LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Onderneming:

Chief Legal Officer LeasePlan: ‘Onze missie is om in 2030 volledig emissievrij te rijden’

Volgens het Klimaatakkoord mogen vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Voordat leasemaatschappij LeasePlan kan overstappen naar een volledig elektrische vloot moet de infrastructuur nog wel flink worden verbeterd, zegt Chief Legal Officer Liza Hoesbergen. Tot die tijd komt het aan op flexibele oplossingen. ‘Klanten met een elektrische auto kunnen in de vakantie switchen naar een benzinemodel om mee naar Frankrijk te rijden.’

Wie denkt dat de Chief Legal Officer van één van de grootste leasemaatschappij van de wereld pre-corona elke dag met de auto naar kantoor kwam, heeft het mis. Liza Hoesbergen woont in hartje Amsterdam en doet alles op de fiets. ‘Alleen voor lange afstanden pak ik de auto.’

LeasePlan is actief in 32 landen, maar het grootste gedeelte van de omzet komt voort uit Europa. In elk land zitten juristen. De grotere Europese landen hebben een volwassen legal team, in kleinere landen is vaak één persoon aanspreekpunt voor niet alleen juridische zaken, maar ook risk of compliance.

Hoesbergen staat aan het hoofd van de globale juridische tak binnen LeasePlan, wereldwijd zo’n negentig mensen. ‘De afgelopen anderhalf jaar hebben we gemerkt hoe sterk onze interne cultuur is. Juist nu in verbinding blijven met elkaar is enorm belangrijk, daar zijn we heel bewust mee bezig. Ik heb ongeveer elke activiteit die je virtueel kunt doen voorbij zien komen, van online yogasessies met collega’s over hele wereld tot een virtueel kerstdiner. Elke dag doen we een check-in en check-out: hoe gaat het met iedereen, wat ligt er op ons bord?’‘We behandelen en adviseren over zeer uiteenlopende kwesties, maar onze core business is contractwerk’

Er ligt behoorlijk wat, op het bord van Hoesbergen en haar team. ‘Ik zeg altijd: “It’s all about contracts”. We behandelen en adviseren over zeer uiteenlopende kwesties, maar onze core business is contractwerk. Onze klanten zijn onder te verdelen in international big corporates, medium corporates, SMEs en private lease. Internationale klanten als McDonalds of Unilever zeggen: “Wij willen met één partij binnen LeasePlan een overeenkomst afsluiten, zie maar hoe jullie dat vervolgens per land regelen”. Dat maakt het werk heel uitdagend.’

Zwaar weer

Toen vorig jaar de pandemie uitbrak, kwam de productie van nieuwe auto’s en auto-onderdelen met een klap tot stilstand. ‘Onze eerste prioriteit was onze funding. Gespannen keken we naar de financiële markten: hoe opereren die? In de eerste weken van de lockdown hebben we ons voornamelijk beziggehouden met cash management. Dat ging goed, we hebben door deze crisis weer gemerkt dat LeasePlan een zeer resilient business model heeft. In de tweede lockdown was de impact op de supply chain al veel beperkter.’

Ook de verwachte terugloop van de vraag naar leaseauto’s bleef uit, ondanks dat wereldwijd al ruim een jaar wordt thuisgewerkt. ‘Mensen maken weliswaar minder kilometers, maar ze hebben meer behoefte aan veilig, eigen vervoer’, vertelt Hoesbergen. Zowel private lease als de online verkoop van tweedehands leasemodellen via LeasePlans eigen platform CarNext nam sinds corona daarom juist flink toe. ‘Wel zien we dat bedrijven kijken naar hun vloot en overwegen om deze anders en meer flexibel voor de werknemer in te richten. Dan gaan onze relatiemanagers met hen om tafel. Als het contract moet worden gewijzigd of als er vragen zijn over de interpretatie, komt het bij ons terecht.’

Bij de afdeling legal kwam ook een aantal verzoeken binnen van klanten die financieel in zwaar weer zaten. ‘Sommige klanten vroegen om kwijtschelding of uitstel van betaling. Daar hebben we op individueel niveau kritisch naar gekeken: is dit een onderbouwd verzoek of wagen ze gewoon een poging gezien de omstandigheden? Omdat LeasePlan ook een bankvergunning heeft, is er een behoorlijk breed scala aan financiële wet- en regelgeving waar LeasePlan aan moet voldoen. Waar nodig en mogelijk zijn we klanten uiteraard tegemoet gekomen. De regelingen die we hebben toegekend, zijn inmiddels weer afbetaald.’

