LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Je krijgt klanten vaak via via, of een business club, maar dit was via Google’

Rachida Boulahyan, directeur van glasvezelbedrijf Connect Infra Techniek, ging na wat googlen beeldbellen met ondernemingsrechtadvocaat Marloes Fuselier (foto), partner bij Te Biesebeek Advocaten in Zwolle. ‘De werkprocessen van het bedrijf zijn zo goed geregeld, dat er voor een onderaannemer weinig ruimte is om fouten te maken. En als die wel worden gemaakt, dan worden ze vrij snel opgelost.’

Boulahyan: ‘De laatste jaren is ons bedrijf hard gegroeid. We leggen glasvezelnetwerken en datafiber-verbindingen aan. Begonnen als eenmanszaak zijn we nu met 25 man personeel. Dan wil je de zaken ook op papier goed geregeld hebben. Arbeidscontracten, huurcontracten, raamovereenkomsten met zzp’ers – we hadden er iemand bij nodig die er verstand van had. We hadden eerder een andere advocaat, maar omdat het bedrijf zo sterk veranderde, hadden we behoefte aan een frisse blik op de organisatie.’

Fuselier: ‘In het begin waren er veel dingen waarvan ik dacht dat die wat strakker geregeld konden worden. Het ging toen vooral over contracten: advieswerk. Er was geen geschil. Je hebt op dat moment veel contact, maar nadat alles is geregeld wordt het minder intensief. Er gebeurt natuurlijk altijd wel iets nieuws, bijvoorbeeld een wetswijziging die je dan in de overeenkomsten doorvoert. Maar vaak blijven die overeenkomsten dan wel staan.’

Boulahyan: ‘Toen we een andere advocaat zochten, dacht ik: laat ik eens gaan googelen. Ik nam niet de eerste die ik zag, hoor, maar de derde, en ging bellen. Ik legde onze situatie even uit en vroeg of ze ons konden ondersteunen. Dat eerste contact met Marloes voelde heel prettig. Ze was erg meedenkend en bereidwillig, en is nog steeds een vertrouwd persoon als we juridische hulp nodig hebben.’

Fuselier: ‘Je krijgt klanten vaak via via, of door een business club, maar dit was via Google. En die afstand Ridderkerk – Zwolle maakt niet uit. Ik heb een eisende praktijk, start dus veel procedures op en dan heb je de rechtbank niet voor het uitkiezen. Ergens naartoe rijden, dat is ook eigen aan het vak. En in coronatijd ging je sowieso niet overal op bezoek. Dus gingen we beeldbellen.’

Boulahyan: ‘Bij Marloes heb ik een ontzorgd gevoel: als ik iets bij haar heb neergelegd, weet ik dat het in goede handen is. Geen bericht – goed bericht. De vorige advocaat stelde vaak een vraag terug als ik een vraag had: hoe gaan we het aanvliegen? Terwijl Marloes verder vooruitdenkt en adviezen geeft op verschillende vlakken.’

Schuldeisersverzuim

Fuselier: ‘Bij het advieswerk zit ik altijd in de modus van liever voorkomen dan genezen. Sommige fouten kunnen we namelijk achteraf niet herstellen. Dan loop je bijvoorbeeld het risico van een schuldeisersverzuim. We kunnen de processen dan beter correct bij de klanten neerzetten.’

Boulahyan: ‘We hadden wel ooit een personeelsconflict waar een rechtszaak van kwam. Het ging om twee personeelsleden die iets hadden gedaan dat niet door de beugel kon. Maar als het even kan tackelen we problemen vooraf, bij de bespreking van de raamovereenkomst bijvoorbeeld. Problemen ontstaan er eigenlijk alleen bij schade, die is ontstaan bij de aanleg van een netwerk. Daarom gaan we niet met een onderaannemer in zee voordat die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft.’

Fuselier: ‘Er kan dan natuurlijk altijd nog wat gebeuren. Als iemand bijvoorbeeld de premie van zijn aansprakelijkheidsverzekering niet betaalt, is hij alsnog niet verzekerd. Maar in het voortraject heb je dan wel duidelijk gemaakt wat de verplichtingen zijn. En rechters kunnen dat wel “een dingetje” vinden.’

Boulahyan: ‘De werkprocessen van het bedrijf zijn zo goed geregeld, dat er voor een onderaannemer weinig ruimte is om fouten te maken. En als die wel worden gemaakt, dan worden ze vrij snel opgelost. Van Marloes heb ik geleerd dat je tijdig aansprakelijk moet stellen en de kans moet geven om te herstellen – en hoe je dat moet doen. Voorheen dacht ik dat ik het goed deed, maar dan vergat ik weleens een stap waardoor ik eigenlijk helemaal niks had gedaan! Het is allemaal zo gevoelig. Dat is de wet!’

