LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Culturele Zaken:

Mode

Onzichtbare accessoire: parfum

Er was eens een jurist op de Zuidas. Ze genoot van haar werk, leefde haar droom. Toch was er één, niet onbelangrijk aspect dat haar tegenstond. De ongeschreven, nette kledingcodes. Ze ging er wel in mee, maar voelde zich hierdoor elke werkdag letterlijk benauwd, ja gevangen in hooggesloten blouses, perfect gesneden nette pakken en keurige hakken.

Liever wilde ze kleding dragen die haar persoonlijkheid onderstreepte. En ze wilde experimenteren, want dat is wat mode zo interessant maakt. Maar ze durfde niet. In haar hoofd spookte het idee dat als ze op haar werk verscheen in haar favoriete oversized Metallica hoodie, een Off_White jeans, haar voeten in Dr. Martens platforms, met neuspiercing en zonder make-up, dat ze dan door niemand meer serieus zou worden genomen.

Dus paste ze zich aan. Nogmaals, ze wist ze dat ze zich officieel nergens aan hoefde te houden, zoals wel degelijk bij best veel andere bedrijven. Ze wist dat Rituals –  grootgrutter in geurtjes – een tijdje geleden aangeklaagd was door een ex-werknemer omdat het bedrijf vrouwen verplichtte make-up te dragen. Het College voor de Rechten van de Mens oordeelde dat Rituals vrouwelijke medewerkers discrimineerde omdat zij op hun werk wel verplicht make-up op moesten en mannen niet. Het bedrijf had de voorschriften inmiddels aan gepast. Nogmaals, als jurist was ze vrij om te dragen wat ze wilde, maar de lef ontbrak. Ja, in die zin was ze best jaloers op Inez Weski.

Op een zaterdag, onderweg naar de bakker, viel haar oog op een nieuwe winkel. The  Perfumery, las ze op de ruit. In de etalage stond een man, omringd door flacons, pipetjes, een maatbeker en weegschaal. Fascinerend. Als gehypnotiseerd volgde ze hoe de handen van deze alchemist boven zijn materiaal dansten, hoe hij iets op een blotter sprayde en die naar zijn neus bracht. Hun blikken kruisten. De alchemist wenkte haar. Hij stelde zich voor als parfumeur, gespecialiseerd in persoonlijke parfums en gebood haar te gaan zitten. ‘Zeg niks. Ik ga een uniek parfum voor je maken.’

Hij monsterde haar nauwkeurig, van top – warrig blond haar – tot teen – afgetrapte Balenciaga sneakers. Daar tussenin droeg ze een roze bikerjack over een grofgebreid vest en een enkellange, wijde hippierok. De alchemist mixte en mengde en ondertussen vertelde hij over verschillende geurfamilies; van frisse chypres, zoete gourmands, warme houtachtigen en kruidige leergeuren. Maar wat haar in het bijzonder aansprak was dat hij parfum beschouwde als een onzichtbaar accessoire. Na een dik half uur rekende ze een ingepakt flesje af met de dwingende boodschap ‘thuis pas ruiken’.

Ze deed dat en was verrukt.

Maandag. Ze had zin in haar werk. Aangekomen op kantoor, stevende ze op haar bureau af, onderweg deed ze wat de alchemist haar had geadviseerd. Al lopend bevrijdde ze haar paardenstaart. Ze schudde haar hoofd, streek een hand door haar krullen. Door de ruimte verspreidde zich het parfum. Mysterieus, warm rokerig, een zweem van zachte vanille, eigenzinnige poederige viooltjes. Bijzonder.

Ondertussen groette ze haar collega’s. In tegenstelling tot anders keken ze op, roken ze nou iets? Zij had haar punt gemaakt, voelde zich bevrijd en gezien dankzij haar onzichtbare accessoire. En ze wist dat ze snel weer langs moest bij haar parfumeur om de andere kanten van haar persoonlijkheid te belichten.

Meer Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van

Lees verder >

Het perfecte pleitpak

In een van mijn vorige bijdragen raadde ik enkele duurzame basics aan, waaronder ‘een mooi pak’ voor vrouwen. Goed, een vage omschrijving is dat wel.

Lees verder >

Andere Culturele Zaken:

Muziek

Boeken

Varia

Tips

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Delen:

Culturele Zaken:

Mode

Handelsmerk: rood

Hakken zijn magisch. Ik was een jaar of veertien toen ik werd betoverd door een stel zwarte suède pumps, gespot in de enige schoenwinkel van het dorp. Elke dag, na schooltijd, bewonderde ik ze in de etalage. Op de binnenzool ontcijferde ik ‘Le Chic Paris’. Een obsessie was geboren – ook voor Parijs overigens.