Elektrisch rijden

Volgens het Klimaatakkoord mogen er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Ook LeasePlan werkt toe naar die datum, de bedoeling is dat over negen jaar de hele LeasePlan-vloot emissievrij is. Hoesbergen: ‘We hebben nog een lange weg te gaan, maar de penetratie van elektrische en hybride auto’s ten opzichte van diesels wordt steeds groter. Bij onze klanten sturen we ook heel erg op elektrisch vervoer. We zijn bezig met allerlei initiatieven op dit gebied. Een voorbeeld is LeasePlan Energy, een joint venture met gebruikersplatform PowerD, dat zich richt op slim en goedkoop laden van je auto.’

Ook in de supply chain wordt hard gewerkt aan de omslag. ‘De bekende merken komen met voordeligere modellen, bij Volkswagen ligt de focus bijvoorbeeld helemaal op elektrisch. En ook de steden werken mee met wet- en regelgeving omtrent het weren en zwaarder belasten van vervuilende auto’s.’

Het enige dat echt nog ontbreekt, is de benodigde infrastructuur, meent Hoesbergen. ‘Er zijn nog lang niet genoeg efficiënte laadpalen, dat weerhoudt klanten ervan om een elektrische auto te kiezen. Dat snap ik wel: in Amsterdam vind ik er altijd wel één, maar laatst ging ik naar Zeeland. Toen heb ik eerst een half uur gezocht naar een werkende laadpaal en daarna moest ik nog een half uur lopen naar huis. Dan is de lol er wel af.’

Klanten die een elektrische auto hebben, zien het daarom soms ook niet zitten om in de vakantie naar Frankrijk te rijden. ‘Daarom switchen sommigen in de zomer tijdelijk naar een benzinemodel. Dat vraagt om flexibiliteit in de contracten.’

Digitale transformatie

Binnen LeasePlan ligt de komende jaren de focus op groei, vertelt Hoesbergen. ‘We willen onze toppositie in de markt graag behouden. Op dit moment is LeasePlan ver op weg met een omvangrijke digitale transformatie. We houden organisatiebreed alle processen tegen het licht, om te zien hoe we die kunnen verbeteren door standaardisatie, harmonisatie en digitalisatie.’

Eén van de belangrijke projecten binnen het legal team is het implementeren van een ‘end to end contract management tool’, waarmee ze de hele contracting life cycle kunnen digitaliseren. ‘Het opstellen, aanpassen, opslaan en verlengen van contracten gaat dan – uiteraard met menselijke input – allemaal automatisch, dat is natuurlijk fantastisch. Juist nu is digitaliseren urgent: klanten hebben meer dan ooit behoefte aan een competitieve prijs en aan flexibiliteit, zowel in het soort auto als de duur van een contract.’

Dynamiek

Hoesbergen heeft een achtergrond als ondernemingsrechtadvocaat. Haar M&A-ervaring komt bij LeasePlan nog altijd van pas, bijvoorbeeld bij advisering ten aanzien van joint ventures en strategic partnerships. ‘We zijn altijd aan het kijken naar mogelijke samenwerkingen met partijen waarvan we denken: 1 + 1 = 3. Het meedenken over de strategie vind ik ontzettend leuk.’

Uitgekeken is Hoesbergen nog niet bij LeasePlan, al had ze nooit verwacht dat ze al die tijd zou blijven hangen. ‘Dertien jaar is bizar lang, maar voor mijn gevoel bevindt de organisatie zich iedere keer weer in een andere fase. Sinds 2016 is LeasePlan in handen van private investeerders en met de wisseling van aandeelhouders gaat er ook altijd een andere wind waaien. De huidige organisatie kun je niet vergelijken met die van vijf jaar geleden, en die weer niet met de jaren dáárvoor.’

