Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel om ongerichte gokreclames te verbieden. Dat schrijft minister Weerwind van Rechtsbescherming vandaag in een reactie op door de Tweede Kamer aangenomen motie. Vooruitlopend op die aanpassing van de wet wil Weerwind al in juni het inzetten van rolmodellen – veelal voormalige voetballers – bij risicovolle kansspelen verbieden.
De Wet kansspelen op afstand is met het oog op bescherming van consumenten en verslavingspreventie tot stand gekomen, naast het voorkomen van fraude en witwassen. Om deze doelstellingen te behalen is een ‘belangrijke randvoorwaarde’ dat spelers van de illegale aanbieders naar legaal aanbod worden geleid, schrijft Weerwind. Het legale aanbod moet volgens hem attractief genoeg zijn om spelers bij illegaal aanbod weg te houden.
Tegelijk moet de bescherming van kwetsbare groepen binnen het legale aanbod voldoende gewaarborgd zijn. ‘Door de overvloedige reclames en het brede ongerichte bereik ervan zie ik die waarborgen in gevaar komen. Weliswaar zijn daar nog geen harde cijfers van – dat is vijf maanden na de marktopening ook nog niet te verwachten – wel zijn er duidelijke signalen afgegeven door onder andere verslavingszorg en (ex)verslaafden die moeite hebben met de grote hoeveelheid ongerichte reclame’, aldus de bewindsman.
Jongeren
Verder ziet hij in de beschikbare gegevens een trend dat met name jongeren interesse in gokken tonen en dit betreft juist een kwetsbare groep die hij wil beschermen. ‘Deze signalen zijn voor mij duidelijk en maken dat ik stappen zet om ervoor te zorgen dat reclame veel meer gericht is op mensen die al interesse hebben in kansspelen. In dit verband kijk ik ook naar aanvullende maatregelen om kwetsbare groepen zoals jongeren en (ex)verslaafden beter te beschermen. Daarnaast zal ik kijken hoe handhaving nog gerichter kan worden ingezet.’
In afwachting van de wetswijziging wil Weerwind er wel voor waken dat het reclameaanbod zich grotendeels verplaatst naar de online omgeving. ‘Daarom zal ik kijken naar mogelijkheden om een tijdsvenster voor online banners en video’s op te nemen in het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.’
Volgens Peter-Paul de Goeij, die als directeur van de Netherlands Online Gambling Association (NOGA) de belangen van grote buitenlandse gokbedrijven behartigt, heeft de branche dit over zichzelf afgeroepen. ‘Helaas zijn we er als industrie niet in geslaagd om die gepercipieerde lawine aan reclames te voorkomen’, zegt hij op BNR.
Klik hier voor de brief aan de Tweede Kamer