LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Mergers &
Acquisitions:

M&A-deal uitgelicht: LKQ Fource neemt Vakgarage over

De activiteiten van de franchiseformule Stichting Vakgarage worden overgenomen door LKQ Fource, een distributeur van onderdelen en toebehoren voor auto’s. De stichting blijft gewoon bestaan, maar er wordt geld vrijgemaakt om te kunnen uitgeven ten bate van de franchisenemers.

Vakgarage is de grootste franchiseformule voor onafhankelijke garagisten in Nederland. Onafhankelijk wil zeggen: niet gebonden aan een bepaalde autofabrikant of -merk. Vakgarage werd in mei 1991 geïntroduceerd door de toenmalige onderdelendistributeur Van Heck. Sinds 1994 is Vakgarage een zelfstandige stichting zonder winstoogmerk, die aangesloten garages ondersteunt in hun marketing, inkoop en andere diensten. Nu is Vakgarage overgenomen door LKQ Fource.

Het is een overname die is ingegeven is door de voortschrijdende ketenintegratie in de sector. De garage van vroeger verdwijnt. Klanten willen tenslotte niet meer alleen een auto kopen, ze willen een oplossing voor hun mobiliteitsvraagstukken. De zakelijke klant wil dat zijn werknemers met zo min mogelijk kopzorgen dagelijks op tijd op hun werk verschijnen – desgewenst met de trein, de fiets of een ander vervoermiddel. Zonder dat ze last hebben van de file of parkeerproblemen, en zonder ver te hoeven lopen door weer en wind.

Particulieren hebben weer andere behoeften, die mede afhangen van hun levensfase. Op jonge leeftijd willen ze misschien een fiets om naar school te kunnen, later een scooter of een motorfiets en dan een auto.

Goede autodealers en garagisten bewegen mee met de klant, en bieden een heel palet aan mobiliteitsvormen. Ze positioneren zich als ‘aanbieder van mobiliteit’. Dat betekent wel dat ze op veel meer terreinen actief moeten zijn, met meer producten en diensten. Producten en diensten die bovendien vaak aanzienlijk ingewikkelder zijn dan vroeger, vooral door de voortschrijdende digitalisering. De technologie ontwikkelt zich razendsnel. Denk alleen aan de opmars van de elektrische auto, of aan de komst van routenavigatiesystemen en allerlei functies die mogelijk zijn dankzij een internetverbinding. De auto is tegenwoordig een computer op wielen die voortdurend online verbinding heeft.

Lastig concurreren

Om in de hele, zich voortdurend vernieuwende mobiliteitsketen actief te zijn, moeten garagehouders enorme investeringen op zich nemen. Dit geldt zeker voor de onafhankelijke garages, zoals vertegenwoordigd door de Stichting Vakgarage. Zij moeten tenslotte van allerlei merken verstand hebben, in tegenstelling tot garages die slechts een enkele merk vertegenwoordigen. De concurrentie met die merkgebonden garages werd in de afgelopen jaren steeds lastiger.

Daarmee is meteen de belangrijkste reden voor Vakgarage om z’n lot te verbinden aan LKQ Fource aangestipt: om de investeringslast van die onafhankelijke garages dragelijker te maken en hun marktpositie te versterken.

Dat zegt Vishal Durgaram, die tot de overname de rol van voorzitter Stichting Vakgarage bekleedde en voor LKQ Fource verantwoordelijk wordt voor Vakgarage en de vergelijkbare organisatie Quality Garage in de Benelux en Frankrijk. ‘Doordat we ons aansluiten bij LKQ Fource hebben we een veel grotere inkoopkracht dan tot dusver. Verder zal de koopsom worden uitgegeven aan de franchisenemers. Niet uitgekeerd, maar aan hen uitgegeven.’

Hiertoe is een juridische kunstgreep uitgehaald. De Stichting Vakgarage blijft gewoon bestaan, maar krijgt het geld uit de verkoop twee BV’s die de stichting tot voor de overname exploiteerde, te weten Vakgarage Projekten en Vakgarage Professional, in beheer. ‘De stichting gaat dat geld vooral gebruiken voor marketing, waar de franchisenemers van profiteren.’

Enemy of the SPAC: Law Professor Takes Deal Sponsors to Court

Stanford Law Professor Michael Klausner toiled in academic obscurity for decades until 2020, when he wrote a paper slamming special purpose acquisition companies as a rip-off of everyday investors. Now he’s taking his newfound cache to Delaware Chancery Court. He’ll argue in a Friday hearing that blank-check company GigCapital3 Inc.