Fuselier: ‘De ondernemer neemt de risico’s, de jurist geeft aan wat de risico’s zijn.’

Boulahyan: ‘Mijn man is de ondernemer, dat is mooi. Maar ík wil dat de organisatie goed staat, want ik weet dat er veel fout kan gaan.’

Advieswerk

Fuselier: ‘Toen ik klaar was met de beroepsopleiding, vroeg ik me af: word ik ergens bedrijfsjurist of blijf ik advocaat? Veel mensen om me heen veranderden van werk. Ik wilde niet alleen brandjes blussen, maar ook binnen een organisatie vooruitkijken. Blijft het advocatuur of wordt het bedrijfsleven? Maar inmiddels hoef ik geen bedrijfsjurist meer te worden. Als advocaat ben ik nu veel met advieswerk voor verschillende organisaties bezig en dat vind ik een van de leukste onderdelen van mijn praktijk.’

Boulahyan: ‘Ik heb geen rechten gestudeerd maar een boekhoudkundige opleiding gedaan. Dat is heel wat anders. Maar ik ben wel wijzer geworden in bepaalde zaken. Laatst kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder, waar ik het helemaal niet mee eens was. Toen hij daarover belde kon ik hem een paar dingen vertellen die ik van Marloes heb geleerd. “Nou mevrouw”, zei hij, “u bent goed geïnformeerd.” Daarna heb ik niets meer van hem gehoord, ha ha.’


Fuselier: ‘Ik heb klanten die zeggen dat ze een juridische studie zouden moeten volgen om al die regels te kunnen onthouden, over bijvoorbeeld waarschuwingsplichten en oplevertermijnen en wat wel en niet mag. Rachida is heel goed in wat ze doet. Andere klanten staan soms liever met hun voeten in de klei, en vergeten dingen te regelen. Het is leuk om te zien dat je adviezen in een bedrijf meerwaarde hebben. Rachida luistert goed, schrijft dingen op, en pakt de adviezen altijd goed op.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Je krijgt klanten vaak via via, of een business club, maar dit was via Google’

Rachida Boulahyan, directeur van glasvezelbedrijf Connect Infra Techniek, ging na wat googlen beeldbellen met ondernemingsrechtadvocaat Marloes Fuselier (foto), partner bij Te Biesebeek Advocaten in Zwolle. ‘De werkprocessen van het bedrijf zijn zo goed geregeld, dat er voor een onderaannemer weinig ruimte is om fouten te maken. En als die wel worden gemaakt, dan worden ze vrij snel opgelost.’

Boulahyan: ‘De laatste jaren is ons bedrijf hard gegroeid. We leggen glasvezelnetwerken en datafiber-verbindingen aan. Begonnen als eenmanszaak zijn we nu met 25 man personeel. Dan wil je de zaken ook op papier goed geregeld hebben. Arbeidscontracten, huurcontracten, raamovereenkomsten met zzp’ers – we hadden er iemand bij nodig die er verstand van had. We hadden eerder een andere advocaat, maar omdat het bedrijf zo sterk veranderde, hadden we behoefte aan een frisse blik op de organisatie.’

Fuselier: ‘In het begin waren er veel dingen waarvan ik dacht dat die wat strakker geregeld konden worden. Het ging toen vooral over contracten: advieswerk. Er was geen geschil. Je hebt op dat moment veel contact, maar nadat alles is geregeld wordt het minder intensief. Er gebeurt natuurlijk altijd wel iets nieuws, bijvoorbeeld een wetswijziging die je dan in de overeenkomsten doorvoert. Maar vaak blijven die overeenkomsten dan wel staan.’

Boulahyan: ‘Toen we een andere advocaat zochten, dacht ik: laat ik eens gaan googelen. Ik nam niet de eerste die ik zag, hoor, maar de derde, en ging bellen. Ik legde onze situatie even uit en vroeg of ze ons konden ondersteunen. Dat eerste contact met Marloes voelde heel prettig. Ze was erg meedenkend en bereidwillig, en is nog steeds een vertrouwd persoon als we juridische hulp nodig hebben.’

