LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Mensen kunnen in de put raken door juridisch geweld’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? Property manager Soner Sari (HiCondo studentenwoningen) en vastgoedadvocaat Huib Hielkema (Hielkema & co advocaten) hadden heel wat te stellen met de start van een wooncomplex voor studenten in de Amsterdamse Bijlmer.

Hielkema: ‘Het voormalig hoofdkantoor van ABN Amro, zoiets heet een “kansarm pand’, werd omgevormd tot studentenhuisvesting. Ruim 350 woningen voor studenten die veelal voor het eerst zelfstandig gingen wonen. Het project had in 2015 een valse start omdat de verbouwing uitliep, zoals dat wel vaker gaat, waardoor de bewoners er pas een paar maanden later in konden. Dat zette een klein groepje aan tot een hetze, ook tegen Soner persoonlijk, die het complex namens HiCondo beheert.’

Sari: ’Spookverhalen in allerlei media werden voor waar aangenomen. En er was blijkbaar een politiek mechanisme voor propaganda. Daardoor werd ik “Huisjesmelker van het jaar 2017” genoemd. Bij een tv-programma kreeg ik geen gelegenheid tot weerwoord. Op internet blijven zulke verhalen heel lang hangen, ik heb er vandaag de dag nog last van. Terwijl alle huidige bewoners blij zijn met hun woning.’

Huisjesmelker-verkiezing

Hielkema: ‘Zoiets gebeurt vaak bij grootschalige projecten, daar had ik Soner ook wel op voorbereid. Wij hadden vertrouwen in onze cliënt – terecht, zoals in de procedures is gebleken. Enkele bewoners, rechtenstudenten, begonnen de goedkope procedure bij de Huurcommissie, zonder succes. We gingen ook naar de Raad voor de Journalistiek, ook daar wonnen we grotendeels. We hadden diverse zaken bij de kantonrechter, en er loopt een zaak over een schadeclaim tegen de organisatoren van die huisjesmelker-verkiezing.’

Sari: ‘Tot twee jaar geleden hadden we heel veel contact, en het afgelopen jaar nog altijd om de paar weken. We zijn gehecht geraakt aan Huib en zijn kantoorgenoten. Zij hebben ons ondersteund. We bellen nog geregeld om te vragen hoe het ermee gaat.’

Hielkema: ‘Dat een klein groepje dat onwaarheden verspreidt iemand persoonlijk zo hard kan raken, daar heb ik me wel zorgen om gemaakt. Maar gelukkig gaat het nu goed. Het heeft een band gecreëerd tussen Soner en mij. Mensen kunnen in de put raken door juridisch geweld, dan ben je als advocaat ook hun steun en toeverlaat. Achter de zaak zit altijd een mens.’

Horrorverhalen

Sari: ‘Ik had momenten dat ik dacht: ik trek het niet langer. Als je met zuivere intenties iets goeds probeert neer te zetten en dan horrorverhalen over je heen krijgt, dan ben je extra kwetsbaar. We hadden de intentie om sociale huurwoningen goed in de markt te zetten, betaalbaar voor studenten – en dan al die negativiteit! Maar we wisten wat de realiteit is en hadden ook veel vertrouwen in het kantoor van meester Hielkema. Bij twijfel aan jezelf of aan je adviseurs zou je zo’n strijd niet kunnen winnen.’

Hielkema: ‘Dat was ook wederzijds. Advocaten zeggen altijd dat vertrouwen van een cliënt heel belangrijk is, maar andersom is dat ook zo. En als kantoor hebben we een naam hoog te houden, ook met de partijen die we bijstaan. Je wilt niet bekend staan als kantoor dat huisjesmelkers bijstaat. We hebben altijd geloofd in het bedrijf van Sari. Dat is een kwestie van mensenkennis, aftasten welk vlees je in de kuip hebt. Kijken wat de mooie woorden in de praktijk betekenen. Ik zit dertig jaar in het vak, dan leer je dat wel zien.’

Leerproces

Sari: ‘Ik heb er wel van geleerd, en dat was een onbetaalbare ervaring: als je zuivere bedoelingen hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Ook als ze je zwart maken – het komt gewoon goed. Door dat leerproces sta je extra stevig in de schoenen bij een eventuele volgende stap.’

Hielkema: ‘Ik heb ervan geleerd dat een klein groepje mensen dat de pik heeft op iemand of een organisatie, heel ver kan komen als het iemand klein wil krijgen. Daarvoor kun je sociale media gebruiken en tv-programma’s voor je karretje spannen. Hoever dat kan gaan, dat heeft mij wel verbaasd.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Mensen kunnen in de put raken door juridisch geweld’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? Property manager Soner Sari (HiCondo studentenwoningen) en vastgoedadvocaat Huib Hielkema (Hielkema & co advocaten) hadden heel wat te stellen met de start van een wooncomplex voor studenten in de Amsterdamse Bijlmer.

