LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Tech &
Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? Q&A met Wendy Bogers van Ligo

Technologie kan worden ingezet om processen te vereenvoudigen en te automatiseren. Bij Ligo vormt technologie de sleutel om het regelen van juridische zaken laagdrempelig en eenvoudig te maken. In eerste instantie werd de focus hierbij gelegd op het helpen van startende ondernemers. Intussen hebben de legal solutions van Ligo hun weg ook gevonden naar grote bedrijven en kantoren. Oprichter en eigenaar Wendy Bogers liet de advocatuur achter zich om Ligo te starten.

Je hebt je carrière als advocaat vaarwel gezegd om Ligo op te richten. Waarom heb je die keuze gemaakt?

‘Ik moet zeggen dat ik niet heel lang over die overstap heb nagedacht. Op een gegeven moment heb ik besloten dat ik het risicomijdende van de advocatuur achter me wilde laten. Bovendien wilde ik iets veranderen – vereenvoudigen vooral – in hoe mensen juridische zaken kunnen regelen. Dat ik dat het beste als ondernemer kon doen, stond voor mij vast. Ik heb toen Ligo opgericht omdat ik – met name startende – ondernemers een plek wilde geven waar zij al hun juridische zaken zouden kunnen regelen. Daarbij moet je denken aan een self-service voor het opstellen van contracten en ook het eenvoudig inwinnen van advies bij advocaten. De allereerste stap naar een onderneming is echter het oprichten van een bedrijf en dat is waarmee Ligo is begonnen.’

Wat biedt Ligo momenteel zoal aan juridische oplossingen?

‘Momenteel zitten we in een overgangssituatie waarbij we zowel aan de voor- als aan de achterzijde vernieuwingen aan het doorvoeren zijn voor onze juridische oplossingen. Op dit moment is het oprichten van een onderneming nog heel prominent op de website aanwezig, maar we bieden veel meer aan. We groeien mee met onze klanten. Oplossingen zoals het maken, delen, online laten ondertekenen en managen van documenten worden na de start van een onderneming belangrijk. Op deze juridische oplossingen komt meer de focus op te liggen. Door het digitaliseren en automatiseren van alle processen kan alles gemakkelijk online geregeld worden.’

Hoe helpen jullie oplossingen bedrijfsjuristen in hun dagelijkse werkzaamheden?

‘We digitaliseren de gehele levenscyclus van contracten, waarbij we processen hebben vereenvoudigd en gestroomlijnd. Hierdoor kunnen zij veel makkelijker alle contracten binnen een organisatie managen, waar ook een flinke tijdsbesparing mee gemoeid is. Als je kijkt naar contractmanagement dan bieden we bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het aanleggen van een approval flow voor juridische contracten. Dat is handig wanneer je een contract hebt gemaakt dat bijvoorbeeld eerst nog langs iemand van management moet voor een akkoord. Daarnaast bieden wij geavanceerde mogelijkheden om de toegang te regelen tot alles wat je binnen ons systeem opslaat, op individueel en op teamniveau. Met integraties kunnen systemen die al gebruikt worden bovendien worden gekoppeld aan je account bij ons.’

Hoe gebruiksvriendelijk zijn al deze oplossingen?

‘Ons uitgangspunt is eenvoud voor het gebruik. De uitdaging is om dit vast te houden bij het toevoegen van extra features en daarmee de gebruiksmogelijkheden uit te breiden. De basis is echter simpel: wij richten ons namelijk niet alleen op de jurist die verantwoordelijk is voor het managen van contracten, maar ook op de startende ondernemer die bij ons een BV opricht en vervolgens een set aan contracten nodig heeft. Om alles zo laagdrempelig mogelijk te houden hebben we intern iemand in dienst die ervoor verantwoordelijk is de gehele klantreis voortdurend te analyseren en te zorgen dat alles soepel en gemakkelijk verloopt.’

En met welke kosten dienen gebruikers rekening te houden?

‘Je kunt als klant als het ware meegroeien en je pakket aanpassen naarmate de behoefte binnen je bedrijf groeit. Binnenkort kun je gratis starten om rustig rond te kijken en de voordelen ervaren. Het start dan ook bij een gratis variant, en dat loopt op naar duurdere pakketten voor grotere bedrijven. Je betaalt per user. Bij de grotere bedrijven zijn integraties soms nodig met systemen die ze al gebruiken, zoals een CRM systeem. Dan wordt het uiteraard iets duurder maar om je een idee te geven: je kunt al voor twintig euro per maand per gebruiker van vele voordelen van ons platform gebruikmaken.’

