LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

Dewi Hamwijk-Habermehl: ‘Met “payroll giving” trekken we bij uitstek Zuidassers over de streep’

Start-up The Social Handshake lanceerde vorig jaar het eerste ‘payroll giving-platform’ van Nederland. Via LoonGift kunnen medewerkers van deelnemende bedrijven doneren aan goede doelen, direct vanuit hun salaris en met belastingvoordeel. ‘Van iemand die non-stop in deals zit waarin alles één minuut mag kosten, moet je niet willen vragen een uur te besteden aan het uitpluizen van een goed doel of het invullen van formulieren. De kunst is om geven zo makkelijk mogelijk te maken.’

Het is rustig in de lange, fraai betegelde gangen van het Koninklijk Instituut der Tropen. Ook Dewi Hamwijk-Habermehl werkt vandaag vanuit huis, maar ze komt graag even naar Amsterdam-Oost voor een gesprek in het monumentale pand.

Het gebouw aan de rand van het Oosterpark zit vol met kleine bedrijven en organisaties die bijdragen aan de 17 SDG’s, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Eén van die bedrijven is The Social Handshake. De start-up lanceerde vorig jaar haar eerste product: LoonGift, het enige payroll giving-platform van Nederland.

Het Financieele Dagblad nam oprichter Sandra van Beest op in de lijst met Jonge Talenten van 2020. Haar idee: als het gaat om geven aan goede doelen, is er in de samenleving sprake van een onbenut potentieel: een groep werkende mensen die graag (meer) zou doneren, maar er simpelweg niet aan toekomt, om wat voor reden dan ook. Deze groep kun je voor je winnen door geven zo makkelijk mogelijk te maken, is de theorie van de start-up. En wat is er makkelijker dan een bijdrage die direct wordt afgetrokken van je salaris, met belastingvoordeel?

Aan de houten tafel in het huiskamer-achtige kantoor van The Social Handshake klapt Hamwijk-Habermehl enthousiast haar laptop open om te demonstreren hoe het LoonGift-platform er voor deelnemers uitziet. ‘Hier kun je aangeven welk thema jou aanspreekt, vertelt ze, wijzend naar het scherm. In beeld staan negen thema’s met elk een verschillende kleur, onder meer gezondheid (rood), natuur en milieu (groen) en gender en inclusiviteit (roze). Uit de selectie van goede doelen kun je er maximaal drie kiezen, die je kunt steunen voor een minimumbedrag van vijf euro per maand.

Geefstrategie

De volgende stap is het bepalen je geefstrategie. Hamwijk-Habermehl: ‘Als je flexibel geeft, krijg je belasting terug over alles wat je geeft boven één procent van je salaris. Kies je voor de optie “max impact”, dan verbind je je vijf jaar lang aan één goed doel en krijg je belastingvoordeel op alles wat je geeft.’

Bij LoonGift zijn inmiddels 25 werkgevers en 27 goede doelen aangesloten, met aan beide kanten nog ‘veel in de koker’. The Social Handshake hoopt het aantal deelnemende bedrijven in december naar 30 te brengen. De wachtlijst met geïnteresseerde goede doelen is lang, zegt Hamwijk-Habermehl: ‘Op dit moment hebben we er bijna 100 op de longlist staan. Op zich is dat niet zo gek, want het kost goede doelen niets om mee te doen.’ Lachend: ‘Eigenlijk is het gewoon wachten tot de donaties op je rekening verschijnen.’

Het platform is bewust op zo’n manier vormgegeven dat al het geld dat medewerkers doneren, bij de goede doelen terechtkomt, vertelt de COO. De nodige (administratie)kosten neemt de werkgever voor zijn rekening.

Engagement tool

Wat die er zelf mee te winnen heeft? ‘Werkgevers zijn steeds meer op zoek naar hoe ze werknemers kunnen aantrekken en bij zich kunnen houden’, antwoordt Hamwijk-Habermehl. ‘De generatie van nu is erg bezig met de toekomst, de planeet en hun bijdrage daaraan. Het faciliteren van steun aan goede doelen is op die manier een soort engagement tool geworden – net als bijvoorbeeld het aanbieden van een fitnessabonnement of een lease-auto.’

Bijkomend voordeel voor werkgevers is dat uit het geefgedrag van hun personeel is af te leiden welke thema’s hen aan het hart gaan. Hamwijk-Habermehl: ‘Zo kun je laten zien: de social handshake van jullie bedrijf is heel groen, of juist heel rood. Een bedrijf kan op die manier ontdekken: dat teamuitje met afval prikken, dat past dus niet bij ons medewerkersbestand.’