Hielkema: ‘Het voormalig hoofdkantoor van ABN Amro, zoiets heet een “kansarm pand’, werd omgevormd tot studentenhuisvesting. Ruim 350 woningen voor studenten die veelal voor het eerst zelfstandig gingen wonen. Het project had in 2015 een valse start omdat de verbouwing uitliep, zoals dat wel vaker gaat, waardoor de bewoners er pas een paar maanden later in konden. Dat zette een klein groepje aan tot een hetze, ook tegen Soner persoonlijk, die het complex namens HiCondo beheert.’

Sari: ’Spookverhalen in allerlei media werden voor waar aangenomen. En er was blijkbaar een politiek mechanisme voor propaganda. Daardoor werd ik “Huisjesmelker van het jaar 2017” genoemd. Bij een tv-programma kreeg ik geen gelegenheid tot weerwoord. Op internet blijven zulke verhalen heel lang hangen, ik heb er vandaag de dag nog last van. Terwijl alle huidige bewoners blij zijn met hun woning.’

Huisjesmelker-verkiezing

Hielkema: ‘Zoiets gebeurt vaak bij grootschalige projecten, daar had ik Soner ook wel op voorbereid. Wij hadden vertrouwen in onze cliënt – terecht, zoals in de procedures is gebleken. Enkele bewoners, rechtenstudenten, begonnen de goedkope procedure bij de Huurcommissie, zonder succes. We gingen ook naar de Raad voor de Journalistiek, ook daar wonnen we grotendeels. We hadden diverse zaken bij de kantonrechter, en er loopt een zaak over een schadeclaim tegen de organisatoren van die huisjesmelker-verkiezing.’

Sari: ‘Tot twee jaar geleden hadden we heel veel contact, en het afgelopen jaar nog altijd om de paar weken. We zijn gehecht geraakt aan Huib en zijn kantoorgenoten. Zij hebben ons ondersteund. We bellen nog geregeld om te vragen hoe het ermee gaat.’

Hielkema: ‘Dat een klein groepje dat onwaarheden verspreidt iemand persoonlijk zo hard kan raken, daar heb ik me wel zorgen om gemaakt. Maar gelukkig gaat het nu goed. Het heeft een band gecreëerd tussen Soner en mij. Mensen kunnen in de put raken door juridisch geweld, dan ben je als advocaat ook hun steun en toeverlaat. Achter de zaak zit altijd een mens.’

Horrorverhalen

Sari: ‘Ik had momenten dat ik dacht: ik trek het niet langer. Als je met zuivere intenties iets goeds probeert neer te zetten en dan horrorverhalen over je heen krijgt, dan ben je extra kwetsbaar. We hadden de intentie om sociale huurwoningen goed in de markt te zetten, betaalbaar voor studenten – en dan al die negativiteit! Maar we wisten wat de realiteit is en hadden ook veel vertrouwen in het kantoor van meester Hielkema. Bij twijfel aan jezelf of aan je adviseurs zou je zo’n strijd niet kunnen winnen.’

Hielkema: ‘Dat was ook wederzijds. Advocaten zeggen altijd dat vertrouwen van een cliënt heel belangrijk is, maar andersom is dat ook zo. En als kantoor hebben we een naam hoog te houden, ook met de partijen die we bijstaan. Je wilt niet bekend staan als kantoor dat huisjesmelkers bijstaat. We hebben altijd geloofd in het bedrijf van Sari. Dat is een kwestie van mensenkennis, aftasten welk vlees je in de kuip hebt. Kijken wat de mooie woorden in de praktijk betekenen. Ik zit dertig jaar in het vak, dan leer je dat wel zien.’

Leerproces

Sari: ‘Ik heb er wel van geleerd, en dat was een onbetaalbare ervaring: als je zuivere bedoelingen hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Ook als ze je zwart maken – het komt gewoon goed. Door dat leerproces sta je extra stevig in de schoenen bij een eventuele volgende stap.’

Hielkema: ‘Ik heb ervan geleerd dat een klein groepje mensen dat de pik heeft op iemand of een organisatie, heel ver kan komen als het iemand klein wil krijgen. Daarvoor kun je sociale media gebruiken en tv-programma’s voor je karretje spannen. Hoever dat kan gaan, dat heeft mij wel verbaasd.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.