Wat heb je nodig om te starten?

‘Je hoeft zelf geen speciale software aan te schaffen of te installeren. Op ons platform is alle software te vinden. Zo worden automatisch documenten en contracten gegenereerd door beantwoording van een vragenlijst. Als je een contract nodig hebt, kan je dit bij ons vinden. Als je zelf al templates hebt, iets wat vooral bij bedrijfsjuristen het geval is, kun je deze toevoegen aan het systeem zodat je efficiënt contacten kunt genereren. Daarnaast kun je andere software integreren met ons systeem.’

Je gaf eerder aan dat jullie vernieuwingen aan het doorvoeren zijn, kun je hiervan een voorbeeld geven?

‘Naast de website – die er over een week of drie compleet anders uit zal zien – zijn we aan de achterzijde flink aan het ontwikkelen. We hebben ons development team recent verachtvoudigd en voor de notarissen hebben we nu een volledig nieuw dashboard ontwikkeld. Hiermee kunnen ze straks nog eenvoudiger communiceren met ons en met de klant.’

Kun je iets meer vertellen over wat jullie platform voor notarissen kan betekenen?

‘Het helpt ze in de eerste plaats aan veel klanten want met ons platform hebben we een groot bereik. We maken het met online vragenlijsten laagdrempelig voor mensen om een notariële dienst af te nemen. Daarnaast zijn notarissen veel minder tijd kwijt aan een zaak. Werkzaamheden die normaal gesproken handmatig worden verricht, zijn geautomatiseerd. Dan gaat het met name over werkzaamheden die van administratieve aard zijn en de hele communicatie met de klant over wat precies nodig is en wat gedaan moet worden. De inhoud blijft bij de notaris. Ook niet geheel onbelangrijk is dat Europese wetgeving bepaalt dat notarissen per augustus dit jaar een BV oprichting 100% digitaal moeten kunnen aanbieden. Dat is een grote uitdaging voor het notariaat en onze software kan daarvoor worden gebruikt.’

Facebookfittie: uitlatingen deels rechtmatig, deels onrechtmatig

Ze houden zich bezig met de tijdelijke opvang van konijnen: Chews & Shelters enerzijds, en Konijnenherberg en Stichting K’nijn & Ko anderzijds. De twee laatstgenoemden melden op Facebook dat het bij Chews & Shelters niet pluis is: te kleine kooien en slechte verzorging. De voorzieningenrechter staat veel meningen toe, maar

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Tech & Legal Tech:

Wat is er te koop in Legal Tech? Q&A met Wendy Bogers van Ligo

Technologie kan worden ingezet om processen te vereenvoudigen en te automatiseren. Bij Ligo vormt technologie de sleutel om het regelen van juridische zaken laagdrempelig en eenvoudig te maken. In eerste instantie werd de focus hierbij gelegd op het helpen van startende ondernemers. Intussen hebben de legal solutions van Ligo hun weg ook gevonden naar grote bedrijven en kantoren. Oprichter en eigenaar Wendy Bogers liet de advocatuur achter zich om Ligo te starten.

Je hebt je carrière als advocaat vaarwel gezegd om Ligo op te richten. Waarom heb je die keuze gemaakt?

‘Ik moet zeggen dat ik niet heel lang over die overstap heb nagedacht. Op een gegeven moment heb ik besloten dat ik het risicomijdende van de advocatuur achter me wilde laten. Bovendien wilde ik iets veranderen – vereenvoudigen vooral – in hoe mensen juridische zaken kunnen regelen. Dat ik dat het beste als ondernemer kon doen, stond voor mij vast. Ik heb toen Ligo opgericht omdat ik – met name startende – ondernemers een plek wilde geven waar zij al hun juridische zaken zouden kunnen regelen. Daarbij moet je denken aan een self-service voor het opstellen van contracten en ook het eenvoudig inwinnen van advies bij advocaten. De allereerste stap naar een onderneming is echter het oprichten van een bedrijf en dat is waarmee Ligo is begonnen.’

Wat biedt Ligo momenteel zoal aan juridische oplossingen?

‘Momenteel zitten we in een overgangssituatie waarbij we zowel aan de voor- als aan de achterzijde vernieuwingen aan het doorvoeren zijn voor onze juridische oplossingen. Op dit moment is het oprichten van een onderneming nog heel prominent op de website aanwezig, maar we bieden veel meer aan. We groeien mee met onze klanten. Oplossingen zoals het maken, delen, online laten ondertekenen en managen van documenten worden na de start van een onderneming belangrijk. Op deze juridische oplossingen komt meer de focus op te liggen. Door het digitaliseren en automatiseren van alle processen kan alles gemakkelijk online geregeld worden.’

