LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Als een jurist de deal kapot maakt, dan heb je de verkeerde aan boord’

Pieter Aarts (Chief Strategy Officer bij Bi4 Group, voor datamanagement en cloud computing) en Lukas Witsenburg (foto, ondernemingsrecht- en IT-advocaat, oprichter kantoor Penrose) treffen elkaar voortdurend in IT, IE en corporate kwesties. ‘Juristen moeten niet lang tegenover elkaar blijven staan en de messen slijpen, want dan kom je er op businessniveau niet meer uit.’

Witsenburg: ‘Soms hebben we een maand geen contact, dan weer heb je drie dingen in een week. Als het om een nieuw klantcontract gaat, krijg ik weleens om zeven uur ’s morgens een appje. Dan moet het contract die dag nog getekend worden. Snelheid is een belangrijke factor bij commerciële trajecten, want als de sfeer goed is, moet de deal geclosed worden. Als alles is besproken moet je niet nog een week lang op de jurist hoeven wachten voordat het contract er ligt.’

Aarts: ‘Ja, naast kennis gaat het om snelheid. En van de kennis verwachten we dat onze juridische partner die op peil houdt. Zo gaat Bi4 steeds meer van klantspecifieke projecten over naar software as a service. Dan heb je andere contractvormen nodig, service level agreements, over beschikbaarheid van systemen. En dan heb je de informatietechnologie-zaken, zoals de steeds veranderende wet- en regelgeving voor security, GDPR en cookie policies.’

Witsenburg: ‘Vanaf 2010, toen ik met een studiegenoot het kantoor Penrose begon, ging het heel hard met de IT. Software werd steeds meer afgenomen via internet. Iederéén is langzamerhand afnemer of producent van IT-gerelateerde diensten. Sinds de oprichting van Bi4 werken we voor ze. In het begin ging het om gesprekken met investeerders, de omgang met persoonsgegevens en de IE voor het bedrijf zelf. En dan de klantcontracten: de standaard template IT-contracten kun je niet één-op-één aan je klant geven, die zijn al snel drie- tot vierhonderd pagina’s. Nog dikker dan overnamecontracten. Dan moet je daar met een vertaalslag iets behapbaars van maken. Die oorspronkelijke contracten zijn zo dik, omdat IT heel Amerikaans gedreven is.’

Cultuur

Aarts: ‘De afgelopen acht jaar, voordat ik hier kwam, heb ik in de VS gewerkt. De juridische cultuur is daar heel anders dan in Europa. Er moet veel meer in het contract worden geregeld, daardoor is de macht van de jurist groter. Het komt daar vaker voor dat de juristen de deal kapot maken – ik zeg het maar zoals het is.’

Witsenburg: ‘Juristen kunnen deals kapot maken, ook omdat ze getraind zijn in het herkennen van risico’s. Als ze die zien, zeggen ze: niet doen. Terwijl ondernemen juist inhoudt het zien van de risico’s, daar gewichten aanhangen, die belangen wegen en dan zeggen: dat risico gaan we nemen. Als jurist moet je daarin kunnen meedenken, beseffen dat het gesignaleerde risico klein genoeg is om het toch te nemen. Als een jurist de deal kapot maakt, heb je de verkeerde aan boord gehaald.’

Aarts: ‘De samenwerking tussen jurist en degene die de besluiten neemt is cruciaal. Daarom proberen wij die relatie heel kort te houden, korte lijnen. En als er geschillen dreigen, moeten die snel worden opgelost. Juristen moeten niet lang tegenover elkaar blijven staan en de messen slijpen, want dan kom je er op businessniveau niet meer uit. Wij ontzorgen onze klanten op IT-gebied, met onze juridische partner hopen we ontzorgd te worden op juridisch gebied.’

Vertaalslag

Witsenburg: ‘IT en IE zijn erg abstracte zaken, en de verdienmodellen zijn soms niet goed doorgedacht. Vaak wordt iets uitgedacht door mensen die er wel alles van snappen, die begrijpen elkaar in tien bullet points. Dan gaat het naar het volgende niveau, naar een manager of een jurist. Die probeert het vorm te geven in wat die persoon denkt dat de juiste termen zijn. Daar gaat het dan nog weleens eens mis in de vertaalslag. Als je een bedrijf hebt met drie- tot vierhonderd medewerkers, dan heb je ook bedrijfsjuristen. Bi4 heeft die niet, zodat ik de afgelopen jaren bijna iedere maand wel contact had.’

Aarts: ‘Ik zou de grens nog wel wat hoger leggen dan bij drie- tot vierhonderd. Wij gebruiken diensten van partners als Microsoft en Amazon, hebben te maken met steeds veranderende wet- en regelgeving en nieuwe kwesties over IE – als je de benodigde juridische kennis daarvoor zelf aan boord wilt hebben is dat niet goedkoper dan de diensten van een juridische partner inhuren. En die jurist zou ik ook niet zelf willen worden. Ik ben te veel strateeg en ondernemer in IT om me alleen op de juridische kant te focussen.’

