De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boetebesluit ten aanzien van PostNL ‘onvoldoende voorbereid’ en ‘onvoldoende gemotiveerd’. Tot die conclusie komt het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) in een zaak over de door PostNL gehanteerde tarieven. Het verwijt van de ACM dat kortingen onvoldoende transparant waren kan geen stand houden, aldus het College.
De ACM vergeleek door PostNL op internet gepubliceerde tarieven (het Tarievenboekje) met niet gepubliceerde, interne tarieven (Interne tarievenbrochure). Op basis daarvan stelde de toezichthouder vast dat PostNL ‘contracten met zakelijke klanten afsluit op basis van een individueel prijsplan, waarin kortingen op basis van de niet extern kenbare tarieven en klantparameters zijn verdisconteerd, zonder dat blijkt hoe hoog de afzonderlijke kortingen zijn’. Hieruit volgt volgens ACM dat PostNL ‘pas in het kader van de onderhandelingen over een te sluiten contract aan de klant inzicht geeft in de toepasselijke kortingen’.
Die gang van zaken is volgens de ACM in strijd met de ‘transparantieverplichting’ uit de Postwet, waarin stond dat een landelijk opererend postvervoerbedrijf transparant moet zijn over de tarieven die worden gehanteerd wanneer het post vervoert voor andere – kleinere – postvervoerders. Die tarieven moeten ook voor iedereen kenbaar zijn.
Het CBb is het niet eens met redenering van de toezichthouder. Volgens het College is de toezichthouder te hard van stapel gelopen: ‘Ook in de onderhavige uitspraak luidt de conclusie dat wat betreft de opgelegde last ACM het besluit onvoldoende heeft voorbereid en onvoldoende heeft gemotiveerd dat de voor PostNL nadelige gevolgen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met deze last te dienen doelen’, aldus het College.
Klik hier voor de uitspraak