Naast LoonGift is The Social Handshake bezig met twee andere diensten om geven laagdrempeliger te maken. Het concept KerstGift, waarbij een werkgever zijn personeel een bedrag ter beschikking stelt dat hij kan verdelen over goede doelen, is al beschikbaar, vertelt Hamwijk-Habermehl. Achter de schermen wordt ook gewerkt aan een VakantieGift, waarbij je niet-opgenomen vakantiedagen die dreigen te vervallen, in geld kunt laten uitkeren aan goede doelen.

Wetenschappelijk

Hamwijk-Habermehl is sinds ruim twee jaar aan boord van The Social Handshake. Een jaar voordat LoonGift live ging, kwam ze bij de start-up in dienst als Head of Operations: een functie die bewust een stuk minder juridisch was dan haar carrière tot dusver. Sinds een aantal maanden is ze Chief Operations Officer en general counsel in één: ook ‘alles wat legal is’ valt onder haar verantwoordelijkheid.

Hamwijk-Habermehl begon haar loopbaan als promovenda aan de UvA, waar ze rechtsvergelijkend onderzoek deed tussen Nederlandse en Amerikaanse regelgeving in de juridisch-bancaire hoek. Na afronding van haar PhD werkte ze een kleine vier jaar als advocaat bij Allen & Overy, om vervolgens naar de VS te vertrekken voor een baan bij Donahue & Partners. ‘Ik ben mijn carrière dus wetenschappelijk begonnen, heel juridisch-technisch’, aldus de COO. ‘Dat vond ik te gek toen ik het deed, maar ik voelde op een gegeven moment ook: het is klaar nu. Ik ga een andere kant van mezelf aanspreken.’

Die kant lag duidelijk in de operationele hoek, vertelt ze. ‘Bij Allen & Overy stuurde ik onder andere DD’s [due diligence-onderzoeken, red.] aan. Ik merkte stiekem dat ik veel energie kreeg van mensen bij elkaar brengen, schakelen en regelen.’ Met een lach: ‘Ik ben eigenlijk één grote regelaar.’

Toch is een ook een deel van Hamwijk-Habermehl’s werk bij The Social Handshake juridisch. Alle contracten met werkgevers en goede doelen vallen onder haar verantwoordelijkheid, net als de arbeidsovereenkomsten met eigen medewerkers.

Privacy

Een ander belangrijk onderwerp is het vormgeven van privacybeleid, benadrukt de COO. ‘Juist op dat punt willen we het verschil maken en extreem zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan. Ook om te voorkomen dat werknemers onnodig gespamd worden door goede doelen als ze duidelijk aangeven dat ze daar niet op zitten te wachten.’

Met vragen over privacy en contracten kon Hamwijk-Habermehl tot enige tijd geleden bij De Brauw op pro-bono basis terecht. Inmiddels is het advocatenkantoor één van de bedrijven die zijn aangesloten bij LoonGift. Met andere grote kantoren zijn er ‘vergevorderde gesprekken’.

De interesse vanuit grote corporates en advocatenkantoren verrast de COO niet. ‘Mensen op de Zuidas hebben niet het imago dat ze erg bewust bezig zijn met een betere wereld. Maar als advocaat op de Zuidas heb ik zelf altijd met heel warme, lieve mensen gewerkt. Het zijn gewoon erg ambitieuze mensen – en daarom stoppen ze veel tijd in hun werk. Maar als je ze op een presenteerblaadje aanbiedt: op deze knop kun je drukken om €50 per maand te doneren, dan zijn ze daar echt niet te beroerd voor. Je moet ze gewoon niet lastigvallen met formulieren en gezeur. Van iemand die non-stop in deals zit waarin alles één minuut mag kosten, moet je niet willen vragen een uur te besteden aan het uitpluizen van een goed doel of het invullen van formulieren.’

Inspelen

Juist de focus op dit ‘onbenutte potentieel’ is wat Hamwijk-Habermehl zo aanspreekt in de strategie van The Social Handshake, legt ze uit. ‘Je moet niet de illusie hebben dat je mensen verandert; je moet inspelen op hoe ze hun leven graag inrichten.’

Op het moment van het interview zit de COO in de laatste week voor haar zwangerschapsverlof. Over de vraag of ze er zin in heeft, moet ze even nadenken. ‘Ik ben zeker geen workaholic’, begint ze voorzichtig. Dan, met een lach: ‘Maar ik vind werken wel heel erg leuk! Ik moet zeggen: in de advocatuur was het wel anders. Daar was ik een klein radertje in grote deals. Als het nodig was, kon iemand makkelijk voor me invallen. Een klein bedrijf als dit zit anders in elkaar. Als ik met Sandra [oprichter en CEO, red.] iets doe of bedenk, merk ik dat het hele bedrijf meebeweegt. Daar word ik iedere dag heel graag voor wakker.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Dewi Hamwijk-Habermehl: ‘Met “payroll giving” trekken we bij uitstek Zuidassers over de streep’

Start-up The Social Handshake lanceerde vorig jaar het eerste ‘payroll giving-platform’ van Nederland. Via LoonGift kunnen medewerkers van deelnemende bedrijven doneren aan goede doelen, direct vanuit hun salaris en met belastingvoordeel. ‘Van iemand die non-stop in deals zit waarin alles één minuut mag kosten, moet je niet willen vragen een uur te besteden aan het uitpluizen van een goed doel of het invullen van formulieren. De kunst is om geven zo makkelijk mogelijk te maken.’

