LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Mededinging:

Puma versus Brooks: ‘Nitro’ is kenmerk van loopschoen, geen merk

Ze procederen wat tegen elkaar af, fabrikanten van sportkleding en -schoenen. Nu is het Puma, dat het gebruik van de term ‘nitro’ probeert te monopoliseren. De voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag maakt er niet veel woorden aan vuil: ‘De slotsom is dat Brooks “nitro” niet als merk gebruikt, maar om een kenmerk van haar schoenen te beschrijven. Voorshands is van merkinbreuk daarom geen sprake. De vorderingen zullen dan ook worden afgewezen.’

Kenmerk van de nitro-loopschoenen is dat er stikstof is geïnjecteerd in een tussenzool. Dat zorgt voor demping bij het hardlopen. ‘Informatie over de demping is relevant voor potentiële kopers, omdat hardlopen de gewrichten flink belast, met alle risico’s op blessures van dien. De stikstof in de tussenzool vormt dus een wezenlijk kenmerk van de “nitro” hardloopschoenen van beide partijen’, aldus de kort gedingrechter.

Onder die omstandigheden is ‘verdedigbaar dat nitro geen onderscheidend vermogen heeft omdat het een belangrijk kenmerk van de schoen beschrijft’. De rechter: ‘Puma gebruikt “nitro” ook alleen voor haar schoenen met stikstof in de tussenzool, en niet voor haar andere hardloopschoenen. Dat vormt ook een aanwijzing voor het beschrijvende karakter van de term.’

Belangrijker in deze zaak is dat Brooks het teken nitro niet gebruikt om de herkomst van de schoenen aan te duiden, maar als aanduiding van de stikstof in de zolen van haar schoenen en het proces van stikstof-infusie. ‘Voor de aanduiding van de herkomst van haar schoenen gebruikt zij altijd haar eigen merk “Brooks”. De potentiële koper ziet bij Brooks de aanduiding “nitro” dus altijd in combinatie met het merk Brooks en zal dus ook niet (snel) in verwarring zijn over de herkomst van die schoenen. Datzelfde geldt overigens ook voor Puma; zij gebruikt nitro alleen in combinatie met de andere merken van Puma (…).’

Klik hier voor de uitspraak

ACM wil strengere EU-regels voor bescherming van online consument

De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Mededinging:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Bij juridische kwesties wil ik geen risico’s lopen’

Advocaat Henk van Amerongen van DT Advocaten in Den Bosch en ICT-er Jan-Hein Bastiaenen (foto), oprichter en eigenaar consultancybedrijf Strict in Vianen, hebben ieder op hun eigen manier de mooie kanten van techniek leren kennen. Van Amerongen: ‘Voor Jan-Hein is het ook “lonely at the top”, dan is het goed dat je met elkaar kunt sparren. En fijn om daar een rol in te kunnen spelen.’

Bastiaenen: ‘We hebben elkaar in de kroeg leren kennen, Henk was een vriend van een vriend van mij. In Den Bosch werk het altijd heel makkelijk, zo ontstaan er heel wat netwerken.’

Van Amerongen: ‘Dat was nog in de middelbare-school tijd. Daarna verloren we elkaar wat uit het oog, maar op een gegeven moment was er weer contact. En in 2010 begon de zakelijke relatie.’
 
Bastiaenen: ‘Voor zaken als arbeidsvoorwaarden, contracten, OR-zaken… daar wilde ik graag continue ondersteuning bij hebben. Daarom ging ik met Henk praten. Maar de eerste grotere zaak ging spelen toen ik met juridische dilemma’s zat in de Raad van Toezicht van een vereniging van leveranciers en afnemers in de telecomsector. Dat is een vereniging voor grote bedrijven die te maken hebben met ICT-vraagstukken. Toen had ik een goede raadgever nodig.’

Van Amerongen: ‘Er speelde een vertrouwenscrisis, en het ging ook om juridische dekking van de leden van de Raad van Toezicht. Dat had een heel publiciteitscircus kunnen worden, wat onrust onder de leden zou geven, en dat was zeker niet de bedoeling. Er speelden ook nog commerciële contracten – het was een gevoelige materie.’

Bastiaenen: ‘Het heeft heel wat energie gekost, die anderhalf jaar. We hadden bijna dagelijks contact. Maar we hebben het mooi opgelost. Mijn bedrijf heeft Henk ook gevolgd toen hij naar een ander kantoor ging. Want net als in de consultancy op ICT-gebied gaat het om de vertrouwensband. Die is gelinkt aan de persoon, niet aan het kantoor. Zo ben je op ons vakgebied vaak trusted advisor voor grote klanten, zoals Schiphol of een ministerie. Die band is heel belangrijk.’

