Bouwbedrijf Heijmans neemt Dynniq Energy over van Egeria. Daarmee verkoopt de investeringsmaatschappij weer een onderdeel van het voormalige Imtech. Met de overname wil het bedrijf naar eigen zeggen zijn positie ‘als integrale speler op de markt voor de aanleg en instandhouding van energie-infrastructuur’ versterken, laat het vrijdag weten.
Aangenomen dat de ACM haar goedkeuring eraan geeft, zal Heijmans Dynniq Energy overnemen. Voor Heijmans is de overname van Dynniq Energy – 100 medewerkers, omzet ruim € 30 mln – ‘een logische stap’ in de strategie om versneld te groeien in de markt voor transport en distributie van energie – toch al een groeimarkt nu Nederland een grote energietransitie wil maken, en er zwaardere elektriciteitsnetten moeten komen en warmtenetten moeten worden aangelegd.
Voor Dynniq Energy is Heijmans een goede partij om zich bij aan te sluiten aangezien de energietransitie ook (te) grote risico’s voor betrekkelijk kleine bedrijven als Dynniq oplevert. Dat zegt Mark Wetzels, partner bij investeringsmaatschappij Egeria. Dynniq heeft dan wel veel technische kennis in huis – Wetzels noemt AC/DC-spanning en mid/hoog voltage-engineering als expertiseterreinen – maar Heijmans is sterk in projectmanagement en systemengineering, en daarmee in het uitvoeren van grotere projecten. En: ‘Om mee te doen met de enorme trajecten die de energietransitie met zich meebrengt is een sterke partner als Heijmans belangrijk’, aldus Wetzels.
Gered van faillissement
Dynniq Energy is voortgekomen uit de divisie Traffic & Infra van Imtech. Toen dat bedrijf in 2015 op een faillissement afstevende, zijn veel onderdelen voor relatief weinig geld in handen gekomen van investeerders die snel konden handelen – met name private equity-partijen. Anders dan meer strategische partners, hadden zij geen weken de tijd nodig voor uitgebreide due diligence. Pon en Parcom Capital kochten samen bijvoorbeeld Imtech Marine, Endless kocht de Britse en Ierse onderdelen en Egeria kocht Traffic & Infra uit de boedel. ‘Doordat wij snel zekerheid konden bieden aan de crediteuren is het faillissement van Imtech T&I destijds afgewenteld.’
Egeria betaalde rond de €13 mln voor dit bedrijfsonderdeel, dat zich bezighield met systemen voor weg-, trein- en vaarverkeer. In 2014 zette Traffic & Infra bijna 390 miljoen euro per jaar om, er werkten ruim 2.000 mensen, grotendeels in Nederland. De divisie werd in 2016 omgedoopt tot Dynniq. Er kwam een nieuwe strategie, waarbij het bedrijf zich vooral richtte op de markten Mobility, Parking en Energy.
In de jaren daarop heeft Egeria verschillende brokstukken verkocht. Zo ging het bedrijfsonderdeel Rail naar Dura Vermeer en Water naar ICT Group – ‘kleine onderdelen die we hebben verkocht om versneld focus te krijgen’, aldus Wetzels. Vorig jaar nam de Oostenrijkse specialist in vervoerssystemen Swarco het grootste onderdeel Dynniq Mobility – 1.100 mensen – over van Egeria. Met de verkoop van Dynniq Energy blijft straks alleen WPS Parking over in de portefeuille van Egeria. Tot ook dat wordt verkocht, natuurlijk.
Pragmatisch Stek
Voor deze deal heeft Egeria juridisch advies ingewonnen van Stek, een advocatenkantoor dat zich laat voorstaan op z’n kennis van energierecht. Teamleider was Ruben Tros.
Wetzels is ‘erg tevreden’ over de dienstverlening van het kantoor: ‘Stek heeft Dynniq Groep geholpen om Dynniq Energy stand-alone te zetten in 2019. We wilde alle bedrijven zelfstandig laten functioneren met eigen directies en raden van advies/rvc’s. Omdat Stek deze kennis al had, waren ze nu weer een logische partner.’ De medewerkers van Stek zijn ‘pragmatisch’ en ‘denken mee om juridische risico’s te concretiseren en op te lossen’.