The Social Handshake heeft €1,1 mln opgehaald om te kunnen investeren in het platform voor ‘payroll giving’ Loongift.nl. ‘Toen we anderhalf jaar geleden van start gingen, liep het niet zo’n vaart’, zegt oprichter en ceo Sandra van Beest. Dat is nu wel anders.
Geven aan een goed doel, direct vanuit je salaris en met belastingvoordeel: dat is ‘payroll giving’. In het Verenigd Koninkrijk bestaat het al sinds 1987. In Nederland is het sinds december 2020 mogelijk. Toen introduceeerde ‘social enterprise’ The Social Handshake het platform Loongift.nl. Werkgevers konden zich tegen een vaste vergoeding aansluiten bij het platform, zodat het werknemers makkelijk werd gemaakt wat te schenken aan een ANBI-stichting die vaak ook een CBF-keurmerk heeft.
Makkelijk, want: mensen willen best goed doen, maar het moet ze niet te veel moeite kosten, was de gedachte van oprichter Sandra van Beest. Zij is voormalig oud-medewerker van de Boston Consulting Group)
Het liep niet meteen storm toen het platform werd gelanceerd in corona tijd, maar inmiddels hebben zich een kleine vijftig bedrijven aangesloten bij The Social Handshake. Diverse acties zoals Noodgift om geld voor de Oekraïne in te zamelen, hebben bijgedragen aan die toegenomen interesse.
En The Social Handshake heeft de tijd mee. ‘Veel werknemers willen graag goed doen. In deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, kunnen werkgevers hun tegemoet komen door zich bij ons aan te sluiten. Ze kunnen hun werknemers dan de mogelijkheid bieden om via ons een bedrag volledig aan een goed doel te doneren. Het is een secundaire arbeidsvoorwaarde’, aldus Van Beest. Bovendien onderkennen ondernemingen steeds vaker hun sociale verantwoordelijkheden, en ook daar speelt The Social Handshake op in.
Aantrekkelijk voor advocatuur
In principe kunnen alle ondernemingen zich aansluiten bij The Social Handshake, zij het dat ze wel mensen in loondienst moeten hebben, aangezien giften worden ingehouden op het salaris. En werkgevers die (mede-)aandeelhouder zijn dan? Die kunnen geld toeleggen op de giften van hun werknemers – en deze ‘matchen’, zoals Van Beest het noemt.
Deze constructie leent zich bijvoorbeeld goed voor de advocatuur, waarin het partnermodel dominant is. The Social Handshake werkt ook al samen met De Brauw, en Van Beest verwacht dat er nog wel meer kantoren zullen volgen. ‘Zoals een advocate onlangs tegen mij zei: ik kan vrijwilligerswerk verrichten, maar het is veel effectiever als ik wat doneer. Met wat ik per uur verdien, kunnen tien mensen een uur voor de voedselbank werken.’
Vakantiegift
Vorige week werd bekend dat The Social Handshake €1,1 mln heeft opgehaald tijdens een financieringsronde onder leiding van JEX (een platform voor uitzendbureaus) en participatiemaatschappij Velocity Fintech Capital, dat al eerder investeerde.
Het geld zal worden aangewend om verder ‘op te schalen’, dat wil zeggen om te investeren in mensen en in technologie. En in marketing, want nieuwe, aansprekende acties liggen ook in het verschiet. Vorig jaar kwam The Social Handshake al met Kerstgift, waarbij medewerkers hun kerstbonus konden verdelen over goede doelen naar keuze. Binnenkort moet Vakantiegift worden geïntroduceerd, zodat werknemers opgespaarde vakantiedagen kunnen afstaan in de vorm van geld voor een goed doel.
Lees ook: Dewi Hamwijk-Habermehl: ‘Met “payroll giving” trekken we bij uitstek Zuidassers over de streep’