Ook de digitale transformatie geeft haar werk steeds weer een andere dynamiek, net als het werken met internationale partijen. ‘Bovendien heb ik een ontzettend leuk team en ben ik ook lid van de Executive Committee. Rationeel gezien zou ik misschien eens verder moeten kijken, maar zowel persoonlijk als professioneel vind ik hier op dit moment alles wat mijn hartje begeert.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Chief Legal Officer LeasePlan: ‘Onze missie is om in 2030 volledig emissievrij te rijden’

Volgens het Klimaatakkoord mogen vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Voordat leasemaatschappij LeasePlan kan overstappen naar een volledig elektrische vloot moet de infrastructuur nog wel flink worden verbeterd, zegt Chief Legal Officer Liza Hoesbergen. Tot die tijd komt het aan op flexibele oplossingen. ‘Klanten met een elektrische auto kunnen in de vakantie switchen naar een benzinemodel om mee naar Frankrijk te rijden.’

Wie denkt dat de Chief Legal Officer van één van de grootste leasemaatschappij van de wereld pre-corona elke dag met de auto naar kantoor kwam, heeft het mis. Liza Hoesbergen woont in hartje Amsterdam en doet alles op de fiets. ‘Alleen voor lange afstanden pak ik de auto.’

LeasePlan is actief in 32 landen, maar het grootste gedeelte van de omzet komt voort uit Europa. In elk land zitten juristen. De grotere Europese landen hebben een volwassen legal team, in kleinere landen is vaak één persoon aanspreekpunt voor niet alleen juridische zaken, maar ook risk of compliance.

Hoesbergen staat aan het hoofd van de globale juridische tak binnen LeasePlan, wereldwijd zo’n negentig mensen. ‘De afgelopen anderhalf jaar hebben we gemerkt hoe sterk onze interne cultuur is. Juist nu in verbinding blijven met elkaar is enorm belangrijk, daar zijn we heel bewust mee bezig. Ik heb ongeveer elke activiteit die je virtueel kunt doen voorbij zien komen, van online yogasessies met collega’s over hele wereld tot een virtueel kerstdiner. Elke dag doen we een check-in en check-out: hoe gaat het met iedereen, wat ligt er op ons bord?’‘We behandelen en adviseren over zeer uiteenlopende kwesties, maar onze core business is contractwerk’

Er ligt behoorlijk wat, op het bord van Hoesbergen en haar team. ‘Ik zeg altijd: “It’s all about contracts”. We behandelen en adviseren over zeer uiteenlopende kwesties, maar onze core business is contractwerk. Onze klanten zijn onder te verdelen in international big corporates, medium corporates, SMEs en private lease. Internationale klanten als McDonalds of Unilever zeggen: “Wij willen met één partij binnen LeasePlan een overeenkomst afsluiten, zie maar hoe jullie dat vervolgens per land regelen”. Dat maakt het werk heel uitdagend.’

Zwaar weer

Toen vorig jaar de pandemie uitbrak, kwam de productie van nieuwe auto’s en auto-onderdelen met een klap tot stilstand. ‘Onze eerste prioriteit was onze funding. Gespannen keken we naar de financiële markten: hoe opereren die? In de eerste weken van de lockdown hebben we ons voornamelijk beziggehouden met cash management. Dat ging goed, we hebben door deze crisis weer gemerkt dat LeasePlan een zeer resilient business model heeft. In de tweede lockdown was de impact op de supply chain al veel beperkter.’

Ook de verwachte terugloop van de vraag naar leaseauto’s bleef uit, ondanks dat wereldwijd al ruim een jaar wordt thuisgewerkt. ‘Mensen maken weliswaar minder kilometers, maar ze hebben meer behoefte aan veilig, eigen vervoer’, vertelt Hoesbergen. Zowel private lease als de online verkoop van tweedehands leasemodellen via LeasePlans eigen platform CarNext nam sinds corona daarom juist flink toe. ‘Wel zien we dat bedrijven kijken naar hun vloot en overwegen om deze anders en meer flexibel voor de werknemer in te richten. Dan gaan onze relatiemanagers met hen om tafel. Als het contract moet worden gewijzigd of als er vragen zijn over de interpretatie, komt het bij ons terecht.’

Bij de afdeling legal kwam ook een aantal verzoeken binnen van klanten die financieel in zwaar weer zaten. ‘Sommige klanten vroegen om kwijtschelding of uitstel van betaling. Daar hebben we op individueel niveau kritisch naar gekeken: is dit een onderbouwd verzoek of wagen ze gewoon een poging gezien de omstandigheden? Omdat LeasePlan ook een bankvergunning heeft, is er een behoorlijk breed scala aan financiële wet- en regelgeving waar LeasePlan aan moet voldoen. Waar nodig en mogelijk zijn we klanten uiteraard tegemoet gekomen. De regelingen die we hebben toegekend, zijn inmiddels weer afbetaald.’

