dat het belangrijk is zaken te integreren. Een klant wil de simpele dingen voordelig regelen en automatiseren maar wil ook – als een instantie eenmaal allerlei informatie over diens bedrijf heeft – met lastige vraagstukken bij die partij kunnen aankloppen en met hoogopgeleide professionals praten.’

Het bieden van gemak?

‘Ja, en dat proberen wij bijvoorbeeld ook te doen met de contracten die je kan in onze online omgeving kunt genereren. Ons uitgangspunt is conscious contracting, waarbij we op zoek gaan naar een taal die voor iedereen begrijpelijk is. Het hoeft allemaal niet meer zo ingewikkeld, waarbij alles wordt uitgespeld en opgeschreven. Met common sense zoeken naar de common ground in plaats van alle uitzonderingen – en ook de uitzonderingen daar weer op – te gaan uitwerken. Dat zou niet moeten hoeven en wij streven in onze modellen dan ook eenvoud, helderheid en gemak na.’

Facebookfittie: uitlatingen deels rechtmatig, deels onrechtmatig

Ze houden zich bezig met de tijdelijke opvang van konijnen: Chews & Shelters enerzijds, en Konijnenherberg en Stichting K’nijn & Ko anderzijds. De twee laatstgenoemden melden op Facebook dat het bij Chews & Shelters niet pluis is: te kleine kooien en slechte verzorging. De voorzieningenrechter staat veel meningen toe, maar

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Tech & Legal Tech:

Wat is er te koop in legal tech? Q&A met Fleur de Roos van Legalloyd

Er is veel aanbod op het gebied van legal tech en dat maakt het soms lastig om door de bomen het bos te zien. In gesprekken met initiatiefnemers onderzoekt de Jurist wat zoal (on)mogelijk is, en belicht daarbij – naast een product of dienst – ook het legal tech bedrijf zelf. Deze week : Legalloyd. Fleur de Roos, Chief Operating Officer (COO) en advocaat licht toe wat het bedrijf doet, en waarom.

Waarin onderscheiden jullie je van overige aanbieders van legal tech?

‘Wat ons onderscheidt is dat wij geïntegreerde dienstverlening aanbieden. Daarmee bedoel ik dat we zowel legal tech als specialistische juridische diensten leveren, en dat als enige ook combineren. Al onze advocaten werken bovendien zelf met de door ons ontwikkelde software en kennen deze producten door en door. Zodoende weten ze waar ze het over hebben in een gesprek met de klant. We slijten geen softwareproducten, maar bieden onze klanten passende oplossingen.’

Ik begrijp dat de advocaten zelf ook programmeren. Betekent dit dat jullie custom made oplossingen kunnen bouwen?

‘Dat kunnen we zeker en zo hebben we bijvoorbeeld een legal flow systeem gebouwd. Dat moet je overigens niet sec zien als contract management, maar echt als een automatisering van het hele proces. De afdeling legal hoeft hierbij alleen nog een snelle check te doen of de mensen van sales alles juist hebben ingevuld; ze vinken dit af, zetten een handtekening en klaar. Een stuk sneller dan contracten met leveranciers in Word documentjes waarvoor allerlei verschillende templates worden gebruikt en waarvan nooit helder is wat de juiste versie is. Ons legal flow systeem biedt veel meer gebruiksgemak voor iedereen in de onderneming, en ook zeker voor legal.’

‘Wij hebben specialismes in huis waar je als legal counsel mee te maken kunt hebben. Naast ondernemingsrecht bijvoorbeeld ook financieel recht en insolventierecht.’

Zijn al jullie producten zo gebruiksvriendelijk?

‘User experience staat bij ons heel hoog in het vaandel. Wij hebben veel klanten die echt van de nieuwe generatie zijn – om het zo maar te zeggen – en die eigenlijk ook niks anders meer willen. Die zitten bijvoorbeeld niet te wachten op een ellenlang telefoongesprek met een advocaat waarbij duizend vragen worden gesteld en de teller al die tijd doorloopt. Zij willen liever in een online omgeving de benodigde gegevens inkloppen en aan de slag gaan. Dat is wel iets waarin de juridische dienstverlening in het algemeen nog heel erg achterloopt, maar het is een kwestie van tijd voordat niemand meer accepteert dat het gaat zoals het nu nog gaat.’