Van Amerongen: ‘Arbeidsrecht doe ik al heel lang. En ik geef ook advies over bijvoorbeeld inkoopvoorwaarden van organisaties waar Strict mee samenwerkt. En als ik er geen verstand van heb, raadpleeg ik kantoorgenoten, of ik verwijs naar een externe advocaat. Ik ben altijd goed bereikbaar, maar soms is vervanging toch handig. Als eenpitter zou dat lastig zijn.’

Goede adviseurs

Bastiaenen: ‘We hebben een open relatie met elkaar. Het is fijn om bij hele complexe zaken eventueel uit te kunnen wijken naar andere advocaten. Maar als CEO is het prettig dat ik – nu ik Henk al zo lang ken en hij continu verbonden is aan ons bedrijf – makkelijk dingen tegen hem aan kan houden. Bij juridische kwesties wil ik geen risico’s lopen, dan heb ik goede adviseurs nodig. Elke dag leer ik van Henk. Vooral van het met elkaar doorspreken. Of het nou om de OR gaat of over contracten.’

Van Amerongen: ‘Voor Jan-Hein is het ook “lonely at the top”, dan is het goed dat je met elkaar kunt sparren. En fijn om daar een rol in te kunnen spelen. In mijn werk voor Strict gaat het bijna altijd om advies. We hebben maar één keer geprocedeerd, in een ontslagzaak. Dat is heel lang geleden.’

Bastiaenen: ‘Het was een vervelende en complexe zaak. Een medewerker had jarenlang allerlei documenten verzameld, die we binnen het bedrijf in goed vertrouwen delen. Die documenten ging hij tegen ons gebruiken. Terwijl we altijd een goede band met hem hadden gehad! Hij nam ineens een advocaat in de arm.’

Van Amerongen: ‘Ik leer steeds weer hoe Jan-Hein met de bedrijfsmatige kant omgaat. En ik heb ook geleerd dat techniek een leuk vak kan zijn. Ik was qua telecom een onbeschreven blad toen we gingen samenwerken. Nu wil ik ook wel eens weten hoe het allemaal functioneert. Interessant zijn de technische stromen die het mogelijk maken dat de telecommunicatie werkt, binnen ziekenhuizen bijvoorbeeld.’
 
Kritische communicatie

Bastiaenen: ‘Voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, in Utrecht, hebben we met een speciaal projectteam de ICT-leveranciers geselecteerd. Uiteindelijk wordt er dan een systeem opgeleverd waarin alles het doet: de zaken voor de patiënten, artsen, onderzoekers, data-opslag, communicatie, et cetera. Dat is prachtig. Dan is het een heel mooi vakgebied waar we in zitten. Ik heb technische bedrijfskunde gedaan, ben nog afgestudeerd met een stage bij PTT Telecom. Met die achtergrond is het belangrijk om de techniek te koppelen aan de klant, zodat de ICT een bijdrage kan leveren aan het succes van het bedrijf.

Van Amerongen: ‘Als er bij ziekenhuizen iets misloopt, met zulke kritische communicatie, kan dat hele verstrekkende gevolgen hebben. We toetsen in de juridische context: wat voor risico’s zijn eraan verbonden? Wat moet je afgedekt hebben?’

Bastiaenen: ‘We doen ook veel projecten voor politie en defensie: daar moet de ICT het altijd doen! Dan moet je wel weten dat aan de achterkant de leverancierscontracten en de aansprakelijkheden goed zijn geregeld. Dat moet je goed dichttimmeren.’ Van Amerongen: ‘Of we elkaar nog zien in de kroeg? Nou, we zijn beiden lid van de stichting Genootschap van het Oeteldonks Carnaval, een mooie club van ondernemers en professionals met een voorliefde voor carnaval. Daar komen we elkaar ook tegen.’

Bastiaenen: ‘Met 70 ondernemers sponsoren we het carnaval. Om het gedachtegoed van Oeteldonk te behouden, met onder andere een museum. Dat kost veel geld.’

Van Amerongen: ‘Ik ben ook de huisjurist van de Oeteldonksche Club van 1882, de overkoepelende organisatie. Die kent een Raad van State en ook een ministerraad. En daarin hebben Jan-Hein en ik ook weer een gemeenschappelijke kennis – voor fondsenwerving. Die zal binnenkort ook wel weer langskomen…’



Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.