Lees Verder >

M&A deal uitgelicht: HAL doet bod Boskalis gestand

Investeerder HAL doet zijn bod op maritiem dienstverlener Boskalis gestand. Daarmee is de biedprijs van €33 euro per aandeel finaal. Inmiddels is 82,2 procent van de aandelen Boskalis aangemeld of in bezit van HAL. De biedingstermijn liep tot 7 september. Aandeelhouders die hun stukken nog niet hebben aangeboden kunnen dat

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Thema

Mergers & Acquisitions:

M&A-deal uitgelicht: LKQ Fource neemt Vakgarage over

De activiteiten van de franchiseformule Stichting Vakgarage worden overgenomen door LKQ Fource, een distributeur van onderdelen en toebehoren voor auto’s. De stichting blijft gewoon bestaan, maar er wordt geld vrijgemaakt om te kunnen uitgeven ten bate van de franchisenemers.

Vakgarage is de grootste franchiseformule voor onafhankelijke garagisten in Nederland. Onafhankelijk wil zeggen: niet gebonden aan een bepaalde autofabrikant of -merk. Vakgarage werd in mei 1991 geïntroduceerd door de toenmalige onderdelendistributeur Van Heck. Sinds 1994 is Vakgarage een zelfstandige stichting zonder winstoogmerk, die aangesloten garages ondersteunt in hun marketing, inkoop en andere diensten. Nu is Vakgarage overgenomen door LKQ Fource.

Het is een overname die is ingegeven is door de voortschrijdende ketenintegratie in de sector. De garage van vroeger verdwijnt. Klanten willen tenslotte niet meer alleen een auto kopen, ze willen een oplossing voor hun mobiliteitsvraagstukken. De zakelijke klant wil dat zijn werknemers met zo min mogelijk kopzorgen dagelijks op tijd op hun werk verschijnen – desgewenst met de trein, de fiets of een ander vervoermiddel. Zonder dat ze last hebben van de file of parkeerproblemen, en zonder ver te hoeven lopen door weer en wind.

Particulieren hebben weer andere behoeften, die mede afhangen van hun levensfase. Op jonge leeftijd willen ze misschien een fiets om naar school te kunnen, later een scooter of een motorfiets en dan een auto.

Goede autodealers en garagisten bewegen mee met de klant, en bieden een heel palet aan mobiliteitsvormen. Ze positioneren zich als ‘aanbieder van mobiliteit’. Dat betekent wel dat ze op veel meer terreinen actief moeten zijn, met meer producten en diensten. Producten en diensten die bovendien vaak aanzienlijk ingewikkelder zijn dan vroeger, vooral door de voortschrijdende digitalisering. De technologie ontwikkelt zich razendsnel. Denk alleen aan de opmars van de elektrische auto, of aan de komst van routenavigatiesystemen en allerlei functies die mogelijk zijn dankzij een internetverbinding. De auto is tegenwoordig een computer op wielen die voortdurend online verbinding heeft.

Lastig concurreren

Om in de hele, zich voortdurend vernieuwende mobiliteitsketen actief te zijn, moeten garagehouders enorme investeringen op zich nemen. Dit geldt zeker voor de onafhankelijke garages, zoals vertegenwoordigd door de Stichting Vakgarage. Zij moeten tenslotte van allerlei merken verstand hebben, in tegenstelling tot garages die slechts een enkele merk vertegenwoordigen. De concurrentie met die merkgebonden garages werd in de afgelopen jaren steeds lastiger.

Daarmee is meteen de belangrijkste reden voor Vakgarage om z’n lot te verbinden aan LKQ Fource aangestipt: om de investeringslast van die onafhankelijke garages dragelijker te maken en hun marktpositie te versterken.

Dat zegt Vishal Durgaram, die tot de overname de rol van voorzitter Stichting Vakgarage bekleedde en voor LKQ Fource verantwoordelijk wordt voor Vakgarage en de vergelijkbare organisatie Quality Garage in de Benelux en Frankrijk. ‘Doordat we ons aansluiten bij LKQ Fource hebben we een veel grotere inkoopkracht dan tot dusver. Verder zal de koopsom worden uitgegeven aan de franchisenemers. Niet uitgekeerd, maar aan hen uitgegeven.’

Hiertoe is een juridische kunstgreep uitgehaald. De Stichting Vakgarage blijft gewoon bestaan, maar krijgt het geld uit de verkoop twee BV’s die de stichting tot voor de overname exploiteerde, te weten Vakgarage Projekten en Vakgarage Professional, in beheer. ‘De stichting gaat dat geld vooral gebruiken voor marketing, waar de franchisenemers van profiteren.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.