Het is rustig in de lange, fraai betegelde gangen van het Koninklijk Instituut der Tropen. Ook Dewi Hamwijk-Habermehl werkt vandaag vanuit huis, maar ze komt graag even naar Amsterdam-Oost voor een gesprek in het monumentale pand.

Het gebouw aan de rand van het Oosterpark zit vol met kleine bedrijven en organisaties die bijdragen aan de 17 SDG’s, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Eén van die bedrijven is The Social Handshake. De start-up lanceerde vorig jaar haar eerste product: LoonGift, het enige payroll giving-platform van Nederland.

Het Financieele Dagblad nam oprichter Sandra van Beest op in de lijst met Jonge Talenten van 2020. Haar idee: als het gaat om geven aan goede doelen, is er in de samenleving sprake van een onbenut potentieel: een groep werkende mensen die graag (meer) zou doneren, maar er simpelweg niet aan toekomt, om wat voor reden dan ook. Deze groep kun je voor je winnen door geven zo makkelijk mogelijk te maken, is de theorie van de start-up. En wat is er makkelijker dan een bijdrage die direct wordt afgetrokken van je salaris, met belastingvoordeel?

Aan de houten tafel in het huiskamer-achtige kantoor van The Social Handshake klapt Hamwijk-Habermehl enthousiast haar laptop open om te demonstreren hoe het LoonGift-platform er voor deelnemers uitziet. ‘Hier kun je aangeven welk thema jou aanspreekt, vertelt ze, wijzend naar het scherm. In beeld staan negen thema’s met elk een verschillende kleur, onder meer gezondheid (rood), natuur en milieu (groen) en gender en inclusiviteit (roze). Uit de selectie van goede doelen kun je er maximaal drie kiezen, die je kunt steunen voor een minimumbedrag van vijf euro per maand.

Geefstrategie

De volgende stap is het bepalen je geefstrategie. Hamwijk-Habermehl: ‘Als je flexibel geeft, krijg je belasting terug over alles wat je geeft boven één procent van je salaris. Kies je voor de optie “max impact”, dan verbind je je vijf jaar lang aan één goed doel en krijg je belastingvoordeel op alles wat je geeft.’

Bij LoonGift zijn inmiddels 25 werkgevers en 27 goede doelen aangesloten, met aan beide kanten nog ‘veel in de koker’. The Social Handshake hoopt het aantal deelnemende bedrijven in december naar 30 te brengen. De wachtlijst met geïnteresseerde goede doelen is lang, zegt Hamwijk-Habermehl: ‘Op dit moment hebben we er bijna 100 op de longlist staan. Op zich is dat niet zo gek, want het kost goede doelen niets om mee te doen.’ Lachend: ‘Eigenlijk is het gewoon wachten tot de donaties op je rekening verschijnen.’

Het platform is bewust op zo’n manier vormgegeven dat al het geld dat medewerkers doneren, bij de goede doelen terechtkomt, vertelt de COO. De nodige (administratie)kosten neemt de werkgever voor zijn rekening.

Engagement tool

Wat die er zelf mee te winnen heeft? ‘Werkgevers zijn steeds meer op zoek naar hoe ze werknemers kunnen aantrekken en bij zich kunnen houden’, antwoordt Hamwijk-Habermehl. ‘De generatie van nu is erg bezig met de toekomst, de planeet en hun bijdrage daaraan. Het faciliteren van steun aan goede doelen is op die manier een soort engagement tool geworden – net als bijvoorbeeld het aanbieden van een fitnessabonnement of een lease-auto.’

Bijkomend voordeel voor werkgevers is dat uit het geefgedrag van hun personeel is af te leiden welke thema’s hen aan het hart gaan. Hamwijk-Habermehl: ‘Zo kun je laten zien: de social handshake van jullie bedrijf is heel groen, of juist heel rood. Een bedrijf kan op die manier ontdekken: dat teamuitje met afval prikken, dat past dus niet bij ons medewerkersbestand.’