Elektrisch rijden

Volgens het Klimaatakkoord mogen er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Ook LeasePlan werkt toe naar die datum, de bedoeling is dat over negen jaar de hele LeasePlan-vloot emissievrij is. Hoesbergen: ‘We hebben nog een lange weg te gaan, maar de penetratie van elektrische en hybride auto’s ten opzichte van diesels wordt steeds groter. Bij onze klanten sturen we ook heel erg op elektrisch vervoer. We zijn bezig met allerlei initiatieven op dit gebied. Een voorbeeld is LeasePlan Energy, een joint venture met gebruikersplatform PowerD, dat zich richt op slim en goedkoop laden van je auto.’

Ook in de supply chain wordt hard gewerkt aan de omslag. ‘De bekende merken komen met voordeligere modellen, bij Volkswagen ligt de focus bijvoorbeeld helemaal op elektrisch. En ook de steden werken mee met wet- en regelgeving omtrent het weren en zwaarder belasten van vervuilende auto’s.’

Het enige dat echt nog ontbreekt, is de benodigde infrastructuur, meent Hoesbergen. ‘Er zijn nog lang niet genoeg efficiënte laadpalen, dat weerhoudt klanten ervan om een elektrische auto te kiezen. Dat snap ik wel: in Amsterdam vind ik er altijd wel één, maar laatst ging ik naar Zeeland. Toen heb ik eerst een half uur gezocht naar een werkende laadpaal en daarna moest ik nog een half uur lopen naar huis. Dan is de lol er wel af.’

Klanten die een elektrische auto hebben, zien het daarom soms ook niet zitten om in de vakantie naar Frankrijk te rijden. ‘Daarom switchen sommigen in de zomer tijdelijk naar een benzinemodel. Dat vraagt om flexibiliteit in de contracten.’

Digitale transformatie

Binnen LeasePlan ligt de komende jaren de focus op groei, vertelt Hoesbergen. ‘We willen onze toppositie in de markt graag behouden. Op dit moment is LeasePlan ver op weg met een omvangrijke digitale transformatie. We houden organisatiebreed alle processen tegen het licht, om te zien hoe we die kunnen verbeteren door standaardisatie, harmonisatie en digitalisatie.’

Eén van de belangrijke projecten binnen het legal team is het implementeren van een ‘end to end contract management tool’, waarmee ze de hele contracting life cycle kunnen digitaliseren. ‘Het opstellen, aanpassen, opslaan en verlengen van contracten gaat dan – uiteraard met menselijke input – allemaal automatisch, dat is natuurlijk fantastisch. Juist nu is digitaliseren urgent: klanten hebben meer dan ooit behoefte aan een competitieve prijs en aan flexibiliteit, zowel in het soort auto als de duur van een contract.’

Dynamiek

Hoesbergen heeft een achtergrond als ondernemingsrechtadvocaat. Haar M&A-ervaring komt bij LeasePlan nog altijd van pas, bijvoorbeeld bij advisering ten aanzien van joint ventures en strategic partnerships. ‘We zijn altijd aan het kijken naar mogelijke samenwerkingen met partijen waarvan we denken: 1 + 1 = 3. Het meedenken over de strategie vind ik ontzettend leuk.’

Uitgekeken is Hoesbergen nog niet bij LeasePlan, al had ze nooit verwacht dat ze al die tijd zou blijven hangen. ‘Dertien jaar is bizar lang, maar voor mijn gevoel bevindt de organisatie zich iedere keer weer in een andere fase. Sinds 2016 is LeasePlan in handen van private investeerders en met de wisseling van aandeelhouders gaat er ook altijd een andere wind waaien. De huidige organisatie kun je niet vergelijken met die van vijf jaar geleden, en die weer niet met de jaren dáárvoor.’

Ook de digitale transformatie geeft haar werk steeds weer een andere dynamiek, net als het werken met internationale partijen. ‘Bovendien heb ik een ontzettend leuk team en ben ik ook lid van de Executive Committee. Rationeel gezien zou ik misschien eens verder moeten kijken, maar zowel persoonlijk als professioneel vind ik hier op dit moment alles wat mijn hartje begeert.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.