Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV heeft logistiek adviesbureau Districon gekocht. Een overname die tekenend is voor de verbreding van de activiteiten van raadgevend ingenieursbureaus.
De typische ingenieur was vroeger iemand (een man) die in Delft had gestudeerd, en de rest van zijn leven kon teren op de kennis die hij daar had opgedaan. Hij hield zich bezig met rekenen en tekenen. Hij ontwierp tot in detail bruggen, wegen en machines.
Lang geleden. Ook het werk van de ingenieur wordt steeds verder gedigitaliseerd. Andere vaardigheden winnen aan belang. Hij moet veel sociaal vaardiger en communicatiever zijn vroeger, hij moet de softskills bezitten om met de klant en andere belanghebbenden te kunnen praten, hij moet beschikken over overredingskracht, lef, innovatiekracht en verandervermogen. De techneut van vroeger die leunde op zijn vakkennis is, kortom, uitgegroeid tot een technisch onderlegd adviseur.
Zo zien de grote ingenieursbureaus het tenminste graag. Zij zijn zich in de afgelopen decennia – zeker sinds de financiële crisis die in 2008 werd ingeluid – steeds sterker gaan richten op consultancy en projectmanagement, en azen tegenwoordig op opdrachten die vroeger vanzelfsprekend aan aannemers en systeemleveranciers werden toegekend.
Dit geldt zeker voor grote bureaus als Royal HaskoningDHV (1.600 werknemers). Dat rept op de eigen site van ‘samen met klanten en partners werken aan innovaties en slimme oplossingen voor een duurzamere toekomst. Met oplossingen waarin wij onze kennis als ingenieurs, ontwerpers en adviseurs combineren met software en technologie.’
Digital Twin
Die ‘oplossingen’ bestrijken een breed terrein, zo blijkt. Waar een ingenieursbureau zich van oudsher richt op technisch advies, houdt Royal HaskoningDHV zich net zo lief bezig met data-analyse of met logistieke zaken. Vaak in combinatie met elkaar. Zo wordt vaak simulatiesoftware gebruikt om een logistieke keten te modelleren (een ‘digital twin’) en allerlei scenario’s door te nemen. Op grond daarvan kan de werkelijke keten dan worden aangepast om kosten te besparen of de leverbetrouwbaarheid van goederen te vergroten.
De overnames van Royal HaskoningDHV in de afgelopen jaren weerspiegelen die verbreding van activiteiten. In het recente verleden nam het data-analisten Ambiental, Ynformed en Lanner over en nam het een meerderheidsbelang in Hydroinformatics Institute H2i. Ook kocht het Novius, een bureau dat bedrijven bij hun ‘digitale transformatie’ adviseert en adviesbureau ITP, dat zich vooral op duurzame mobiliteit richt.
Schot in de roos
Sinds de coronacrisis met z’n toenemende levertijden en prijsstijgingen van allerlei grondstoffen, halffabricaten en tal van onderdelen staan logistieke vraagstukken bij allerlei organisaties hoog op de agenda. De oorlog in Oekraïne heeft dat nog eens versterkt. Tot voor kort konden bedrijven er meestal wel vanuit gaan dat hun spullen er wel zouden zijn wanneer ze deze nodig hadden, ‘just in time’. Nu gaan ze vaak noodgedwongen over op ‘integrated business planning’, met aandacht voor ontwikkelingen in de hele keten. En winnen ze advies in bij gespecialiseerde bureaus. Wat dat betreft is de overname van Districon een schot in de roos: het adviesbureau (80 werknemers) is gespecialiseerd in het opzetten en verbeteren van logistieke stromen.
Niet dat de coronacrisis of de Oekraïne-oorlog een plotselinge koerswijziging heeft ingeluid, zegt een woordvoerder: ‘Met de overname versterkt Royal HaskoningDHV z’n logistieke tak. We deden al langer veel voor klanten als Flora Holland veilingen, aardappelproductenproducent Lamb Weston/Meijer en plantaardig vleesbedrijf Redefine Meat. Samen met Districon kunnen we onze klanten van A tot Z ondersteunen, van productieketen en investeringsstrategie tot en met ontwerp en realisatie van fabriek, magazijn en de besturing ervan.’
De twee bedrijven zijn namelijk ‘complementair’. Royal HaskoningDHV brengt vooral expertise in rondom technische en financiële haalbaarheid van productie- en distributielocaties en het ontwerp ervan. Districon brengt kennis in van logistieke netwerken, warehousing (pakhuizen/magazijnen), transport, (lucht)vracht, voorraadbeheer en planning voor klanten. Het moet leiden tot het ontstaan van een ‘supply chain & logistics powerhouse’.