Hoe helpen jullie oplossingen bedrijfsjuristen in hun dagelijkse werkzaamheden?

‘We digitaliseren de gehele levenscyclus van contracten, waarbij we processen hebben vereenvoudigd en gestroomlijnd. Hierdoor kunnen zij veel makkelijker alle contracten binnen een organisatie managen, waar ook een flinke tijdsbesparing mee gemoeid is. Als je kijkt naar contractmanagement dan bieden we bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het aanleggen van een approval flow voor juridische contracten. Dat is handig wanneer je een contract hebt gemaakt dat bijvoorbeeld eerst nog langs iemand van management moet voor een akkoord. Daarnaast bieden wij geavanceerde mogelijkheden om de toegang te regelen tot alles wat je binnen ons systeem opslaat, op individueel en op teamniveau. Met integraties kunnen systemen die al gebruikt worden bovendien worden gekoppeld aan je account bij ons.’

Hoe gebruiksvriendelijk zijn al deze oplossingen?

‘Ons uitgangspunt is eenvoud voor het gebruik. De uitdaging is om dit vast te houden bij het toevoegen van extra features en daarmee de gebruiksmogelijkheden uit te breiden. De basis is echter simpel: wij richten ons namelijk niet alleen op de jurist die verantwoordelijk is voor het managen van contracten, maar ook op de startende ondernemer die bij ons een BV opricht en vervolgens een set aan contracten nodig heeft. Om alles zo laagdrempelig mogelijk te houden hebben we intern iemand in dienst die ervoor verantwoordelijk is de gehele klantreis voortdurend te analyseren en te zorgen dat alles soepel en gemakkelijk verloopt.’

En met welke kosten dienen gebruikers rekening te houden?

‘Je kunt als klant als het ware meegroeien en je pakket aanpassen naarmate de behoefte binnen je bedrijf groeit. Binnenkort kun je gratis starten om rustig rond te kijken en de voordelen ervaren. Het start dan ook bij een gratis variant, en dat loopt op naar duurdere pakketten voor grotere bedrijven. Je betaalt per user. Bij de grotere bedrijven zijn integraties soms nodig met systemen die ze al gebruiken, zoals een CRM systeem. Dan wordt het uiteraard iets duurder maar om je een idee te geven: je kunt al voor twintig euro per maand per gebruiker van vele voordelen van ons platform gebruikmaken.’

Wat heb je nodig om te starten?

‘Je hoeft zelf geen speciale software aan te schaffen of te installeren. Op ons platform is alle software te vinden. Zo worden automatisch documenten en contracten gegenereerd door beantwoording van een vragenlijst. Als je een contract nodig hebt, kan je dit bij ons vinden. Als je zelf al templates hebt, iets wat vooral bij bedrijfsjuristen het geval is, kun je deze toevoegen aan het systeem zodat je efficiënt contacten kunt genereren. Daarnaast kun je andere software integreren met ons systeem.’

Je gaf eerder aan dat jullie vernieuwingen aan het doorvoeren zijn, kun je hiervan een voorbeeld geven?

‘Naast de website – die er over een week of drie compleet anders uit zal zien – zijn we aan de achterzijde flink aan het ontwikkelen. We hebben ons development team recent verachtvoudigd en voor de notarissen hebben we nu een volledig nieuw dashboard ontwikkeld. Hiermee kunnen ze straks nog eenvoudiger communiceren met ons en met de klant.’

Kun je iets meer vertellen over wat jullie platform voor notarissen kan betekenen?

‘Het helpt ze in de eerste plaats aan veel klanten want met ons platform hebben we een groot bereik. We maken het met online vragenlijsten laagdrempelig voor mensen om een notariële dienst af te nemen. Daarnaast zijn notarissen veel minder tijd kwijt aan een zaak. Werkzaamheden die normaal gesproken handmatig worden verricht, zijn geautomatiseerd. Dan gaat het met name over werkzaamheden die van administratieve aard zijn en de hele communicatie met de klant over wat precies nodig is en wat gedaan moet worden. De inhoud blijft bij de notaris. Ook niet geheel onbelangrijk is dat Europese wetgeving bepaalt dat notarissen per augustus dit jaar een BV oprichting 100% digitaal moeten kunnen aanbieden. Dat is een grote uitdaging voor het notariaat en onze software kan daarvoor worden gebruikt.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.