Witsenburg: ‘Ik ben advocaat én ondernemer, als mede-eigenaar van dit kantoor. Ik zie het belang van techniek in bedrijfsleven en samenleving toenemen. IT, nieuwe energie en recycling van grondstoffen, daar richt dit kantoor zich op. Dat zijn dé innovaties voor de komende tijd, daar gebeuren de dingen.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Als een jurist de deal kapot maakt, dan heb je de verkeerde aan boord’

Pieter Aarts (Chief Strategy Officer bij Bi4 Group, voor datamanagement en cloud computing) en Lukas Witsenburg (foto, ondernemingsrecht- en IT-advocaat, oprichter kantoor Penrose) treffen elkaar voortdurend in IT, IE en corporate kwesties. ‘Juristen moeten niet lang tegenover elkaar blijven staan en de messen slijpen, want dan kom je er op businessniveau niet meer uit.’

Witsenburg: ‘Soms hebben we een maand geen contact, dan weer heb je drie dingen in een week. Als het om een nieuw klantcontract gaat, krijg ik weleens om zeven uur ’s morgens een appje. Dan moet het contract die dag nog getekend worden. Snelheid is een belangrijke factor bij commerciële trajecten, want als de sfeer goed is, moet de deal geclosed worden. Als alles is besproken moet je niet nog een week lang op de jurist hoeven wachten voordat het contract er ligt.’

Aarts: ‘Ja, naast kennis gaat het om snelheid. En van de kennis verwachten we dat onze juridische partner die op peil houdt. Zo gaat Bi4 steeds meer van klantspecifieke projecten over naar software as a service. Dan heb je andere contractvormen nodig, service level agreements, over beschikbaarheid van systemen. En dan heb je de informatietechnologie-zaken, zoals de steeds veranderende wet- en regelgeving voor security, GDPR en cookie policies.’

Witsenburg: ‘Vanaf 2010, toen ik met een studiegenoot het kantoor Penrose begon, ging het heel hard met de IT. Software werd steeds meer afgenomen via internet. Iederéén is langzamerhand afnemer of producent van IT-gerelateerde diensten. Sinds de oprichting van Bi4 werken we voor ze. In het begin ging het om gesprekken met investeerders, de omgang met persoonsgegevens en de IE voor het bedrijf zelf. En dan de klantcontracten: de standaard template IT-contracten kun je niet één-op-één aan je klant geven, die zijn al snel drie- tot vierhonderd pagina’s. Nog dikker dan overnamecontracten. Dan moet je daar met een vertaalslag iets behapbaars van maken. Die oorspronkelijke contracten zijn zo dik, omdat IT heel Amerikaans gedreven is.’

Cultuur

Aarts: ‘De afgelopen acht jaar, voordat ik hier kwam, heb ik in de VS gewerkt. De juridische cultuur is daar heel anders dan in Europa. Er moet veel meer in het contract worden geregeld, daardoor is de macht van de jurist groter. Het komt daar vaker voor dat de juristen de deal kapot maken – ik zeg het maar zoals het is.’

Witsenburg: ‘Juristen kunnen deals kapot maken, ook omdat ze getraind zijn in het herkennen van risico’s. Als ze die zien, zeggen ze: niet doen. Terwijl ondernemen juist inhoudt het zien van de risico’s, daar gewichten aanhangen, die belangen wegen en dan zeggen: dat risico gaan we nemen. Als jurist moet je daarin kunnen meedenken, beseffen dat het gesignaleerde risico klein genoeg is om het toch te nemen. Als een jurist de deal kapot maakt, heb je de verkeerde aan boord gehaald.’

Aarts: ‘De samenwerking tussen jurist en degene die de besluiten neemt is cruciaal. Daarom proberen wij die relatie heel kort te houden, korte lijnen. En als er geschillen dreigen, moeten die snel worden opgelost. Juristen moeten niet lang tegenover elkaar blijven staan en de messen slijpen, want dan kom je er op businessniveau niet meer uit. Wij ontzorgen onze klanten op IT-gebied, met onze juridische partner hopen we ontzorgd te worden op juridisch gebied.’

Vertaalslag

Witsenburg: ‘IT en IE zijn erg abstracte zaken, en de verdienmodellen zijn soms niet goed doorgedacht. Vaak wordt iets uitgedacht door mensen die er wel alles van snappen, die begrijpen elkaar in tien bullet points. Dan gaat het naar het volgende niveau, naar een manager of een jurist. Die probeert het vorm te geven in wat die persoon denkt dat de juiste termen zijn. Daar gaat het dan nog weleens eens mis in de vertaalslag. Als je een bedrijf hebt met drie- tot vierhonderd medewerkers, dan heb je ook bedrijfsjuristen. Bi4 heeft die niet, zodat ik de afgelopen jaren bijna iedere maand wel contact had.’

Aarts: ‘Ik zou de grens nog wel wat hoger leggen dan bij drie- tot vierhonderd. Wij gebruiken diensten van partners als Microsoft en Amazon, hebben te maken met steeds veranderende wet- en regelgeving en nieuwe kwesties over IE – als je de benodigde juridische kennis daarvoor zelf aan boord wilt hebben is dat niet goedkoper dan de diensten van een juridische partner inhuren. En die jurist zou ik ook niet zelf willen worden. Ik ben te veel strateeg en ondernemer in IT om me alleen op de juridische kant te focussen.’

Witsenburg: ‘Ik ben advocaat én ondernemer, als mede-eigenaar van dit kantoor. Ik zie het belang van techniek in bedrijfsleven en samenleving toenemen. IT, nieuwe energie en recycling van grondstoffen, daar richt dit kantoor zich op. Dat zijn dé innovaties voor de komende tijd, daar gebeuren de dingen.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.