’s Avonds droomde ik mezelf trippelend in slaap. ’s Morgens zanikte ik mijn moeder gek; ik was écht toe aan nieuwe schoenen, en wel mét hak. Want: mijn vriendinnen hadden ze al, alleen ik niet. Mèh. Op een dag ging ze overstag. Toen ik op mijn eerste stiletto’s een rondje wankelde, schudde ze haar hoofd en keek meewarig.

Ik moest aan het voorval denken toen ik afgelopen week werd ontvangen voor een perspresentatie bij Christian Louboutin. Wie kent hem niet. Zonder publiciteitscampagnes veroverde de Fransman zo’n vijftien jaar geleden in rap tempo de wereld met duizelingwekkend hoge pumps, feilloos herkenbaar aan de scharlaken rode zolen. Een verkoopster vertelde me eens dat sommige klanten hun Loubi’s alleen droegen in de slaapkamer. ‘Schoenen zijn seks’, is niet voor niks een bekende uitspraak van de ontwerper.

Met ‘Loubies’ op het hoogtepunt van roem, probeerden veel merken een graantje mee te pikken van de hype, simpelweg door het roodverven van de zolen. Plagiaat. In 2010 vond Louboutin het tijd om actie te ondernemen, met een website: stopfake.christianlouboutin.com. De site rapporteerde adressen van websites die valse Louboutins verkochten, foto’s van neppers en een video waarop honderden paren valse Louboutins worden vernietigd.

Legal Blah Blah

Stopfake bestaat nog steeds; check Louboutin.com, ga naar het kopje Legal Blah Blah, klik op Stopfake en scrol door een eindeloze lijst met honderden meldingen van opgeteld tienduizenden nep Louboutin-artikelen. Niet eens alles is bijgeschreven op de lijst, de laatste melding is van 24 januari 2022 met een beslagname door de Zwitserse douane van 95 nepartikelen. In 2020 confisqueerde de Nederlandse douane 110 valse Louboutin producten.

Echter, wat Christian Louboutin nog altijd frustreert, is dat andere merken aan de haal kunnen gaan met zijn rode zolen. In april 2011 klaagde hij het Franse modehuis Yves Saint Laurent aan vanwege het gebruik van de rode zool. Opeens werd er serieus gezaagd aan de poten van het stiletto-imperium van Christian Louboutin.

De schoenontwerper eiste dat YSL een aantal schoenen met rode zolen uit de verkoop moest halen, hij vond dat rode zolen zijn handelsmerk waren, en begon een rechtszaak nadat Yves Saint Laurent een tussencollectie had uitgebracht met opnieuw vier modellen met rode zolen. Maar YSL gaf de rode zool niet zomaar op. Ook omdat het merk kon aantonen dat ze in de jaren zeventig al eens schoenen met rode zolen hadden verkocht.

Louboutin delfde het onderspit. Volgens rechter Victor Marrero van het Federal District Court in Manhattan kon Christian Louboutin vooralsnog niet genoeg aantonen waarom zijn rode zool handelsmerkbescherming verdient.  Marrero: ‘Want in de mode-industrie speelt kleur een versierende en esthetische rol die essentieel is voor een gezonde concurrentie.’ Louboutin was diep teleurgesteld in de beslissing van de rechter. De verloren rechtszaak maakte sindsdien de weg vrij voor andere merken om hun slag te slaan met rode zolen.

Casual

Terug naar de Loubishow-presentatie afgelopen week, waar onder andere genderfluid plateau-laarsjes met tien centimeter hoge zolen stonden te shinen, hoorde ik het verrassende nieuws dat de verkoop in de Amsterdamse Louboutinwinkel – in tegenstelling tot alle andere wereldwijd – voor ruim zestig procent bestaat uit sneakers!

Het getal onderstreept weer eens de voorkeur van Nederlanders voor casual. Het is dan ook twijfelachtig dat de voorspelde comeback van de hak in Nederland voet aan de grond krijgt. Tenzij collectief het nadeel van gemakschoeisel indaalt: uitgezakte, verbrede wreven liggen op de loer. Het maakt het dragen van sierlijke pumps vrijwel onmogelijk.

Terugblikkend op mijn ontluikende hakkenobsessie: die stond natuurlijk symbool voor de hang naar een wild leven, uitgaan, jongens, glamour.  Maar wild leven op sneakers? Sneakers zijn meer iets voor de day after.

Muziek

Boeken

Varia

Tip

De nieuwe vrouw

De Nieuwe Vrouw vertelt het verhaal van veranderende maatschappelijke posities van vrouwen, gereflecteerd in de Nederlandse kunst vanaf eind 19de eeuw. In de schijnwerpers staan vrouwen die de barricade op gaan, nieuwe werkvelden betreden, meesterwerken scheppen,

Lees verder >

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.