‘We besteden bij Legalloyd echt tijd aan het neerzetten van onze cultuur. We denken na over wie we zijn en waarom we zijn wie we zijn. Ik denk dat van oudsher advocatenkantoren zich al snel vereenzelvigen met de inhoud van het werk dat ze doen maar zich bijvoorbeeld niet afvragen waarom ze op aarde zijn. Dat is dus iets waar wij in ieder geval wel mee bezig zijn: het nut van ons bestaan (als bedrijf) en wat onze bijdrage is aan de maatschappij. Ik denk trouwens dat elk bedrijf zich dat – zeker in deze tijd – zou moeten afvragen, al is het maar omdat je dan zelf elke dag met veel plezier aan de slag kan gaan met iets waarin je gelooft. Dit zou ik alle juristen ook willen meegeven: als je wilt dat de sector vooruitkomt, dan moet je bij je eigen groep beginnen. Ga er samen voor zitten en zorg dat iedereen blij is met de uitkomst.’

Jullie klanten zijn hoofdzakelijk bedrijven, kun je een voorbeeld geven van wat zij via jullie regelen?

‘Ons platform is heel transparant wat betreft kosten. Ook general counsels van grote bedrijven hebben naast de ingewikkelder zaken vaak wat meer eenvoudige werkzaamheden die moeten worden verricht. Wij kunnen in beide gevallen helpen. We helpen nu bijvoorbeeld een groot concern met de corporate housekeeping van hun bv’s. Voor alle juridische handelingen rondom de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en de jaarrekeningen kun je een dure advocaat inhuren, maar dit soort zaken zijn ook door een junior jurist laten regelen met behulp van onze software.’

Waar kan een bedrijfsjurist nog meer voordeel bij hebben?

‘Wij hebben specialismes in huis waar je als legal counsel mee te maken kunt hebben. Naast ondernemingsrecht bijvoorbeeld ook financieel recht en insolventierecht. Naast het voordelig regelen van laagdrempelige zaken, kunnen zij ook bij ons ook terecht met een lastig vraagstuk. Wij denken ook dat steeds meer bedrijven in de toekomst op zoek zullen gaan naar deze combinatie. Het bedrijfsleven van nu wil op allerlei fronten geholpen worden en graag ook door één partij die al alle informatie over hen heeft.’

Werken jullie met een abonnement en wat zijn de kosten?

‘Wij bieden twee abonnementen aan waarbij je toegang hebt tot onze software en in die software-omgeving kun je zelf contracten genereren. Het gaat dan om laagdrempelige contracten waarvoor je liever niet uurtje-factuurtje betaalt. Vanuit die omgeving kun je ook contact opnemen met juristen en advocaten via een helpdesk, een chat, en je kan ons ook gewoon bellen. Voor het instapmodel betaal je €29 per maand en de geavanceerdere versie – inclusief laagdrempelige toegang tot onze advocaten – kost €49 per maand.’

Hoe zie jij de toekomst van legal tech?

‘Het aanbod van legal tech kan een beetje gefragmenteerd overkomen. Er is van alles op de markt maar wat is nou de grote vernieuwing? Daarin is iedereen nog een beetje zoekende en dat vind ik fascinerend om te volgen. Het probleem is momenteel ook dat er een heleboel aanbieders zijn die allemaal een heel klein stukje van de puzzel aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld een prachtige tool aanschaffen voor de ondertekening van een stuk, maar that’s it. Ik denk dat het belangrijk is zaken te integreren. Een klant wil de simpele dingen voordelig regelen en automatiseren maar wil ook – als een instantie eenmaal allerlei informatie over diens bedrijf heeft – met lastige vraagstukken bij die partij kunnen aankloppen en met hoogopgeleide professionals praten.’

Het bieden van gemak?

‘Ja, en dat proberen wij bijvoorbeeld ook te doen met de contracten die je kan in onze online omgeving kunt genereren. Ons uitgangspunt is conscious contracting, waarbij we op zoek gaan naar een taal die voor iedereen begrijpelijk is. Het hoeft allemaal niet meer zo ingewikkeld, waarbij alles wordt uitgespeld en opgeschreven. Met common sense zoeken naar de common ground in plaats van alle uitzonderingen – en ook de uitzonderingen daar weer op – te gaan uitwerken. Dat zou niet moeten hoeven en wij streven in onze modellen dan ook eenvoud, helderheid en gemak na.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.