Naast LoonGift is The Social Handshake bezig met twee andere diensten om geven laagdrempeliger te maken. Het concept KerstGift, waarbij een werkgever zijn personeel een bedrag ter beschikking stelt dat hij kan verdelen over goede doelen, is al beschikbaar, vertelt Hamwijk-Habermehl. Achter de schermen wordt ook gewerkt aan een VakantieGift, waarbij je niet-opgenomen vakantiedagen die dreigen te vervallen, in geld kunt laten uitkeren aan goede doelen.

Wetenschappelijk

Hamwijk-Habermehl is sinds ruim twee jaar aan boord van The Social Handshake. Een jaar voordat LoonGift live ging, kwam ze bij de start-up in dienst als Head of Operations: een functie die bewust een stuk minder juridisch was dan haar carrière tot dusver. Sinds een aantal maanden is ze Chief Operations Officer en general counsel in één: ook ‘alles wat legal is’ valt onder haar verantwoordelijkheid.

Hamwijk-Habermehl begon haar loopbaan als promovenda aan de UvA, waar ze rechtsvergelijkend onderzoek deed tussen Nederlandse en Amerikaanse regelgeving in de juridisch-bancaire hoek. Na afronding van haar PhD werkte ze een kleine vier jaar als advocaat bij Allen & Overy, om vervolgens naar de VS te vertrekken voor een baan bij Donahue & Partners. ‘Ik ben mijn carrière dus wetenschappelijk begonnen, heel juridisch-technisch’, aldus de COO. ‘Dat vond ik te gek toen ik het deed, maar ik voelde op een gegeven moment ook: het is klaar nu. Ik ga een andere kant van mezelf aanspreken.’

Die kant lag duidelijk in de operationele hoek, vertelt ze. ‘Bij Allen & Overy stuurde ik onder andere DD’s [due diligence-onderzoeken, red.] aan. Ik merkte stiekem dat ik veel energie kreeg van mensen bij elkaar brengen, schakelen en regelen.’ Met een lach: ‘Ik ben eigenlijk één grote regelaar.’

Toch is een ook een deel van Hamwijk-Habermehl’s werk bij The Social Handshake juridisch. Alle contracten met werkgevers en goede doelen vallen onder haar verantwoordelijkheid, net als de arbeidsovereenkomsten met eigen medewerkers.

Privacy

Een ander belangrijk onderwerp is het vormgeven van privacybeleid, benadrukt de COO. ‘Juist op dat punt willen we het verschil maken en extreem zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan. Ook om te voorkomen dat werknemers onnodig gespamd worden door goede doelen als ze duidelijk aangeven dat ze daar niet op zitten te wachten.’

Met vragen over privacy en contracten kon Hamwijk-Habermehl tot enige tijd geleden bij De Brauw op pro-bono basis terecht. Inmiddels is het advocatenkantoor één van de bedrijven die zijn aangesloten bij LoonGift. Met andere grote kantoren zijn er ‘vergevorderde gesprekken’.

De interesse vanuit grote corporates en advocatenkantoren verrast de COO niet. ‘Mensen op de Zuidas hebben niet het imago dat ze erg bewust bezig zijn met een betere wereld. Maar als advocaat op de Zuidas heb ik zelf altijd met heel warme, lieve mensen gewerkt. Het zijn gewoon erg ambitieuze mensen – en daarom stoppen ze veel tijd in hun werk. Maar als je ze op een presenteerblaadje aanbiedt: op deze knop kun je drukken om €50 per maand te doneren, dan zijn ze daar echt niet te beroerd voor. Je moet ze gewoon niet lastigvallen met formulieren en gezeur. Van iemand die non-stop in deals zit waarin alles één minuut mag kosten, moet je niet willen vragen een uur te besteden aan het uitpluizen van een goed doel of het invullen van formulieren.’

Inspelen

Juist de focus op dit ‘onbenutte potentieel’ is wat Hamwijk-Habermehl zo aanspreekt in de strategie van The Social Handshake, legt ze uit. ‘Je moet niet de illusie hebben dat je mensen verandert; je moet inspelen op hoe ze hun leven graag inrichten.’

Op het moment van het interview zit de COO in de laatste week voor haar zwangerschapsverlof. Over de vraag of ze er zin in heeft, moet ze even nadenken. ‘Ik ben zeker geen workaholic’, begint ze voorzichtig. Dan, met een lach: ‘Maar ik vind werken wel heel erg leuk! Ik moet zeggen: in de advocatuur was het wel anders. Daar was ik een klein radertje in grote deals. Als het nodig was, kon iemand makkelijk voor me invallen. Een klein bedrijf als dit zit anders in elkaar. Als ik met Sandra [oprichter en CEO, red.] iets doe of bedenk, merk ik dat het hele bedrijf meebeweegt. Daar word ik iedere dag heel graag voor wakker.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.