LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Onderneming:

CBb: besluit ACM over PostNL ‘onvoldoende voorbereid en gemotiveerd’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boetebesluit ten aanzien van PostNL ‘onvoldoende voorbereid’ en ‘onvoldoende gemotiveerd’. Tot die conclusie komt het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) in een zaak over de door PostNL gehanteerde tarieven. Het verwijt van de ACM dat kortingen onvoldoende transparant waren kan geen stand houden, aldus het College.

De ACM vergeleek door PostNL op internet gepubliceerde tarieven (het Tarievenboekje) met niet gepubliceerde, interne tarieven (Interne tarievenbrochure). Op basis daarvan stelde de toezichthouder vast dat PostNL ‘contracten met zakelijke klanten afsluit op basis van een individueel prijsplan, waarin kortingen op basis van de niet extern kenbare tarieven en klantparameters zijn verdisconteerd, zonder dat blijkt hoe hoog de afzonderlijke kortingen zijn’. Hieruit volgt volgens ACM dat PostNL ‘pas in het kader van de onderhandelingen over een te sluiten contract aan de klant inzicht geeft in de toepasselijke kortingen’.

Die gang van zaken is volgens de ACM in strijd met de ‘transparantieverplichting’ uit de Postwet, waarin stond dat een landelijk opererend postvervoerbedrijf transparant moet zijn over de tarieven die worden gehanteerd wanneer het post vervoert voor andere – kleinere – postvervoerders. Die tarieven moeten ook voor iedereen kenbaar zijn.

Het CBb is het niet eens met redenering van de toezichthouder. Volgens het College is de toezichthouder te hard van stapel gelopen: ‘Ook in de onderhavige uitspraak luidt de conclusie dat wat betreft de opgelegde last ACM het besluit onvoldoende heeft voorbereid en onvoldoende heeft gemotiveerd dat de voor PostNL nadelige gevolgen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met deze last te dienen doelen’, aldus het College.

Klik hier voor de uitspraak

Helft advocaten maakte afgelopen jaar agressie mee

De helft van de ruim 18.000 Nederlandse advocaten kreeg de afgelopen twaalf maanden te maken met agressie. Vier op de tien maakten zelfs meerdere incidenten mee. 37% beoordeelde het incident dat zij meemaakten als ‘(zeer) ernstig’. Dat blijkt uit onderzoek dat I&O Research heeft gedaan in opdracht van de Nederlandse

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

CBb: besluit ACM over PostNL ‘onvoldoende voorbereid en gemotiveerd’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boetebesluit ten aanzien van PostNL ‘onvoldoende voorbereid’ en ‘onvoldoende gemotiveerd’. Tot die conclusie komt het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) in een zaak over de door PostNL gehanteerde tarieven. Het verwijt van de ACM dat kortingen onvoldoende transparant waren kan geen stand houden, aldus het College.

De ACM vergeleek door PostNL op internet gepubliceerde tarieven (het Tarievenboekje) met niet gepubliceerde, interne tarieven (Interne tarievenbrochure). Op basis daarvan stelde de toezichthouder vast dat PostNL ‘contracten met zakelijke klanten afsluit op basis van een individueel prijsplan, waarin kortingen op basis van de niet extern kenbare tarieven en klantparameters zijn verdisconteerd, zonder dat blijkt hoe hoog de afzonderlijke kortingen zijn’. Hieruit volgt volgens ACM dat PostNL ‘pas in het kader van de onderhandelingen over een te sluiten contract aan de klant inzicht geeft in de toepasselijke kortingen’.

Die gang van zaken is volgens de ACM in strijd met de ‘transparantieverplichting’ uit de Postwet, waarin stond dat een landelijk opererend postvervoerbedrijf transparant moet zijn over de tarieven die worden gehanteerd wanneer het post vervoert voor andere – kleinere – postvervoerders. Die tarieven moeten ook voor iedereen kenbaar zijn.

Het CBb is het niet eens met redenering van de toezichthouder. Volgens het College is de toezichthouder te hard van stapel gelopen: ‘Ook in de onderhavige uitspraak luidt de conclusie dat wat betreft de opgelegde last ACM het besluit onvoldoende heeft voorbereid en onvoldoende heeft gemotiveerd dat de voor PostNL nadelige gevolgen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met deze last te dienen doelen’, aldus het College.

Klik hier voor de uitspraak

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.