Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van het dorp. Elke dag, na schooltijd, bewonderde ik ze in de etalage. Op de binnenzool ontcijferde ik ‘Le Chic Paris’. Een obsessie was geboren – ook voor Parijs overigens.
’s Avonds droomde ik mezelf trippelend in slaap. ’s Morgens zanikte ik mijn moeder gek; ik was écht toe aan nieuwe schoenen, en wel mét hak. Want: mijn vriendinnen hadden ze al, alleen ik niet. Mèh. Op een dag ging ze overstag. Toen ik op mijn eerste stiletto’s een rondje wankelde, schudde ze haar hoofd en keek meewarig.
Ik moest aan het voorval denken toen ik afgelopen week werd ontvangen voor een perspresentatie bij Christian Louboutin. Wie kent hem niet. Zonder publiciteitscampagnes veroverde de Fransman zo’n vijftien jaar geleden in rap tempo de wereld met duizelingwekkend hoge pumps, feilloos herkenbaar aan de scharlaken rode zolen. Een verkoopster vertelde me eens dat sommige klanten hun Loubi’s alleen droegen in de slaapkamer. ‘Schoenen zijn seks’, is niet voor niks een bekende uitspraak van de ontwerper.
Met ‘Loubies’ op het hoogtepunt van roem, probeerden veel merken een graantje mee te pikken van de hype, simpelweg door het roodverven van de zolen. Plagiaat. In 2010 vond Louboutin het tijd om actie te ondernemen, met een website: stopfake.christianlouboutin.com. De site rapporteerde adressen van websites die valse Louboutins verkochten, foto’s van neppers en een video waarop honderden paren valse Louboutins worden vernietigd.
Legal Blah Blah
Stopfake bestaat nog steeds; check Louboutin.com, ga naar het kopje Legal Blah Blah, klik op Stopfake en scrol door een eindeloze lijst met honderden meldingen van opgeteld tienduizenden nep Louboutin-artikelen. Niet eens alles is bijgeschreven op de lijst, de laatste melding is van 24 januari 2022 met een beslagname door de Zwitserse douane van 95 nepartikelen. In 2020 confisqueerde de Nederlandse douane 110 valse Louboutin producten.
Echter, wat Christian Louboutin nog altijd frustreert, is dat andere merken aan de haal kunnen gaan met zijn rode zolen. In april 2011 klaagde hij het Franse modehuis Yves Saint Laurent aan vanwege het gebruik van de rode zool. Opeens werd er serieus gezaagd aan de poten van het stiletto-imperium van Christian Louboutin.
De schoenontwerper eiste dat YSL een aantal schoenen met rode zolen uit de verkoop moest halen, hij vond dat rode zolen zijn handelsmerk waren, en begon een rechtszaak nadat Yves Saint Laurent een tussencollectie had uitgebracht met opnieuw vier modellen met rode zolen. Maar YSL gaf de rode zool niet zomaar op. Ook omdat het merk kon aantonen dat ze in de jaren zeventig al eens schoenen met rode zolen hadden verkocht.
Louboutin delfde het onderspit. Volgens rechter Victor Marrero van het Federal District Court in Manhattan kon Christian Louboutin vooralsnog niet genoeg aantonen waarom zijn rode zool handelsmerkbescherming verdient. Marrero: ‘Want in de mode-industrie speelt kleur een versierende en esthetische rol die essentieel is voor een gezonde concurrentie.’ Louboutin was diep teleurgesteld in de beslissing van de rechter. De verloren rechtszaak maakte sindsdien de weg vrij voor andere merken om hun slag te slaan met rode zolen.
Casual
Terug naar de Loubishow-presentatie afgelopen week, waar onder andere genderfluid plateau-laarsjes met tien centimeter hoge zolen stonden te shinen, hoorde ik het verrassende nieuws dat de verkoop in de Amsterdamse Louboutinwinkel – in tegenstelling tot alle andere wereldwijd – voor ruim zestig procent bestaat uit sneakers!
Het getal onderstreept weer eens de voorkeur van Nederlanders voor casual. Het is dan ook twijfelachtig dat de voorspelde comeback van de hak in Nederland voet aan de grond krijgt. Tenzij collectief het nadeel van gemakschoeisel indaalt: uitgezakte, verbrede wreven liggen op de loer. Het maakt het dragen van sierlijke pumps vrijwel onmogelijk.
Terugblikkend op mijn ontluikende hakkenobsessie: die stond natuurlijk symbool voor de hang naar een wild leven, uitgaan, jongens, glamour. Maar wild leven op sneakers? Sneakers zijn meer iets voor de day after.