Fuselier: ‘Je krijgt klanten vaak via via, of door een business club, maar dit was via Google. En die afstand Ridderkerk – Zwolle maakt niet uit. Ik heb een eisende praktijk, start dus veel procedures op en dan heb je de rechtbank niet voor het uitkiezen. Ergens naartoe rijden, dat is ook eigen aan het vak. En in coronatijd ging je sowieso niet overal op bezoek. Dus gingen we beeldbellen.’

Boulahyan: ‘Bij Marloes heb ik een ontzorgd gevoel: als ik iets bij haar heb neergelegd, weet ik dat het in goede handen is. Geen bericht – goed bericht. De vorige advocaat stelde vaak een vraag terug als ik een vraag had: hoe gaan we het aanvliegen? Terwijl Marloes verder vooruitdenkt en adviezen geeft op verschillende vlakken.’

Schuldeisersverzuim

Fuselier: ‘Bij het advieswerk zit ik altijd in de modus van liever voorkomen dan genezen. Sommige fouten kunnen we namelijk achteraf niet herstellen. Dan loop je bijvoorbeeld het risico van een schuldeisersverzuim. We kunnen de processen dan beter correct bij de klanten neerzetten.’

Boulahyan: ‘We hadden wel ooit een personeelsconflict waar een rechtszaak van kwam. Het ging om twee personeelsleden die iets hadden gedaan dat niet door de beugel kon. Maar als het even kan tackelen we problemen vooraf, bij de bespreking van de raamovereenkomst bijvoorbeeld. Problemen ontstaan er eigenlijk alleen bij schade, die is ontstaan bij de aanleg van een netwerk. Daarom gaan we niet met een onderaannemer in zee voordat die een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft.’

Fuselier: ‘Er kan dan natuurlijk altijd nog wat gebeuren. Als iemand bijvoorbeeld de premie van zijn aansprakelijkheidsverzekering niet betaalt, is hij alsnog niet verzekerd. Maar in het voortraject heb je dan wel duidelijk gemaakt wat de verplichtingen zijn. En rechters kunnen dat wel “een dingetje” vinden.’

Boulahyan: ‘De werkprocessen van het bedrijf zijn zo goed geregeld, dat er voor een onderaannemer weinig ruimte is om fouten te maken. En als die wel worden gemaakt, dan worden ze vrij snel opgelost. Van Marloes heb ik geleerd dat je tijdig aansprakelijk moet stellen en de kans moet geven om te herstellen – en hoe je dat moet doen. Voorheen dacht ik dat ik het goed deed, maar dan vergat ik weleens een stap waardoor ik eigenlijk helemaal niks had gedaan! Het is allemaal zo gevoelig. Dat is de wet!’

Fuselier: ‘De ondernemer neemt de risico’s, de jurist geeft aan wat de risico’s zijn.’

Boulahyan: ‘Mijn man is de ondernemer, dat is mooi. Maar ík wil dat de organisatie goed staat, want ik weet dat er veel fout kan gaan.’

Advieswerk

Fuselier: ‘Toen ik klaar was met de beroepsopleiding, vroeg ik me af: word ik ergens bedrijfsjurist of blijf ik advocaat? Veel mensen om me heen veranderden van werk. Ik wilde niet alleen brandjes blussen, maar ook binnen een organisatie vooruitkijken. Blijft het advocatuur of wordt het bedrijfsleven? Maar inmiddels hoef ik geen bedrijfsjurist meer te worden. Als advocaat ben ik nu veel met advieswerk voor verschillende organisaties bezig en dat vind ik een van de leukste onderdelen van mijn praktijk.’

Boulahyan: ‘Ik heb geen rechten gestudeerd maar een boekhoudkundige opleiding gedaan. Dat is heel wat anders. Maar ik ben wel wijzer geworden in bepaalde zaken. Laatst kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder, waar ik het helemaal niet mee eens was. Toen hij daarover belde kon ik hem een paar dingen vertellen die ik van Marloes heb geleerd. “Nou mevrouw”, zei hij, “u bent goed geïnformeerd.” Daarna heb ik niets meer van hem gehoord, ha ha.’


Fuselier: ‘Ik heb klanten die zeggen dat ze een juridische studie zouden moeten volgen om al die regels te kunnen onthouden, over bijvoorbeeld waarschuwingsplichten en oplevertermijnen en wat wel en niet mag. Rachida is heel goed in wat ze doet. Andere klanten staan soms liever met hun voeten in de klei, en vergeten dingen te regelen. Het is leuk om te zien dat je adviezen in een bedrijf meerwaarde hebben. Rachida luistert goed, schrijft dingen op, en pakt de adviezen altijd goed op.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.