De eigenaren van deelautobedrijven MyWheels en Amber Mobility richten een nieuwe holding op. ‘De bestaande aandeelhouders zijn vertegenwoordigd met het doel om de gezamenlijke onderneming te laten groeien zonder daarbij de expertise van de zittende ondernemers en investeerders te verliezen.’
The Sharing Group, eigenaar van deelautobedrijf MyWheels, is groot-aandeelhouder geworden in autodeelplatform Amber. De aandeelhouders in Amber, waaronder BMW- en Mini-dealerholding Pala Group en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), krijgen ook aandelen in MyWheels Holding, zoals de gezamenlijke holding gaat heten.
Met andere woorden: de twee bedrijven gaan ‘de krachten bundelen’, zoals het heet in een persbericht van The Sharing Group. Met als belangrijkste doel ‘de komende jaren de zakelijke en particuliere markt van deelmobiliteit te bepalen’. De nieuwe combinatie, goed voor gezamenlijk bijna 3.000 deelauto’s, is dankzij deze fusie direct marktleider geworden op de Nederlandse markt, voor Greenwheels van Pon.
In de mobiliteitssector wordt al jaren gesproken van een trend van ‘bezit naar gebruik’, naar analogie van de ontwikkelingen in de IT-sector. In de IT is ‘gebruik’ in plaats van ‘bezit’ al vrijwel alomtegenwoordig. Gebruikers willen wel computers en softwareprogramma’s gebruiken, maar vinden het prima om diensten af te nemen via de ‘cloud’ in plaats van ze te kopen. Ze hebben meer zekerheid, gemak en keuzevrijheid dan vroeger. Zoveel rekenkracht en schijfruimte als ze willen (desnoods huren ze er wat bij), maar veel minder onderhoud dan met een standalone PC.
Ook de overstap van bezit naar gebruik van een auto biedt voordelen. Denk aan de service waarvan iemand gebruikmaakt die een deelauto huurt: geen omkijken meer naar het onderhoud van een auto, en een vervangende auto in geval van calamiteiten. Of denk aan de gespreide kosten: elke maand een klein bedrag overmaken naar een leasemaatschappij of andere aanbieder is voor veel gebruikers aantrekkelijker dan eenmalig een groot bedrag.
Frictieloos
Uiteraard zijn ‘gebruik’ in plaats van ‘bezit’ in de mobiliteitssector niet zo wijdverspreid als in de IT. Geen wonder, aangezien het vaste gebruik – met een piek in de ochtend en de namiddag – in woon-werkverkeer delen nu eenmaal lastig maakt. Toch valt niet uit te sluiten dat er een kentering gaande is. Zeker jongere mensen zijn te porren voor ‘gebruik’ in plaats van ‘bezit’. Volgens veel deskundigen is het ook toch echt de toekomst. ‘Beschikbaarheid van deelauto’s in de buurt is voor gebruikers van belang’, zegt ook een woordvoerder van The Sharing Group. ‘Zowel zakelijk als voor de consument.’
En om delen voor de gebruiker ‘frictieloos’ te maken, is het gemak van een goed werkende app en een deelauto in de buurt van groot belang. Samen kunnen MyWheels (dat zich vooral richt op de particuliere markt) en Amber (vooral gericht op de zakelijke markt) beter aan die voorwaarden voldoen dan apart. Bovendien: ‘Grotere beschikbaarheid en zichtbaarheid heeft een versterkende werking op de vraag.’ Zowel de vraag van zakelijke gebruikers als van consumenten, denkt zij: ‘Het is juist de aanvulling van zakelijk op particulier gebruik. Op werkdagen wordt de auto gebruikt door de zakelijke gebruiker. Tijdens de avonden en weekenden met name de consument.’
Kracht van delen
Vandaar dus de fusie tussen de twee bedrijven om de transitie van autobezit naar -gebruik te versnellen.
MyWheels heeft in Nederland een vloot van 2.500 auto’s, mede dankzij de overname van ConnectCar in april en de overname van het deelplatform Juuve in oktober vorig jaar. Het bedrijf heeft ongeveer 240 duizend gebruikers. Het maakte onlangs bekend de vloot uit te breiden vijfduizend auto’s van Lightyear die op zonne-energie rijden.
Het kleinere Amber heeft een platform waarmee auto’s makkelijk kunnen worden gedeeld, met klanten als ABN Amro, KPN, Philips en Rabobank. Pala Group, eigendom van de Brabantse families Van Laarhoven en Van Doorne (van DAF) investeerde in 2018 fors in Amber.
Beide ondernemingen komen te vallen onder een nieuwe holding waar de bestaande aandeelhouders zijn vertegenwoordigd, om zo ‘de gezamenlijke onderneming te laten groeien zonder daarbij de expertise van de zittende ondernemers en investeerders te verliezen’. Amber en MyWheels komen te vallen onder een nieuwe holding waar de bestaande aandeelhouders zijn vertegenwoordigd, om zo ‘de gezamenlijke onderneming te laten groeien zonder daarbij de expertise van de zittende ondernemers en investeerders te verliezen’.
Amber heeft voor juridische ondersteuning gebruik heeft gemaakt van AKD en Zebra Legal. The Sharing Group werkte met Dommerholt advocaten in Zwolle, een kantoor dat The Sharing Group regelmatig inschakelt.