Social Enterprise Oma’s Soep heeft eind vorige maand een sharefundingactie afgerond. Met succes: Oma’s Soep heeft de gevraagde vijf ton opgehaald, iets meer dan vijf procent van het totale eigen vermogen. ‘Groeikapitaal om meer sociale impact te kunnen maken.’
De stichting Oma’s Soep begon vijf jaar geleden in Amsterdam, waar ouderen en studenten in een buurthuis op initiatief van Max Kranendijk en zijn oma samen soep naar recepten van oma’s gingen koken van overgebleven groenten van supermarkten en groenteboeren. Zo deden ze iets tegen de eenzaamheid onder ouderen en tegen voedselverspilling. Inmiddels is de stichting actief in tien steden, en noemt Oma’s Soep zichzelf ‘de grootste eenzaamheidsbestrijder in Nederland’.
Al snel kwam er naast de stichting een heuse BV, die soepen en aanverwante producten ging verkopen aan horecaondernemers, en later ook via de retail. Nog altijd op basis van recepten van ouderen die deelnamen aan kookbijeenkomsten, maar gemaakt in professionele keukens.
Tegenwoordig zijn de soepen en maaltijden van Oma’s Soep te koop via Albert Heijn (in 2019 won Oma’s Soep een ‘Product Pitch’ van AH), Picnic, Spar en Getir. De laatste jaren gaat het hard. In 2020 was de omzet nog geen €1 mln, in 2021 meer dan €2,2 mln en voor dit jaar is de €5 mln in zicht. Het bedrijf maakt sinds 2020 winst, waarvan minimaal de helft naar de stichting gaat – geld waarvan steeds meer kookbijeenkomsten voor eenzame ouderen kunnen worden georganiseerd. ‘Wij blijven streven naar sociale impact’, zoals mede-oprichter Martijn Canters zegt. Tegelijkertijd doet het bedrijf tijdens de kookbijeenkomsten inspiratie op voor nieuwe recepten.
Sharefunding
Om te kunnen investeren in marketing en innovatie en ook in het buitenland te kunnen uitbreiden, heeft Oma’s Soep deze zomer een sharefundingcampagne gevoerd. Hiervoor heeft Oma’s Soep het nieuwe platform Broccoli uitgekozen, dat zich richt op sharefundingacties voor duurzame bedrijven in de levensmiddelensector. Investeerders konden vanaf €250 euro investeren in het bedrijf, of liever gezegd in het administratiekantoor (de STAK) dat de certificaten van het bedrijf beheert.
Een ideale constructie, noemt Canters: ‘Zo kunnen we kapitaal ophalen om verder te groeien, zonder dat we zeggenschap uit handen hoeven te geven. Anders dan wanneer je één grote investeerder aan boord krijgt. Tegelijkertijd kunnen we iedereen die ons steunt en heeft meegewerkt aan ons succes laten meedelen in de verdere groei van het bedrijf. Wat niet mogelijk was geweest als we een lening hadden afgesloten bij een externe financier of via crowdfunding.’
Oma’s Soep heeft zich voor de juridische advisering met betrekking tot de sharefunding en de investeringsconstructie laten bijstaan door Maxim Terweij van Norbruis Clement Advocaten. Terweij is een vriend van Canters. En: ‘Het kantoor is gespecialiseerd in fusies, overnames en kapitaalrondes en was graag bereid haar kennis in te zetten om Oma’s Soep een grotere sociale impact te kunnen laten maken.’